Finnes: Rum i trähus, i hörn. Mått 4,15m x 9m. Avlopp finns, vatten finns indraget.

Tre fönster, ett på kortväggen, två på långväggen. En dörr.

Det finns också en önskan att bygga ett badrum innehållandes en toalett i ett eget rum (2x2m) med handfat, samt bygga en duschhörna, ett badkar och två tvättställ. Ett familjebadrum helt enkelt, där man kan sträcka ut armarna och torka sig utan att slå i väggen eller riskera att riva ned något, därför att det är trångt.

Alltså 37m2 golv, 37m2 tak, 65m2 väggyta, + 30m2 ny väggyta för toaletten.

Jag skulle vilja köpa materialet för detta, inkl handfat, badkar, blandare etc för 50.000kr, och sedan göra jobbet själv. Jag antar att det blir till att sätta glasfiberväv och måla med våtrumfärg, eller kanske våtrumstapeter.

Duschhörnan tänkte jag bygga med glasbetong, uppe i ytterhörnet, och genom att sätta toaletten i mitten få en badhörna i andra hörnet på ytterkortväggen.

Är det möjligt att göra detta, för dessa pengar?

(Jag är fullt medveten om att ett försäkringsbolag kan ha synpunkter på detta, men eftersom det är mitt eget hus, och jag förmodligen kan göra om detta rätt många gånger innan man kommer i närheten av vad det skulle kosta med hantverkare som gör det med kakel och klinker, så lever tanken vidare).
 
Enligt min erfarenhet så är det mer eller mindre helt omöjligt att klara det på den "obefintliga" budgeten. Själv räknar jag med 20.000 kr/m2, men då är allt i högsta klass och där kostnaden för valen kommer efter att det blir fint. =)
Tilläggas bör är att jag då helt rivit ut ALLT (inkl golv, väggar, tak och grund) för att göra rätt från början.

Dock önskar jag dig lycka till i ditt byggande!

//R
 
Robster skrev:
Själv räknar jag med 20.000 kr/m2, men då är allt i högsta klass
Huga, det skulle betyda att badrummet kostar mer än hela huset :)

Jag lär behöva ditt lycka till, och hoppas få återkomma med lite bilder och tips på hur man kommer ned i pris.
 
Mikael_L
37 kvm badrum :eek:

Det är inte en militärbarack som du ... ;)

Jag bara funderade lite på det här med budget, skulle det inte trots allt bli mer budget direkt, om du delar av rummet lite och gör ett mindre badrum?

Men kakel och klinker finns väl lite att välja på även om man går under 100kr/kvm, det finns väl tom nedåt 60kr/kvm.
Begagnat badkar, tvättställ och WC från blocket, kanske ...
Det går säkerligen att pressa kostnaden lite om man är kreativ och kan släppa på lite krav och en massa prestige :rolleyes: ...
 
Prestige och krav har jag lagt åt sidan för länge sedan. Flyttar från Stockholm och chefsjobb på börsföretag till "bruksherrgård" i Hälsingland utan något jobb klart...

Kåken är över 500m2 stor, och därtill finns det källare på 100m2 och ett garage på 60m2. Rummen är enorma, men att dela av dem skapar bara små mörka genomgångsrum som vi inte har någon nytta av. Då tyckte vi att det var roligare att försöka göra rum som man inte kan göra i "vanliga" hus. Som ett familjebadrum med plats för bad, dusch, relax, massage, motion, toalett etc.

Funderar på att skippa kakel och klinker helt om det är möjligt, kåken rör sig lite mellan sommar och vinter, utan istället bara ha matta på golvet och våtrumstapet/våtrumsfärg på väggen.
 
Rent spontant, med min egen bad/dusch/tvättstugerenovering i färskt minne, tycker jag att det "borde" vara möjligt.

Det finns väl inget som säger att det måste vara kakel överallt för att det är ett badrum?

Om du delar av rummet och har väv på största delen av väggarna, och kakel/klinker i dusch/sanitet så sjunker kostnaderna rejält.

Det behöver ju inte vara avdelat med vägg heller. Färger och val av material kan dela av ett rum väldigt bra.

Du hade tankar på en glasbetongvägg. Tänk på att den kan bli ganska dyr i sig.

Så här skulle jag ha tänkt (utan att ha några som helst tankar om hur rummet ser ut innan eller dess befintliga konstruktion):

-En stor yta för relax. Väv på väggarna. Våtrumsfärg. Denna yta, som nog är den största, borde nog kosta minst. Om man ställer dit några träningsredskap så har man ett eget hemma-gym. :)

-En "halvhög" reglad skiljevägg till duschdelen och glasbetong ovanpå det vid själva duschen. Kaklat/klinkrat.

-En lagom stor toalett. Eget utrymme med dörr för privaciteten. Väv på vägg+klinker på golv

Det finns givetvis aspekter på krav om tex vilka delar som måste fuktskyddas, men det får någon som är mer lämpad än jag svara på. Jag tyckte bara att det fanns potential i utrymmet som kan användas till mycket roligt.
 
Jag räknade fram en offert på ett badrum som var ca 50kvm stort, då med kakel/klinker, billig bubbelpool, duschhörna, mugg, handfat, möbler, uppreglade samt gipsade väggar samt golvvärme på ca 25kvm och flyt. Den summan hamnade på ca 90k i bara material, utan mina tillägg. Så visst går det att göra det billigt.
En snabb uträkning:
klinker till golv ca 6000:- (160:-/kvm)
kakel ca 14000:- (ca 140:-/kvm)
Fix/fog/flyt ca 8000:-
Golvvärme ca 8000-10000:- (där det behövs som bäst bara)
Dusch med tillbehör behöver inte bli dyrt om du bygger upp en vägg och bara köra draperi tex. Max 7-8000:-
Toalettstol ca 1500:- (går att få för halva priset om du inte behöver ha känt märke)
Lampor/el 2500:-
Nu är vi redan här uppe i ca 50 000:- och ändå saknas det en del. Men du kan ju dra in på något, skippa kakel tex som du sa så sparar du en del. Kakla bara duschhörnan tex.

Men som sagt så går det, ta en resa till Bauhaus, K-rauta samt Silvan och med dig har du en lista på allt som kan tänkas behövas. Sen prickar du bara av priserna i butiken och jämför där det är billigast, det brukar skilja en hel del på samma grejjer mellan de olika butikerna.

Jag tror du grejjar det iaf!
 
Jag har precis färdigställt ett relaxrum på 17 m2 med separat toalettrum.

Köpte våtrumsmatta med arbetet. Resterande har jag gjort själv
50 m2 väv.
10-15 liter lim.
5-10 kg spackel.
15 liter glans 20 färg (Enbart vägg, ej tak. Skall du spola på vägg vid tex dusch räcker inte detta men jag klarar mig pga av kabin.)

Kostnad Ca 8000 kr där mattläggningen var en "fritidssyssla".

Jag har lagt ca 3000 kr på Avlopp och vattenledningar.
El, enbart mtrl. Ej fått pris men gissar på ca 1500-2000 kr.

Lite lister och skit...
Totalt för hela rummet kanske 15000 innan inredning.

Jag skulle tro att ni hamnar runt 30.000-35.000 innan inredning enligt din önskan.
Tak på 50.000 låter som gränsfall. Kan du höja till 60.000 så tror jag att ni klarar det så länge som ni inte skall ha bubbel samt väljer standardnivå på inredning.
 
Tack alla optimister, nu fick jag lite hopp. Det kan vara bra att ha argumentet gentemot sin övriga köplusta att sparade kronor på ett ställe, blir ett bättre badrum i andra änden.

Det blir ett besök på Silvan i veckan så skall jag börja räkna lite. Sedan blir badrummet ett bra vinterprojekt att pyssla med.
 
Om man kan strunta i kvalitets grejer så finns ju diverse lågprisbyggföretag med "okända" märken,

hittade här i stan, tvättsställsmöbel med spegel för 1798:-
toalettstol 895:-
duschhörna med glasdörrar 1888:-
och väldigt billigt klinker och kakel...

så nog går det och hålla nere kostnaderna!
men man får ju tänka på att kvaliten inte är den samma kanske...
 
Det här låter som ett väldigt spännande projekt som kan bli hur snyggt som helst. Är man inte ute efter det senaste kan jag också tipsa om att leta på fabriksförsäljningar/ outlet. Det finns ju också företag som säljer begagnade byggvaror från rivningshus och renoveringar. Vissa saker där kan nog vara i riktigt bra skick.
 
Swetrot skrev:
Prestige och krav har jag lagt åt sidan för länge sedan. Flyttar från Stockholm och chefsjobb på börsföretag till "bruksherrgård" i Hälsingland utan något jobb klart...

Respekt !!!!!!
 
Jag säger bara LYCKA TILL!! Ingenting är omöjligt, jag skulle absolut göra som du, hellre ett stort budget-badrum än ett litet "lyxigt"!!
 
Hur går det?
 
Den senaste tiden har all tid gått åt till "peration tilläkning i familjen". Vi fick vårt första barn för två veckor sedan.

Nuvarande badrumslösning funkar, så den tid som finns ägnar jag åt att försöka göra något åt all värme som rymmer ut ur huset. Trots bergvärme går det åt c.a 35.000kWh/år att värma kåken och det finns rätt så mycket att göra åt det. Nya tätningslister, installation av spiskassett samt att bygga om lite ventilation håller jag på med just nu.

Det är ju inte vinter än, så jag skall nog hinna med badrummet också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.