Jag måste byta utan galvrör i källaren då den har börjat rosta. Jag har 32mm pem som inkommande som går över till 1 tum galvrör. Kommunalt vatten. Klarar jag mig med 28mm?
 
B
Nu vet ju inte jag om du har en större tvätthall som slukar stora mängder vatten, eller om kommunen tillhandahåller ett onormalt lågt matade tryck.

22mm kommer man mycket långt på. 28 borde verkligen inte vara ett problem.
 
  • Gilla
Rejäl och 2 till
  • Laddar…
Det beror väl helt på hur mycket vatten du behöver få igenom röret per minut?
 
Rickard.
28mm motsvarar 1" ganska rakt av men är det bara en villa så tror jag också 22mm duger, 35mm är väldigt extremt.
 
  • Gilla
lostinsweden och 2 till
  • Laddar…
22mm räcker gott å väl.. allt över är overkill å bara dyrare delar
 
Krilleman
Jag håller med.

I en villa är det standard med 32mm in från gatan, men 22mm koppar räcker gott efter mätaren en normal villa.
 
Tack alla. Jag ska köra med 28mm. Finns avstick till en kran i stallet och en till stugan (stugan har en gammal 16 ledning) men tror 28 blir bra.
 
Har du värme i stallet där vattnet är. Brukligt att inte ha värme i stall och ladugårdar. En stor frysrisk föreligger. Kanske det finns drickvattenkoppar i boxarna och dom har en 24 V värmekabel som kanske tillägg. Har sett för mycket av frusna slangar och koppar för att inte säga något.
 
Rickard.
Du har koll på att 1" rör är ungefär 34mm utvändigt och inte ≈25mm som man lätt kan tro?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.