R
Hej
I sommarstugan sitter ett litet litet element som suttit där sedan 80-talet. Den är av märket samsung och fungerar inte riktigt bra så jag skulle vilja byta det. Dock blev jag förvånad när jag såg att de stod 380V på elementet. Finns de verkligen såpass små elelement på 20x20cm som är på 380V? Vad måste jag göra nu tro.
 
Är det märkt med 380 så stämmer det säkert, byt till ett med samma spänning (400 Volt i dag) men gärna lite högre effekt (Watt) så blir det nya elementet inte lika hett. Energiförbrukningen blir den samma.
 
Varför blir elementet nödvändigtvis mindre varmt när det stoppas in mer energi?
 
R
va trött man blir, varför kan man inte hålla de enkelt med 230V element bara. Nu är de 5 tåtar som går in i elementet då eller .....fas, fas, fas nolla, jord..
 
Redigerat:
Skulle mer tro på tre. Fas,fas och och jord
 
Troligen bara fas, fas, jord, är det flera trådar är dom (högst troligt) bara vidarekopplade.
 
Om nuvarande element är 380V gör du det enklast för dig genom att skaffa ett 400V element. Det har med all sannolikhet 3 trådar. Två faser och jord. Inte det minsta svårare att koppla in än ett 230V.

Nissepisse: Håll isär effekt och energi. Samma element blir varmare om det tillförs en högre effekt. Ett fysiskt större element blir mindre varmt än ett mindre om det tillförs samma effekt. Termostaten kommer att reglera effekten efter behovet. Därmed kommer elementet med högre märkeffekt att hålla en lägre temperatur eftersom det är fysiskt större.

Erik
 
Effekt är ju energi per tidsenhet, alltså högre effekt => mer energi.
Mer effekt måste ju per automatik inte innebära större element, TS verkade fråga efter ett 20x20cm element, vilket ju gör att dimensionerna på elementet är fasta. elmont sa sedan
"byt till ett med samma spänning (400 Volt i dag) men gärna lite högre effekt (Watt) så blir det nya elementet inte lika hett."
Det var det jag reagerade på.
Men är det så att alla elements fysiska storlek är proportionella mot effekten så är jag med på att större effekt (större element) kan göra att elemntet håller lägre temperatur med bibehållen temperarur i rummet.
 
Nissepisse skrev:
Effekt är ju energi per tidsenhet, alltså högre effekt => mer energi.
Får du längre till jobbet om du åker fortare också? Högre effekt innebär inte nödvändigtvis mer energi. I fallet element med termostat innebär det samma energi på en kortare tid innan termostaten slår ifrån.
 
Den energi som behövs i ett rum är ju den samma oavsett vilket element man har, ett stort behöver jobba lite och blir därmed svalare. Har man däremot ett för litet får det arbeta hela tiden och blir då mycket hett. Naturligtvis förutsatt en termostatstyrning som slår av elementet när rätt temperatur uppnåtts.
Och det BEFINTLIGA var 20x20 men mycket troligt finns det plats för ett lite större.
 
Jo, det innebär mer energi under en viss tid då elementet är på, men nej högre effekt innebär inte alltid mer energi.
Ja, det innebär också att det värms upp snabbare.
Men det är inget som styrker påståendet att det skulle bli mindre varmt för att effekten är högre. Jag skulle påstå tvärtom:
Mycket effekt => elementet hinner bli varmare innan termostaten hunnit värmas upp till frånslagnings-temperatur.
Lite effekt => elementet värms upp långsammare och termostatens temperatur hinner följa elementets temperatur bättre och slår därför ifrån elementet när det har en lägre temperatur.
Detta förutsätter att termostaten sitter en liten bit ifrån elementet (vilken den oftast gör, även om det bara är 1cm) och att elementet är helt resestivt och oeberoende av mängd inmatad energi.
Men det är kanske någon av mina förutsättningar som inte stämmer överrens med verkligheten, därför undrar jag hur mer effekt kan medföra mindre varmt element.
 
R
hehe, ja men då får jag bara köpa ett nytt sådant element. Lyckas dock inte hitta några? Har varit inne på biltema och julas hemsida men hittar inget på just 400V?
 
Nej, om det inte finns där, så.finns det nog inte. ;) De är inte så vanliga nuförtiden, du får kolla andra ställen.
 
R
De får helt enkelt bli att ta bort elementet och plugga igen de gamla 380V tåtarna och dra ny 230V el för att få lite mer valbarhet på element.
 
R
Föresten, finns det något annat sätt att behålla den gamla eldragningen men ändå använda 230V element?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.