Söker lösning till vår altan, öppning drygt 5 m bred, där vi sommartid vill "skjuta bort glasväggen" till ett hörn, och resten av året kunna vistas inomhus på altanen i rumstemperatur.

En lösning med 4 eller 5 skjutdörrar Bredd 125 - 100 cm och höjd 220 cm borde duga. Har sett sådana med enkelglas, men dubbelglaskassetter U=1,2 är krav vintertid. (3-glaskassetter bygger troligen för mycket på bredden med 3-4 rörliga skjutfönster, gissar vi). Dessutom måste ju karmen i övrigt ha hyfsade U-värden.

Har letat men inte funnit några tillverkare på Internet. Vet någon var man kan köpa sådana i Sverige eller utomlands?
 
Hej!
Kolla på vikpartier som är för vinterboning hos Morupsträ eller hos Markfönster.
Jan
 
3-delade vikpartier som skjutdörrar finns det många leverantörer av under rubriken UTERUM i länkguiden på http://www.byggahus.se/lankguide/, men där har jag bara funnit 3-delade partier. Detta tycks gälla även för Markfönster och Morupsträ

Willab Trädgård har de enda 5-delade skjutdörrar höjd 220 cm för 54 095 SEK för 500 cm bredd med 2-glaskassett 4 mm och 16 mm argongas, U=1,1, som jag funnit. Detta får mig börja fundera på att starta import eller tillverkning av sådana här fönsterdörrar. Jag råkar veta att glasningen, dvs dessa 100 x 220 cm 2-glaskassetter U= 1,1 kostar i östeuropa ca 2000-2500/SEK st inkl moms, dvs ca 12 000 kr (inkl moms och frakt till Sverige) för en femdörrars skjutdörr på skenor. Vill man ha U=0,6 blir det några 100-lappar dyrare, men framför allt tjockare glasvägg

Över 40 000 SEK för några få meter enkla aluminiumprofiler, tätningar och hjul :confused:, som för andra skjutdörrar brukar kosta enstaka tusenlappar. Några fler borde ha sett denna marknad i Sverige tycker jag, och redan till handahålla dessa fönsterdörrar - utöver Willab - för det kan väl inte bara vara jag som ser fördelarna med denna typ av lösning.

Det måste väl finnas fler leverantörer i Sverige?
 
Hej!
Markfönster och Morupsträ tillverkar efter beställning, du väljer själv hur många vikdörrar du vill ha och till vilken bredd!
Jan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.