Hur mycket w kan jag belasta ett 16amp 3fas uttag med?
Orkar det driva 2st 3.5kw elpatroner?

Ja jag skolkade nog på elläran i skolan
 
R
Går bra det , 16 amp klarar 9 kw om det är 3 fasiga patroner
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
nino nino skrev:
Hur mycket w kan jag belasta ett 16amp 3fas uttag med?
Orkar det driva 2st 3.5kw elpatroner?

Ja jag skolkade nog på elläran i skolan
(2st x 3500W)/3faser = 2333W per fas
2333W / 230V = 10,14 Ampere per fas

Ovanstående förutsätter givetvis att det är 2st 3-fasiga elpatroner
 
R rävlyan skrev:
Går bra det , 16 amp klarar 9 kw om det är 3 fasiga patroner
16 amp klarar ca 11kW för elpatroner;

16Ax 400V x 1,73 = 11072 W
 
R
D Dub361 skrev:
16 amp klarar ca 11kW för elpatroner;
Jag vet men frågan var om det klarar 2X3,5 kw patroner = 7kw , enklast då att säga ja till det
 
R rävlyan skrev:
Jag vet men frågan var om det klarar 2X3,5 kw patroner = 7kw , enklast då att säga ja till det
Ja, förstod det, ville förtydliga lite bara
 
  • Gilla
rävlyan
  • Laddar…
Jag förutsätter att det är 3fas elpatroner.

En till fråga...
Har ärvt en underdel till en "vattendestilator" med en 3fas elpatron på 3kw
Där har man delat upp så en fas/slinga går hela tiden, en styrs med en strömbrytare och den sista styrs med någon typ av termostat och kontaktor som slår av/på slingan.
Är det här ok att dela upp så?

jag tänkte använda underdelen till att värma lakvatten när jag brygger öl och då vore det ju väldigt smidigt att kunna styra slingorna med tex vanliga tidur så vattnet är varm på morgonen när man vaknar eller om man ska brygga efter jobbet
 
nino nino skrev:
Jag förutsätter att det är 3fas elpatroner.

En till fråga...
Har ärvt en underdel till en "vattendestilator" med en 3fas elpatron på 3kw
Där har man delat upp så en fas/slinga går hela tiden, en styrs med en strömbrytare och den sista styrs med någon typ av termostat och kontaktor som slår av/på slingan.
Är det här ok att dela upp så?

jag tänkte använda underdelen till att värma lakvatten när jag brygger öl och då vore det ju väldigt smidigt att kunna styra slingorna med tex vanliga tidur så vattnet är varm på morgonen när man vaknar eller om man ska brygga efter jobbet
Såna där kopplingar har jag också sett i en grannes "vattendestillator" där en fas till patronen gick via en Thermonob som pulsar spänningen vid önskad temperatur vilket ger liten hysteres och stabil temperatur. Om man gör kopplingarna fackmässigt utförda med rätt materiel så borde det väl vara OK.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.