Hejsan!

Är det någon som har erfarenhet av trädäck med 34x170 alt. 34x195 trall?

Vissa jag talat med säger att det går fint med dessa dimensioner andra säger att jag skall undvika det pga att det spricker för mycket.

Jag vet nu inte om jag sakll gå mer på 34x145 eller om jag skall köra på 34x170 inramat med 34x195.

Vad tror ni?

MVH
Pontus
 
Jag körde med 34x145 och vände kärnsidan uppåt, eftersom den spricker mest. Tyvärr har brädorna blivit lite kupade och med kärnsidan uppåt samlas det vatten där. Jag räknar med att köra en golvslip om några år, så att ytan blir helt plan och sprickfri.
 
Rätta mig om jag har fel.

Du får en krökning av trallen som följer årsringarna. Med andra ord:
Lägger du kärnsidan upp får du en resning på mitten av trallen och därmed sprickbildning längs med mitten av trallen. Vattnet rinner däremot av lättare.
Lägger du kärnsidan ner får du resning av kanterna men undviker sprickor i mitten. Nackdelen med detta är att vattnet stannar kvar något längre samt att övergången mellan fogarna inte blir lika mjuk.

Själv använde jag 28x95 med balkarna under cc 50-60 samt en ram runt med 28x120.
 
ante skrev:
Du får en krökning av trallen som följer årsringarna. Med andra ord:
Lägger du kärnsidan upp får du en resning på mitten av trallen och därmed sprickbildning längs med mitten av trallen. Vattnet rinner däremot av lättare.
Jo, så blir det. Det beror på att splintveden (de yttre årsringarna) krymper mer än kärnvirket när brädan torkar. Se bild nedan.
 
  • namnls_003.jpg
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.