Tjenare. Ny skribent här.
Har en kort fråga.
Har precis köpt ett nytt vattenfilter jag ska få påkopplat i min egna brunn ute på gården.
Brunnen är egen och befinner sig i ett nedgrävt betongrum vid sidan av huset. Till det rummet är det draget 1st 3-fas kabel som går till en brytare till vattenpumpen.

Nu är det ju så att vattenfiltret även behöver lite ström (230 kontakt) Så jag tänkte splitta 3-fas kabeln i en kopplingsdosa.
Jag har tänkt koppla ur 3 fas kabeln som kommer in och dra den till en kopplingsdosa (IP65) och i denna dosa tänkta jag hoppa på en av faserna till mitt 230 uttag.
Tänkte använda en 3 håls kopplingsklämma för att sno den fasen eftersom den oxå behövs till 3 fas kabeln som ska ut.

Bifogar min fina bild som jag skissade upp på ca 15 sekunder =)
20140216_162133.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har RDOE kabel 2.5mm kabel som jag tänkte använda till att dra till 230 uttaget. RDOE kabeln är smidig och tål en massa skit eftersom det inte är så fint där nere i betongbunkern. Behöver inte 2.5mm men jag har en massa meter efter andra jobb så använder det.

Frågan är om jag har glömt nåt. Tror inte det men alltid bra att fråga.

Oh ya.. 3 fas kabeln in är givetvis gammal så överrensstämmer inte med nya standarden. Inget jag kan göra nåt åt men jag vet vilka kablar som är faser, nolla och jord.

Har gått 3 årig El utbildning men det var som sagt för 14 år sen.. Hjärnan hinner samla på sig en massa rost under den tiden =)
Så bäst att fråga folket på detta eminenta forum.
 
Jodå, det går att göra så, men det finns lite att beakta.

Blandar man 1-fasbelastningar med 3-fas-dito, bör gruppledningen skyddas av en 3-polig dvärg för samtidig brytning av alla tre faser. Risken vid 1-poliga säkringar är ju bakström genom pumpmotorn till 1-fasuttaget trots att man brutit säkringen till fasen med uttaget. Om det inte är möjligt bör man skylta extra noga om vad som gäller.
Och jordfelsbrytare är ytterligare en säkerhetshöjande faktor.
Mer att läsa http://www.fluxio.se/artiklar/16-fo...ll-uttag-stroembrytare-ljusarmaturer-etc.html

Och den befintliga kabeln är den verkligen en 5-ledare, så nollan är med?
 
Hmm. Är ju så att vattenfiltret inte kommer använda 230v då den har en transformator som omvandlar till 12v 650mA.
Så den kommer inte använda många watt direkt. Så den ska ju klara den lilla belastningen.
Ska tillägga att all el i kåken är riktigt gammal. Inkl centralerna. Dom har bara byggt på med en sidocentral när dom skulle dra mera el. Ska byta allt till nytt men allt sånt tar tid som sagt.
Just nu sitter det en vanlig gammal hederlig porslinspropp på varje fas.
 
Jag reagerar på två saker här.

Dels ditt kabelval. Nu är jag inte elektriker, men jag tror inte att RDOE kabeln är OK som fast installerad kabel mellan en dosa och ett uttag. Jag hade valt EKLK.

Om du skall installera ett uttag så måste det skyddas av en jordfelsbrytare. Uttag utomhus, som det här rimligen räknas som har haft krav på jordfelsbrytare i ca 30 år nu.

Det snaggletooth tar upp om 3 polig brytare handlar inte om vilken effekt du kommer att ta ut via uttaget. Utan att om någon vill göra service på uttaget så finns det risk att man bara bryter en fas. Och eftersom det kan gå ström bakvägen via pumpen så kan uttaget vara strömförande även om man bryter den fas som det är inkopplat på.
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Sitter det ett motorskydd i skjulet innan pumpen eller sitter den i matande ände?

Jag skulle sätta en liten central i skjulet, en 12-platses, centralen skulle jag bestycka med huvudbrytare (2platser), 3-fassäkring (till pumpen, 3platser), PSA (JFB & säkring i ett, 2platser).
 
Vad jag vet så ska RDOE kabeln vara extra stryktåliga och ska tåla olja och vätskor bra. EKLK är ju för utomhusbruk men det är riktigt fuktigt och rått där nere så RDOE kabeln är nog bättre där nere. Den kommer ju dock inte vara speciellt lång.. 10-15 cm kanske.

Jordfelsbrytare: Med tanke på att mesta elen är från tidigt 40 tal med lite upprustat på 70 talet så kan jag säga att det finns ingen alls. Den skulle nog lösa direkt om det fanns en.
En av anledningarna att rusta upp elen i kåken bland annat.

Demmpa: Antar att du menar en normcentral. Vad jag sett så är normcentraler normalt IP30/40 vilket inte ger skydd mot fukt/vatten alls. Vilket inte skulle fungera alls.

Har fått tag i ett elskåp med ipklass 55/65 av en bekant som är elektriker. Den var inte så stor men får nog plats med brytaren som sitter på väggen. Om jag istället sätter kopplingsdosan och stickkontakten efter brytaren så om någon nångång skulle göra någonting där nere utan att jag är i närheten så bryts all ström i betongbunkern. Inkl stickkontakten.

Som Demmpa säger så är det ju bäst med en normcentral där nere. Måste dock få plats med den i skåpet vilket jag får se om jag får när jag får den levererad måndag eller tisdag.
 
Redigerat:
Normcentraler finns NORMALT upp till IP 65 och med plats för så många apparater du behöver.
Ska du ha ett uttag har det max IP44.
RODE är inte godkänd för fast förläggning.
EKLK klarar miljön minst lika bra.
Sätter du JFB i "bunkern" kan installationen i huset vara hur dålig som helst utan att JFB påverkas.
 
RDOE kabeln är säkert jättebra. Men om tillverkaren inte har specificerat den för fast förläggning så skall den inte användas för det.

Och sätter du ett uttag i "bunkern" så måste du ha jordfelsbrytare som skydd. Man kan tänka sig att sätta det i bunkern, med lämplig kapsling, eller så kan man sätta det i huset, för kabeln som går ut till pumphuset. Eller i huset så att den skyddar hela huset.
 
Elmont: Det gör det säkert men är inte villig att betala 3000 spänn för material till att koppla ett stickuttag.
Problemet är ju att själva transformatorn som ska sitta i stickkontakten bara får användas inomhus. Skitdåligt men det var det som följde med. Vilket gör att normcentralen och stickkontakten måste sitta i ett IP55 skåp. Ska jag få plats med allt det blir det ett stort skåp.. Då lär nog bara skåpet gå på 2-3000 spänn. sen normcentral till det med. 2000 minst till.

Om nån av er vet var man kan få tag i ett stort ip55 skåp i plåt för hyfsat billigt så går det garanterat att bygga ihop nåt för då kan jag skydda grejorna. Då kan man fixa normcentral och kontakten inuti så allt klarar sig om det skulle bli en läcka där nere.

Hempularen: Jordfelsbrytare i huset är bara att glömma eftersom grejorna är så gamla och dåliga. Skulle gärna dra om matarkabeln till bunkern med men den är ju som sagt nedgrävd. Och inte i nåt rör inte. Det vore för enkelt.
 
Redigerat:
Du behöver inga IP 55 i "pumpgropen" den kapslingsklass som behövs bestäms av rummets NORMALA användning och inte av hur det kan bli om nått går sönder.
 
Jo men det bör ju gå att sätta en jordfelsbrytare i huset på just den kabeln som går ut till pumpen. Det behöver inte påverka någonting i husets el, annat än just den kabeln. Tänkte mest på att på så sätt undvika en jordfelsbrytare i själva pumpgropen.
 
Hempularen: Var köper jag en jordfelsbrytare jag kan sätta vid mitt gamla elskåp ?
 
elmont skrev:
Du behöver inga IP 55 i "pumpgropen" den kapslingsklass som behövs bestäms av rummets NORMALA användning och inte av hur det kan bli om nått går sönder.
Normal användning är dyngsurt och väldigt blött. Droppar fukt från taket. Så då vill jag helst ha nåt som faktiskt är tätt och inte lite halvdant..
 
Då räcker kanske inte IP 55 utan det kanske behövs IP 67
 
TheBeardedKnight skrev:
Hempularen: Var köper jag en jordfelsbrytare jag kan sätta vid mitt gamla elskåp ?
Du köper en DIN kapsling för rätt antal moduler (kommer inte ihåg just nu om jfb kräver 4 eller 6 moduler). Och en jfb. Båda sakerna finns ex. på ClasOlsson, eller någon nätbutik som elbutik.se. Kapslingen kostar några tior.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.