Hej!

jag vill bara börja med att säga att jag kommer ringa en elektriker men vill förstå hur det fungerar.
Jag har köpt en övervakningskamera som har 3 ledare som ska kopplas på.
jag har belysning idag utanför garaget där det även är kopplat ett skymmningsrelä.
Kruxet är att det är 4 ledare in, så vilken ska bort? Eller hur funkar det?

bifogar bild
Nere höger inkommande
Nere vänster lampa
Uppe skymmningsrelä
 
  • Öppen eldosa med kablar och skymmningsrelä på en vägg, bredvid ett rostigt rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du ingen monteringsanvisning? Det är svårt att se vilka färger i de olika kablarna, kan du ta en tydligare bild, eller beskriva.
 
Vad är det som ska anslutas till kameran? Går den ens på 230 V? "3 ledare som ska kopplas på" säger tyvärr inte ett smack om funktionen.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Har du ingen monteringsanvisning? Det är svårt att se vilka färger i de olika kablarna, kan du ta en tydligare bild, eller beskriva.
Hej!
Se nedan för bruksanvisning.
Jag är inte där just nu men brun in verkar gå till plinten men sen inte vidare när jag tittar nu.
Sedan går en brun från skymmningsrelät till lampan så det borde vara att låta brun in sitta kvar och stopp där så att säga.
Sedan har jag 3 ledare kvar in
 
A Andreas Carlsson skrev:
Här kommer info om kameran
[länk]
Ok. Verkar inte vara några konstigheter. Bara att ansluta fas, nolla och jord.
I kopplingsdosan har du förmodligen fas, nolla, jord och tändtråd till lampan. Vilken som är vilken tar elektrikern reda på på någon minut.
 
Svart ledare är kopplad till skymningsreläet och är därmed fas som kan användas till kameran. Den kan dock eventuellt vara kopplad via en strömbrytare. Då finns brun inkommande ledare som just nu inte verkar användas, men som skulle kunna kopplas till fast fas i matande ände, om det inte redan är gjort. Man behöver alltså backa ett steg och se hur det ser ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.