Hej
Kan jag koppla in en tvättmaskin och en torktumlare i badrummet via en 4-polig jordfelsbrytare med varsin fas och gemensam nolla?
 
Finns det något som hindrar att du ansluter alla tre faser men att du bara lägger last på två av faserna? Det är isåfall inga problem, men glöm inte överlast/kortslutningsskydd :)
 
Kanske, men frågan skulle behöva lite bakgrundsinformation kring hur du tänkt utföra detta.
Två faser med gemensam nolla genom en fyrpolig JFB är teknisk ok, det fungerar.
Du kanske hade tänkt montera en egen JFB i centralen för denna kopplingspunkt i badrummet?
Om TM och TT kan kopplas in i badrummet och hur beror på, det kanske inte alls passar, och det kanske krävs fast inkoppling.
 
Hej
Har nu två uttag i badrummet ett för varje maskin men inget av uttagen går via jordfelsbrytare så jag monterar en jordfelsbrytare bredvid centralen och matar uttagen via denna.
 
Har du ingen jordfelsbrytare för resten av elanläggningen ? I så fall är det ju dags att få in övriga grupper under jordfelsbrytare med.
 
Hej
Det finns ingen jordfelsbrytare installerad så alternativt blir det en 4-polig med gemensam nolla eller 2sr 2-poliga dvs. en till varje maskin?
 
Om du inte har en jordfelsbrytare över huvud taget så bör du låta hela din anläggning gå under den, det inkluderar din tvätt och torktumlare. Du behöver alltså inte en egen till den gruppen.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Hej
TAck för svaren, nu har jag fått input så jag kan gå vidare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.