jag har sökt byggnadslov för ett ej standardhus
nu skulle jag vilja moddelera upp detta för en liten
virtuell provtur
(kanske jag ser om jag gjort några misstag då jag ritat huset själv)
jag funderar på att använda mig av 3d-studio
någon som använt detta program
eller har ni andra ideer
jag är van att arbeta i 3d-miljöer
finns det något händigt ställe att ladda ner ex
fönster möbler m.m.

en fråga jag ställer mig är naturligtvis varför inte
husfabrikanterna har detta som en kundbonus
eller har någon det?
vi har iallafall valt trivselhus och inte sett till något dyligt

till sist: finns det någon som byggt greenline 105
då detta hus har en "liknande" uppbyggnad som vårat tänkta
 
Det jag brukar märka är att rummen känns otroligt små när man vrider upp modellen i 3D :).

De flesta större eller "märkvärdigare" tillverkare brukar ha block på sina hemsidor för både studio max och ADT.
Spontant kommer jag bara på gamla www.cadabra.se med bla möbler från B8, sanitet från Gustafsberg och louis Poulsens belysning samlat på samma sida.
Men känner du till tillverkaren så kolla på deras hemsida. Alla "designföretag" med självkänsla har produktmodeller för hemladdning.
 
Har arbetat en hel del med 3DS Max (dock ej numera) och det fungerar bra för att visualisera saker. Dock kan det kännas litet när man vrider runt det som Carl säger.

Man kan ju påverka detta genom att ändra FOV på kameran i 3d programmet, men det blir aldrig som på riktigt.

För att få riktig realtid så kan du ju alltid bygga huset för en spemotor type Quake III eller Unreal motorn, men det kan vara rätt kladdigt, mest en kul idé kanske...:)

Lycka till med ritningen
 
Jag har hållt på lite i 3d Studio max och jag tycker att du ska välja ett annat program. Det är för avancerat om man snabbt ska bygga en modell av ett hus.

Det finns ett program som heter 3D Home Architect som är mycket lättanvänt och bra. Möblerna går ju i amerikansk stil men det kanske finns europeiska möbler och moduler att köpa till... Jag har provat version 4 och version 5.
Version 4 har jag använt mest och jag tycker att det är hur lätt som helst att lära sig och att använda. Version 5 har jag bara provat på och orkade inte lägga ner så mycket tid på när jag kunde jobba så snabbt i den tidigare versionen.
Det är bara rita väggar och klicka där man vill ha fönster och dörrar och sen klicka på en knapp så blir allt i 3D. Sen kan man gå omkring i huset och titta.
Programmet jag provat är på engelska och jag vet inte om det finns en svensk version, men allt är enkelt och lätthanterligt. Det går att ställa in så att måtten blir i mm, cm och meter vilket underlättar rejält.

Hör av dig om du vill ha mer information. ;)

// Erik
 
Är det nån som vet om det finns något liknande visualiseringsprogram som funkar för att rita upp en tomt.. sätta ut lite buskar och träd och så huset förstås...???
 
I 3d home architect kan man göra en tomt och sätta ut buskar och träd mm. Tomten blir dock platt (version 4). Har inte kollat om det går att ändra det....kanske går i version 5 ???


// Erik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.