Hej,

jag vill konvertera 3fas uttag till en eller flera 1fas uttag. Kan jag ta 1 fas per nytt 1fas eluttag jag vill sätta upp samt använda samma nolla och jord till alla nya uttag?

Alltså från detta: https://www.biltema.se/bygg/elinstallationer/lamputtag/kombiuttag-2-uttag-2000034178

Till 1, 2 eller 3st sånahär:
https://www.biltema.se/bygg/elinstallationer/vagguttag/vagguttag-jordat-2000022356 (artikelnr 46-903 samt 46-904)

Vad skulle man behöva använda för kabel för att koppla om 3fasen till de där 1fss uttagen?
 
903 är väl ett infällt uttag?
 
  • Gilla
flamuren
  • Laddar…
Om du inte vet vilka uttag eller vilken kabel du behöver tror jag du saknar nödvändig kännedom
 
F fribygg skrev:
Om du inte vet vilka uttag eller vilken kabel du behöver tror jag du saknar nödvändig kännedom
det ska väl gå med lite vägledning. Är ju tre kablar som ska in i ett nytt eluttag = det fixar jag.

Men hade missat att det var infällt (tog dem snabbt då de var reapris när jag var där och köpte annat). Infällt menas väl inget annat än att det är kablar som är dragna i väggen. Rätta mig om jag har fel.

Behöver, om detta är möjligt, tips på val av kabel så det blir bra. Vad skulle du rekommendera? 🙂
 
Varför vill du ha dom tre uttagen på olika faser?
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Varför vill du ha dom tre uttagen på olika faser?
jag vill sätta dit dubbeluttag och kommer främst bli 1st dubbeluttag (1fas) som byter ut 1st 3fas som sitter idag. Men på ett ställa ville jag ha 2st eller kanske 3sr för att kunna fördela strömbehovet. Kommer bli en hembio och kontor i källaren där det varit verkstad med en massa 3fas. Hoppas det besvarade frågan 👍
 
Tekniskt sett så är det så trefas/enfas är uppbyggd. Alltså de tre enfaserna delar på gemensam nolla och jord.

Om man delar enfasbelastningar (uttag) på samma trefasgrupp som trefasbelastning (uttag) så bör den gruppen skyddas av en trepolig dvärgbrytare. Detta för att minska risken att en enfasbelsstning bakmatas via trefasbelastningen om en säkring skulle lösa ut.

Det är bättre att montera en kopplingsdosa innan trefasuttaget och från den kopplingsdosan gå med kablar till enfasuttagen än att försöka gå ut med enfaskablar från trefasuttaget.

Men allra bäst är att gå ut med tre enfasgrupper från gruppcentralen till enfasuttagen, eller en egen trefasgrupp till en kopplingsdosa och från den till enfasuttagen.
 
  • Gilla
hempularen och 3 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Tekniskt sett så är det så trefas/enfas är uppbyggd. Alltså de tre enfaserna delar på gemensam nolla och jord.

Om man delar enfasbelastningar (uttag) på samma trefasgrupp som trefasbelastning (uttag) så bör den gruppen skyddas av en trepolig dvärgbrytare. Detta för att minska risken att en enfasbelsstning bakmatas via trefasbelastningen om en säkring skulle lösa ut.

Det är bättre att montera en kopplingsdosa innan trefasuttaget och från den kopplingsdosan gå med kablar till enfasuttagen än att försöka gå ut med enfaskablar från trefasuttaget.

Men allra bäst är att gå ut med tre enfasgrupper från gruppcentralen till enfasuttagen, eller en egen trefasgrupp till en kopplingsdosa och från den till enfasuttagen.
såhär ser det ut där jag vill sätta in ny kabel för vanligt 1fasuttag: https://photos.app.goo.gl/CkwrkJQ6ibamJYHq7

Det sitter mot säkringsskåp samt någon brytare innan uttagen. Jag tänker att det borde räcka? Vad säger du?
 
Jag hade iofs valt att sätta en mindre undercentral avsäkrad med 10A per fas i fall som detta. Särskilt om det sitter 16A dvärgbrytare i huvudcentralen. Och är det diazed så bör man byta passdelen i centralen också. Jag hade ju gjort arbetena själv (har iofs redan gjort detta själv vid en gammal trefas tvättmaskin som blev separata eluttag för torktumlare och tvättmaskin), men jag hade nog rekommenderat att kalla in en elektriker för den som inte jobbat med detta tidigare.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag hade iofs valt att sätta en mindre undercentral avsäkrad med 10A per fas i fall som detta. Särskilt om det sitter 16A dvärgbrytare i huvudcentralen. Och är det diazed så bör man byta passdelen i centralen också. Jag hade ju gjort arbetena själv (har iofs redan gjort detta själv vid en gammal trefas tvättmaskin som blev separata eluttag för torktumlare och tvättmaskin), men jag hade nog rekommenderat att kalla in en elektriker för den som inte jobbat med detta tidigare.
det sitter dvärgbrytare i centralen. Men tror jag kan lista ut hur man byter till 10A av dem. Sen att splitta ut de 3 faserna till egna uttag tycker jag verkar straight forward.

Tack för alla svar i tråden. Blir ett spännande projekt som jag återkopplar på hur det gått eller om jag grillats pga slarv 😬
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Den..
 
  • Adapterkabel med en röd CEE-kontakt och två blå CEE-uttag. Verktyg för eldistribution.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.