Har köpt ett hus byggt 1968 och uppvärmningen är direktel. När jag har rivit och renoverat så har jag sett att till alla element är det 2 blå kablar och en röd. Det ramlade en lapp ur en väggdosa under taket som jag hittade bakom gips och 3 lager tapet som det stod med stora bokstäver OBS 360 V, min undran, hur attans har man kopplat för att få fram dåtidens360 V med tre trådar( två tändtrådar ???utan nolla) och hur gör man för att på enklaste sätt få ut 230 V istället på ett sådan ställe. Den röda är ju uppenbart jord. Eller kan du mata 400 V genom en tråd och retur i den andra blåa? Men det kan ju inte vara rätt?!?!?? Brukar man använda den fysiska jordtråden som retur???

Det är nämligen lite svårt att hitta små snygga element med 400 V därav frågan om 230 V.

Ska man alltid dra nolla till ett sådant uttag? Och hur gör man med jorden? Ska man byta till gulgrön eller går det bra att tejpa gröngult?!?

Varför är alltid elektrikern upptagen när man som bäst behöver hjälp!! :D Här känner jag mig osäker så då blir det anlita proffs, men jag är nyfiken på hur man gör.
 
Titta noga på lappen, har det ramlat bort lite trycksvärta, det står säkert 380 V.
Mellan fas och nolla har man idag 230 V och mellan 2 faser 400V (skillnaden/kvoten är rotenur3).

Ska du byta från 400 till 230 V element så måste man dra om / koppla om de ledningar som finns.

Protte
 
Det var inte så petigt med färgerna förr. Om du gör om till 230V så skulle jag vilja påstå att du måste byta trådarna så att nollan blir blå och fasledaren ngn. annan färg, ex. brun (och givetvis gulgrön jord).

Om du har 2 blåa trådar så är risken för sammanblandning mellan fas och nolla aldeles för stor.

Och efterssom det är mycket enklare att dra ur de gamla trådarna (används som dragtråd) samtidigt som man drar i nya, än att bara byta en enstaka tråd utan att dra ut övriga, så är det bara att få modern färgsättning direkt. Tråd är inte så dyrt att det finns någon anledning att snåla och spara den röda jorden.
 
Efter vad du har beskrivit ser jag ingen anledning till att börja rota i trådarna.

Du har två faser och jord fram till alla element.

Det bara att köpa nya snygga 400V-element och byta.
De allra flesta fabrikat finns i både 230V- och 400V-utförande.
 
Stort tack för svaren. :D

Men jag är ändå lite undrande på hur man kopplar/kopplat just det där med nollan. Här saknas det ju uppenbart just en framdragen nolla. Men vart i all fridens pinnar går returen i detta fall??????? :confused: Via jorden? Strömmen måste ju ta vägen någonstans för att uttrycka mig vådligt.

Om det ligger 230V mellen en fas och nolla och 400V mellan 2 faser och nolla - så måste ju samma förhållande råda mellan faserna och jord??? Även om nolla och jord är samma så är ju ändå alltid jord just jord och nolla är nolla så borde ju retur via jord vara fel.

Som sagt....elektrikern kommer v 44 så jag behöver ju egentligen inte bry mig, men det tär på min manlighet :D att inte ha koll på detta.

Och detta med SMÅ element med 400 V. Jag har faktiskt inte hittat något. Det får MAX vara ca 30 cm brett. Och jag vill ha ett som ser ut som just element, inte en frostvakt. Det är en liten toalett i källaren, som är ca 1 kvm stor. Ja, jag och jag, sa svinskiten.......egentligen är det ju min fru som bestämmer hur elementet ska se ut. ;) Jag bara lyder order. Lugnast så.

Jag ska kolla lappen igen - har den inte här, jag blir lite osäker faktiskt när jag läser prototypens svar. Skulle kunna ta gift på att det står 360, men ska kolla.

/Erber
 
erber skrev:
Men jag är ändå lite undrande på hur man kopplar/kopplat just det där med nollan. Här saknas det ju uppenbart just en framdragen nolla. Men vart i all fridens pinnar går returen i detta fall??????? :confused: Via jorden? Strömmen måste ju ta vägen någonstans för att uttrycka mig vådligt.

Om det ligger 230V mellen en fas och nolla och 400V mellan 2 faser och nolla - så måste ju samma förhållande råda mellan faserna och jord??? Även om nolla och jord är samma så är ju ändå alltid jord just jord och nolla är nolla så borde ju retur via jord vara fel.
Det är precis som du säger 400 V mellan faserna och strömmen går omväxlande från den ena fasen till den andra (det är ju växelspänning). Ingen annan "retur" behövs och ingen ström ska gå i skyddsjorden.
 
Jag hade också svårt att hitta små elradiatorer. Om man vill ha oljefyllda så blir de oftast större än öppna. Hur stor effekt behöver du?
Jag valde en öppen radiator från ADAX på 400W (finns på Clas Ohlsson, http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=21153108 ) men det finns även små oljefyllda från PAX (http://www.aeservice.nu/butiken/pro...e=555&sortfalt=5&&mall=lista_pax_3000std.html) men då får du nöja dig med 200W eller en tjockare dubbelradiator på 500W

/Ingenjören
 
Skippa oljefyllda och köp med elektronisk termostat i stället. Fattar inte varför alla ska ha oljefyllda när man inte behöver använda on/off termostater längre.
 
erber skrev:
Stort tack för svaren. :D

Men jag är ändå lite undrande på hur man kopplar/kopplat just det där med nollan. Här saknas det ju uppenbart just en framdragen nolla. Men vart i all fridens pinnar går returen i detta fall??????? :confused: Via jorden? Strömmen måste ju ta vägen någonstans för att uttrycka mig vådligt.

Om det ligger 230V mellen en fas och nolla och 400V mellan 2 faser och nolla - så måste ju samma förhållande råda mellan faserna och jord??? Även om nolla och jord är samma så är ju ändå alltid jord just jord och nolla är nolla så borde ju retur via jord vara fel.

Som sagt....elektrikern kommer v 44 så jag behöver ju egentligen inte bry mig, men det tär på min manlighet :D att inte ha koll på detta.

Och detta med SMÅ element med 400 V. Jag har faktiskt inte hittat något. Det får MAX vara ca 30 cm brett. Och jag vill ha ett som ser ut som just element, inte en frostvakt. Det är en liten toalett i källaren, som är ca 1 kvm stor. Ja, jag och jag, sa svinskiten.......egentligen är det ju min fru som bestämmer hur elementet ska se ut. ;) Jag bara lyder order. Lugnast så.

Jag ska kolla lappen igen - har den inte här, jag blir lite osäker faktiskt när jag läser prototypens svar. Skulle kunna ta gift på att det står 360, men ska kolla.

/Erber
http://sv.wikipedia.org/wiki/Trefassystem
Så kan du briljera när elektrikern kommer...
 
Skippa oljefyllda och köp med elektronisk termostat i stället. Fattar inte varför alla ska ha oljefyllda när man inte behöver använda on/off termostater längre.

Oljefyllda elradiatorer har en STOR fördel över öppna och det är att de inte samlar damm.....
Jag har både oljefyllda och öppna och och de öppna är ju omöjliga att städa, damm och (i vårt fall) hundhår samlas i dem under sommaren och det märks när man startar dem på hösten.....

/Ingenjören
 
Redigerat:
Den enda gång det kan vara en fördel med slutna eller oljefylda radiatorer är vid starkt dammiga utrymmen i ALLA andra fall är öppna genomströmmare att föredra. Det gäller både energimässigt och komfortmässigt.
 
Ingenjören skrev:
Oljefyllda elradiatorer har en STOR fördel över öppna och det är att de inte samlar damm.....
Jag har både oljefyllda och öppna och och de öppna är ju omöjliga att städa, damm och (i vårt fall) hundhår samlas i dem under sommaren och det märks när man startar dem på hösten.....

/Ingenjören
EN gång om året... måste vara dagens välfärdsproblem! ;)
 
Det finns slutna icke oljefyllda med elektronisk termostat.
Detr luktar inte bränt om en radiator med elektronisk termostat eftersom den aldrig blir het.

Till Pefo citat<Fattar inte varför alla ska ha oljefyllda när man inte behöver använda on/off termostater längre.> Det är så enkelt att folk är lika tröga som oljefyllda.

Protte
 
I-landsproblem eller inte - det var i allafall min anledning att välja oljefyllda.
Blev väl dessutom lite avskräckt när jag rev de gamla brödrostarna från 60-talet och insåg hur dammfyllda de var....

Tur att valfriheten finns ;-)

Funderade på LVI:s i gjutgranit till toaletten för utseendets skull men tyckte de var för dyra.....

element-treelement.jpg
 
Lyckades få dit en kompis som är elektriker, dock är intallationsel inte hans starka sida, men han kunde dock konstatera att själva dragningen i sig är helt okej och att han instämmer i vad flera här redan har pekat på - att skippa tankar på att dra om till 230 V. Han menade att jag istället borde vara glad att det är 400 V.

Några andra frågor: :)

1. Finns det idag installationskabel som är godkänd för att gjuta in / lägga i puts utan rör. Här är det frågan om ca 20 cm och max ca 0,5 cm ned i putsen.

2. Elarmaturer - oljefyllt eller genomströmmande - diskuteras flitigt här på forumet har jag märkt. Men om vi bortser från lukten, kan man i ärlighetens namn säga att ett EL-element är bättre än det andra när det kommer till hur mycket energi det faktiskt avger i form av värme. Dvs kan två element av modell X och Y och båda på exempelvis 1000 W:s effekt värma upp ett och samma rum med olika förbrukning? Dvs elementet X klara bara att värma 10 kvm, medan Y klarar 15 kvm med samma förbrukning?? Det är väl dit vi trots allt vill komma??!? Har läst flera inlägg och det brukar sluta i debatter hurvida det luktar bränt eller ej när elementet startar efter sommaren. För mig är det egalt om elementet luktar lite några minuter efter ha vart avstängt länge. Bara det är energisnålare än alla andra element, men med samma prestanda.

Då skulle jag banne mig kunna acceptera element som ser ut som en elektriska grilltändare bara de förbrukar mindre ström. :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.