Har ett spabad som är 2fas, idag är det kopplat direkt med sladd till ett vanligt 3fas uttag.
Det ska göras om och kopplas via arbetsbrytare.
Kan man nyttja den 3de oanvända fasen till ett eller flera vanliga uttag?

Tänkte göra ett litet utekök med bla ett kylskåp, ev en kokplatta och det vore ju smidigt att slippa dra nytt till det när det ändå finns
 
nino nino skrev:
Har ett spabad som är 2fas, idag är det kopplat direkt med sladd till ett vanligt 3fas uttag.
Det ska göras om och kopplas via arbetsbrytare.
Kan man nyttja den 3de oanvända fasen till ett eller flera vanliga uttag?

Tänkte göra ett litet utekök med bla ett kylskåp, ev en kokplatta och det vore ju smidigt att slippa dra nytt till det när det ändå finns
Så brukar man ju göra när man sätter dit häll i köket plus en ugn när man har trefas framdraget dit. 2 faser till hällen och 1 till ugnen.
 
Första frågan är ju vad det är för säkringsstorlek? Troligen < 16A, i så fall kan dte gå.

Men sedan är det väl så att en uppdelad trefasgrupp bör användas till liknande saker. Ex. spishäll och ugn eller 3 olika enfasuttag.

Så det är väl inte idealiskt att ta en "spa" fas till ett vanligt uttag.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
E
Det är helt felaktigt om det är kopplat med sladd, det ska vara riktig kabel, godkänd för ändamålet.

Jordfelsbrytare ska sitta bakom.

Du kan göra en fördelning i dosa, rekommenderas starkt med 3 polig brytare, så det måste du ha.

Plus det som @hempularen skriver.

Lägg gärna upp bilder @nino, det låter inte alls bra detta.
 
Är kopplat med 3fas gummikabel, in till garaget där det sitter en 3fas JFB mellan badet och uttaget (som är ett gammalt bef kopplat på gängsäkringar)
 
H hempularen skrev:
Första frågan är ju vad det är för säkringsstorlek? Troligen < 16A, i så fall kan dte gå.

Men sedan är det väl så att en uppdelad trefasgrupp bör användas till liknande saker. Ex. spishäll och ugn eller 3 olika enfasuttag.

Så det är väl inte idealiskt att ta en "spa" fas till ett vanligt uttag.
Ja det är 3x16
Nej ok, tänkte att det var bättre att ta den fasen som var över än att kanske koppla in ytterligare last på en av spa faserna (med tanke på huvudsäkringarn)

Arbetsbrytaren kommer väl troligen sitta på väggen ute och då blir det i direkt anslutning till köket.
 
Jaha är det fortfarande helt fel kopplat?

Kan jag sätta upp ett 3fas uttag precis bredvid arbetsbrytaren, in i brytare och ut till ett 3fas uttag och ut till badet?
Då kan jag sätta i en split till 3x220 och koppla grejerna till köket med skarvsladd
 
Helst inte. Man bör inte blanda trefasuttag eller trefasförbrukare på samma grupp som enfasuttag/belastningar. Jag skulle heller inte vara bekvämt med ett enfasuttag utomhus som är avsäkrad med 16 A. Man behöver beakta ifall långa skarvsladdar kan kommat att användas. Så det bästa är två gruppledningar, en till badet och en till uttag och belysning och annat.
 
Ok då får det bli en elektriker som drar ut ett extra uttag då istället, tänkte jag skulle ha sluppit den kostnaden :confused:
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Helst inte. Man bör inte blanda trefasuttag eller trefasförbrukare på samma grupp som enfasuttag/belastningar. Jag skulle heller inte vara bekvämt med ett enfasuttag utomhus som är avsäkrad med 16 A. Man behöver beakta ifall långa skarvsladdar kan kommat att användas. Så det bästa är två gruppledningar, en till badet och en till uttag och belysning och annat.
Hej, en nyfiken fråga som jag tycker passar in här. Hur ska man resonera kring nedan kombinerade vägguttag (som jag själv har ett flertal av i mitt garage för övrigt)? Kravet på gruppseparering kommer ju på skam.
Kombinerat vägguttag med en blå och en röd kontakt och skyddsklaffar i industrimiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja jag skulle ju kunna koppla badet på en sån och sen se till att den överblivna fasen gick till 220 uttaget men det är väl inte bra att ha det kopplat med stickpropp kan jag tro?
 
Jag tycker att det kan finnas ett par aktuella lösningar som skulle vara bättre än en 3fas handske. Nu vet jag inte exakt vad du har för spabad men det är väldigt vanligt att spabad som behöver 2 faser enbart har 230v laster. Ofta går cirkulationspumparna på den ena fasen och värmen på den andra.

om du planerar för ett utekök så skulle ett alternativ kunna vara att sätta en liten normkapsling av lämplig klass där du tänkt dig ha uteköket, då kan du ha två säkringar till en säkerhetsbrytare enkom för spa badet och sen kan du sätta en 10a säkring som kan betjäna diverse uttag i köket.
 
  • Gilla
jbr och 3 till
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Hej, en nyfiken fråga som jag tycker passar in här. Hur ska man resonera kring nedan kombinerade vägguttag (som jag själv har ett flertal av i mitt garage för övrigt)? Kravet på gruppseparering kommer ju på skam.
[bild]
Jag resonerar som så att detta kombiuttag passar bra i verkstäder för att t.ex driva en enfassvets. Det är maskiner som vanligen stå under uppsikt så att man upptäcker ifall en fas faller bort.

Det passar helt enkelt inte in på ett trädäck med spa och annat.

Och sedan har vi problematiken med skydd. Då detta uttag på en uteplats blir med för allmänbruk vet man inte vad som kommer att pluggas i. Man behöver ta en rejäl funderare på trepoligt överströmsskydd och JFB. Det finns en del skrivet om detta, t.ex
https://www.byggahus.se/forum/threads/naer-ska-dvaergbrytaren-vara-trepolig.220697/
https://www.byggahus.se/forum/threads/1-fas-till-3-fas-i-friggebod.258649/

För det tredje bör varje grupp ha ett syfte. "Spabad + uttag" passar inte riktigt ihop på gruppförteckningen. Större förbrukare brukar man ge en egen grupp.

Så helst inte betyder just helst inte - det finns (ännu) inga regler emot det men det kanske kommer.
 
  • Gilla
ClasseClas och 1 till
  • Laddar…
E
Ring en elektriker, det verkar finnas en del oklarheter som behövs redas ut på plats.

Mycket möjligt går det att finna en än bättre lösning än vad vi blinda på forumet kan se.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag resonerar som så att detta kombiuttag passar bra i verkstäder för att t.ex driva en enfassvets. Det är maskiner som vanligen stå under uppsikt så att man upptäcker ifall en fas faller bort.

Det passar helt enkelt inte in på ett trädäck med spa och annat.

Och sedan har vi problematiken med skydd. Då detta uttag på en uteplats blir med för allmänbruk vet man inte vad som kommer att pluggas i. Man behöver ta en rejäl funderare på trepoligt överströmsskydd och JFB. Det finns en del skrivet om detta, t.ex
[länk]
[länk]

För det tredje bör varje grupp ha ett syfte. "Spabad + uttag" passar inte riktigt ihop på gruppförteckningen. Större förbrukare brukar man ge en egen grupp.

Så helst inte betyder just helst inte - det finns (ännu) inga regler emot det men det kanske kommer.
Tack för svaret och länkarna. Intressant! För egen del har jag en separat central med JFB i garaget dock ej 3polig avsäkring ännu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.