Var hittar jag installationskabel 4 mm² på metervara i Stockholmsområdet?
Behöver 3x4mm², cirka 1 meter lång mellan elmätare och värmepump inomhus.
Eller räcker 2.5 mm² för öppen förläggning på vägg med säkring på 20A?
 
Ja, tumregelmässigt går det bra med 2.5 mm² om kabeln har normal kylning, dvs inte är utsatt för onormalt hög omgivningstemperatur. Dessutom förmodar jag att pumpen är fast ansluten och att ledningen inte har några avgreningar? Då är det pumpen som styr belastningsförmågan, och pumpens märkström ligger nog en bit under 20 A.

Som kortslutningsskydd är det tillåtet med 20 A / 2.5 mm², och den korta längden inverkar ju inte på utlösniongsvillkoret.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja, tumregelmässigt går det bra med 2.5 mm² om kabeln har normal kylning, dvs inte är utsatt för onormalt hög omgivningstemperatur. Dessutom förmodar jag att pumpen är fast ansluten och att ledningen inte har några avgreningar? Då är det pumpen som styr belastningsförmågan, och pumpens märkström ligger nog en bit under 20 A.

Som kortslutningsskydd är det tillåtet med 20 A / 2.5 mm², och den korta längden inverkar ju inte på utlösniongsvillkoret.
Detta svar förvånar mig. Ledningsaren ska väl inte styras av förbrukaren utan av säkringsstorleken. Nästa husägare kanske ansluter något med 20 A kontinuerlig belastning där värmepumpen nu står.
 
I det här fallet är det nog att betrakta som en anslutningskabel och då stämmer Bos resonemang.
Jag antar att det är korrekt dimensionerat fram till elmätaren.
 
M Micke_xyz skrev:
Var hittar jag installationskabel 4 mm² på metervara i Stockholmsområdet?
Behöver 3x4mm², cirka 1 meter lång mellan elmätare och värmepump inomhus.
Eller räcker 2.5 mm² för öppen förläggning på vägg med säkring på 20A?
Det är rätt ovanligt att man behöver säkra med 20 A för en VP i en "villa", hur stor effekt är det räknat på? och hur stor är själva VP.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Poängterat att det är 4mm2 fram till arbetsbrytaren så kan du ha 2.5mm2 som anlutningskabel förslagsvis gummikabel.
 
M Micke_xyz skrev:
Behöver 3x4mm²,
Är det en treledare utan jord du behöver?
Eller är det treledare (trefas utan nolla) plus jord (4G4)?
Eller är det treledare (enfas) med jord (3G4)?
Eller är det femledare (trefas med nolla) plus jord (5G4)?

Är det enfas, tvåfas eller trefas?
Behövs nollan?
Jorden ska alltid vara med.

Edit: Lagt till femledare.
 
En fast anslutning med gummikabel? Man lär sig nya saker varje gång.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
En fast anslutning med gummikabel? Man lär sig nya saker varje gång.
Fast anslutning med gummikabel är vanlig inom industrin, alla maskiner som rör sig eller vibrerar brukar man ansluta med gummikablar och ofta i en säkerhetsbrytare eller kopplingsdosa. Dvs fast anslutna.
 
  • Gilla
Emanuel Björnler och 4 till
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Poängterat att det är 4mm2 fram till arbetsbrytaren så kan du ha 2.5mm2 som anlutningskabel förslagsvis gummikabel.
TS frågar efter en installationskabel, men svaret är detsamma för en anslutningskabel då de i detta fall båda är utanpåliggande ledningar som tål en högre belastningsström än för en dold ledning. Man kan därför tumregelmässigt "gå ned i area" på denna installationsledning.

T Thomas_Blekinge skrev:
Detta svar förvånar mig. Ledningsaren ska väl inte styras av förbrukaren utan av säkringsstorleken.
Om ledningen matar en fast ansluten förbrukare och inte har några avgreningar så är det tillåtet att låta pumpen agera överlastskydd. Den tar alltså över den delen av skyddet från säkringen, som därmed endast agerar kortslutningsskydd.

T Thomas_Blekinge skrev:
Nästa husägare kanske ansluter något med 20 A kontinuerlig belastning där värmepumpen nu står.
Ja det är sant, det är en lite ovanlig dimensioneringsregel som nog är helt okänd för oinvigda.
Det finns många fel som nästa ägare kan göra, t.ex att montera ett uttag på denna ledning.

useless useless skrev:
I det här fallet är det nog att betrakta som en anslutningskabel och då stämmer Bos resonemang.
Utan att riktigt veta vad du menar stämmer så vill jag oblygt hävda att min svar stämmer i alla avseenden. Man behöver dock troligen inte tillämpa den del av svaret som kanske ligger inom det du menar inte stämmer, utan säkringen ensam skyddar troligen kabeln utan problem. I annat fall så pratar vi om att ett fel inträffar i pumpen.

useless useless skrev:
Jag antar att det är korrekt dimensionerat fram till elmätaren.
Det är en fråga till nätägaren.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är en fråga till nätägaren.
Ja, det kanske det är. Jag såg framför mig en separat elmätare för värmepumpen eftersom det var så kort sträcka. Men det kanske är nätägarens elmätare som sitter där?
 
Det handlar om att sätta en separat mätare på värmepumpen. Det är 4 mm² framdraget till brytaren och 4 mm² från brytaren till pumpen.

Tänkte dra ut en kabel från brytaren, till mätaren, tillbaka till brytaren och i denna bygla till befintlig ledning som idag går från brytare till pump.

Ledningen blir nog inte ens 1 meter lång totalt. Däremot blir det varmt i rummet på sommaren, kanske 35 grader. Å andra sidan går pumpen bara ca fyra timmar per dygn på sommaren då den värmer varmvattnet.

Grejen är att jag redan har en 5G2.5 liggandes...

(Eh, allt arbete ska göras i Thailands ambassad som jurudiskt sett tillhör Thailand där behörighet som bekant inte krävs)
 
E elmont skrev:
Fast anslutning med gummikabel är vanlig inom industrin, alla maskiner som rör sig eller vibrerar brukar man ansluta med gummikablar och ofta i en säkerhetsbrytare eller kopplingsdosa. Dvs fast anslutna.
E elmont skrev:
Fast anslutning med gummikabel är vanlig inom industrin, alla maskiner som rör sig eller vibrerar brukar man ansluta med gummikablar och ofta i en säkerhetsbrytare eller kopplingsdosa. Dvs fast anslutna.
Du behöver nog inte ens kliva in o industrin, kika in i ett vanligt fläktrum/undercentral inom normal fastighet där en firma som normalt utför el i styr installationer så hittar man denna installation med gummikabel.

Vart kanske mer greppbart för alla andra då vi faktiskt pratar värmepump, och inte en packmaskin :)
 
  • Gilla
Sägdude
  • Laddar…
M Micke_xyz skrev:
(Eh, allt arbete ska göras i Thailands ambassad som jurudiskt sett tillhör Thailand där behörighet som bekant inte krävs)
Dåså. Börjar det brinner i pannrummet så kan det ta rätt lång tid för brandkåren att komma från Thailand. För jag tror inte att Stockholms brandkår vill släcka i främmande land.
 
  • Haha
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
4mm2 förs inte längre i Sverige av grossister. Det blev totalt billigare för alla att ta bort 4mm2 och använda 6mm2.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.