Jorden behövs ju inte i lampan men en 3g1,5 kabel verkar mycket mer standard än en 2x1,5 kabel. Är det mer "korrekt" att använda en kabel med jord i onödan bara för att man har sådan EKLK liggande hemma eller ska man köpa hem en 2x1,5 enbart för att det ska bli rätt mängd ledare?
 
Redigerat:
Ja, det är superkorrekt med 3g! Nån kanske vill byta lampa sen, behöver den jord finns den redan där
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
En ny installation ska ha jord framme i alla punkter.
I en gammal installation som saknar jord i matande ände men som behöver en ny kabelsnutt får/ska denna kabelsnutt sakna jord, det finns ju ingen. Har man då ingen tvåledarkabel (jag vill påstå att det är en ovanlig inventarie), använd en treledare och klipp jorden i bägge ändar.
I en källare med betonggolv osv får man tänka sig för en gång till, se till att armaturer osv är dubbelkvadratmärkta, dvs inte behöver jord.
 
A Adkit skrev:
Jorden behövs ju inte i lampan men en 3g1,5 kabel verkar mycket mer standard än en 2x1,5 kabel. Är det mer "korrekt" att använda en kabel med jord i onödan bara för att man har sådan EKLK liggande hemma eller ska man köpa hem en 2x1,5 enbart för att det ska bli rätt mängd ledare?
Jorden ska finnas med fram till det man ska ansluta, går det inte att ansluta den ska den lämnas så att man i framtiden kan nyttja den. Dessutom skulle jag tro att treledare är billigare än tvåledare (om det över huvud taget görs installationskabel som tvåledare).
 
Jag vill påstå att det är större risk med en oansluten jord än en saknad. Så att det ska finnas en jordledning där har jag svårt att tro.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.