Slog mig precis att jag skulle behöva ett 3fas uttag /central i ett blivande garage.
Jag har inget tomt 20 rör däremot har jag flera 4-5st tomma 16rör från inkommande till platsen där garaget ska byggas på.

Är det helt fel att dra 3fas i 2st 16rör om det är väl uppmärkt i båda ändar osv?
2faser och jord i ett och 1fas och nolla i det andra eller på något annat sätt
 
Allt går att diskutera men då du funderar på en nyinstallation är säger jag tvärt nej. Alla ledare för en krets ska löpa i samma ledning, detta för att magnetiska fält ska kunna ta ut varandra. Kravet gäller egentligen ledare inom ett magnetiskt hölje, men är ändå tillämpbart på andra ledningar. Hur stort reellt problem det är med två ledningar som löper bredvid varandra kan jag inte säga. Det är därför möjligt att man kan acceptera detta som en efterhandslösning i en befintlig installation där man inte har några rimliga alternativ.

Man har också underhållet att tänka på. Den som tittar i dosorna ska begripa vad som står på.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Misstänkte att att var så.
1fas med 2.5mm2 det går i ett 16rör och kan belastas med 16A ?

Skulle kunna sätta 3 sånna istället, just 3fas är inte nödvändigt.

Brukar ha några husvagnar ståendes på sommaren som gärna vill ha ström, har haft byggcentral tidigare
 
Ja 16A i 2,5 kvm är ofta OK. Men det är en tumregel med undantag. Hur lång sträcka gäller det?

Det där med husvagnar låter som det kan handla om lång dragning?

Men om det handlar om separata förbrukare, är det bättre med separata enfasmatningar.
 
Huset är ca 25m långt sen blir det väl garaget på 3-4m och lite till så 35-40m max till mina uttag, sen blir det väl allt mellan 5-15m till vagnarna med "vanlig" skarvsladd
 
Ibland är det enklare att tänka ”out of the box”.
Gräv ner en kabel utanför huset.
Lägg ner en 5G6 mm2.

Protte
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Ibland är det enklare att tänka ”out of the box”.
Gräv ner en kabel utanför huset.
Lägg ner en 5G6 mm2.

Protte
Har asfalt samt nyrenoverade utrymmen tyvärr, kan spika på väggen men vill helst undvika det
 
Går det inte att "runda" asfalten så går det ju alltid att laga den, Och alla trådarna SKA gå inom samma ytterhölje. Undantag finns men dom har ingen bäring på en vanlig villa
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Alla ledare för en krets ska löpa i samma ledning, detta för att magnetiska fält ska kunna ta ut varandra.
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Den som tittar i dosorna ska begripa vad som står på.
Vad sägs om ett rör med 3-faser och ett annat med nolla och jord? Båda rör ansluts sedan i en dosa/box där ledningarna kombineras för att sedan gå vidare till en fördelningsbox. På så vis borde man ju ta hänsyn till magnetiska fält samt även till framtida underhåll.
 
Antar att det inte spelar någon roll om jag sätter upp en elcentral istället för ett 3fas uttag?

2 eller 3 1fas får det nog bli istället.

Runda går inte, laga blir dyrt då det är 15-20m asfalt som måste sågas upp och lagas igen
 
M merbanan skrev:
Vad sägs om ett rör med 3-faser och ett annat med nolla och jord? Båda rör ansluts sedan i en dosa/box där ledningarna kombineras för att sedan gå vidare till en fördelningsbox. På så vis borde man ju ta hänsyn till magnetiska fält samt även till framtida underhåll.
NEJ.
 
nino nino skrev:
Slog mig precis att jag skulle behöva ett 3fas uttag /central i ett blivande garage.
Jag har inget tomt 20 rör däremot har jag flera 4-5st tomma 16rör från inkommande till platsen där garaget ska byggas på.

Är det helt fel att dra 3fas i 2st 16rör om det är väl uppmärkt i båda ändar osv?
2faser och jord i ett och 1fas och nolla i det andra eller på något annat sätt
Du kanske kan dra nytta av två rör och med korrekta trefasgrupper 1.5 mm2 i dem. Sen är det väl inte omöjligt med 2.5 mm2 i 16 rören heller i vissa fall.

Men som nämnts tidigare ge dig inte in på att dra delar av gruppen i separata rör det blir fel och galet på flera sätt. Man kan i princip säga att inga undantag finns för att göra då i fall som ditt.
 
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Du kanske kan dra nytta av två rör och med korrekta trefasgrupper 1.5 mm2 i dem. Sen är det väl inte omöjligt med 2.5 mm2 i 16 rören heller i vissa fall.

Men som nämnts tidigare ge dig inte in på att dra delar av gruppen i separata rör det blir fel och galet på flera sätt. Man kan i princip säga att inga undantag finns för att göra då i fall som ditt.
Alltså 5x1.5kvmm i ett 16rör? Och säkra till 10A då?

Är så pass långa sträckor och en, förvisso mjuk, 90 graders böj men är det ok så är det ju värt ett försök.

Gjöt igen golvet för säkert 7-10år sen och då fanns det 2st 20rör och ett gäng 16 så man trodde ju man skulle klara sig...
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.