-16 grader ute och +23 inne. Ganska låg relativ luftfuktighet på 33% inne.
Nya Elitfönster, dock med inbyggda köldbryggor (distanser av metall i 3-glaskassetterna). Det kondencerar en hel del runt fönstrena vid distanserna.
Är inte det konstigt?
 
På insidan menar du? Är det tilräckligt kallt kommer du att få kondens fast du har låg RH.
 
Joo, på insidan. Men det är ju ganska varmt inne...
 
perkele skrev:
Joo, på insidan.  Men det är ju ganska varmt inne...
men fönsterrutor är kallare :(
gaia
 
Joo, Det är därför jag tycker att det är så idiotiskt att ha metallramar i rutorna. Men det är ju inga små mängder kondensvatten... Är det fler än jag som får gå och torka?

Att luftfuktigheten är så pass låg, beror nog på att alla fönster fungerar som luftavfuktare :'(
 
Ja, och ju fler ramar destå lägre U-värde blir det :'(. Vi har gamla spröjsade fönster där det sitter en 3-glas kasett i varje liten ruta.... så det är mycket metal runt om. Har trots det inte upplevt att dom immar någonstans utom i tvättstugan när man hängt ut tvätten.
Du kan kanske vädra/ventilera litet mera? Uteluften är mycket torr vid -16 grader däremot den luften vi själva andas ut är mycket fuktig så det lönar sej att vädra ut en anning. Har du en ventilationsventil som är stängt så öppna den litegrann och testa om det hjälper utan att man fryser :).
gaia
 
Vi har 2+1 och aldrig imma på insidan, med undantag av badrummet efter att man duschat. Däremot har vi imma mellan 2 och 1 i två fönster, men det är en annan historia....
 
Vad har du för ventilation i kåken?
 
perkele skrev:
-16 grader ute och +23 inne. Ganska låg relativ luftfuktighet på 33% inne.
Nya Elitfönster, dock med inbyggda köldbryggor (distanser av metall i 3-glaskassetterna). Det kondencerar en hel del runt fönstrena vid distanserna.
Är inte det konstigt?
33% RF är väl absolut inte lågt vid 39 graders högre temperatur inomhus än utomhus? Min erfarenhet säger mig snarare att 33% är ovanligt högt för ett hus uppvärmt till hela 23 grader vid -16 ute. I vissa hus kan RF nå under 15% när det är kallt ute.
 
Lite fysik :)
23 grader och 33%rH => 5,7 g vatten/ kg luft
100%rH (kondensering) och 5,7 g vatten /kg luft => daggpunkt = 5,8 grader.

Alltså om du har 23 grader och 33%rH kommer det att bildas kondens på alla yter som är kallare än 5,8 grader :)
 
Hmm. Intressant. Kul att se hur man kan räkna på det.
Det sitter en fläkt som drar ut luft, men en behöver nog dra ut lite mer luft...
RF var 28% ett tag men den kan alltså vara ännu lägre...

Nuvarande ventilation (eller brist på ventilation) kommer att ersättas med FTX. Då kommer också dessa kondensproblem att upphöra, visst?
 
Nuvarande ventilation (eller brist på ventilation) kommer att ersättas med FTX. Då kommer också dessa kondensproblem att upphöra, visst?
Förutsatt att du har den på ;) Fördelen med FTX är att du kan ha ett juste luftombyte utan att elda för kråkorna. Om luften står stilla kan du få fickor med fuktig luft här och där.

Inom parentes sagt: Då vi byggde så ojade sig alla över våra fönstersmygar (vi har fönstren i väggliv) att vi skulle få kondens och annat elände. Det var -18 i morse. +17,5 inomhus, ca 30% RH. Ingen kondens.
 
Nu har kondensvattnet frusit till is i hörnen på fönstrena... Hur låg ska RF vara för att det inte ska bildas is?
 
Har samma problem som perkele. Kondens nere på fönstrena när kylan kryper ner under -15 grader.

Har SP-fönster med energiglas+argongasfyllning, vattenburen golvvärme, +22 grader.

Ventilationen sköts med ett FTX-aggregat med roterande växlare. Luftfuktigheten ligger konstant runt 40% oberoende hur kallt det är ute på vintern. Har försökt hårdköra ventilationen dagtid nu när det är kallt, men det inverkar marginellt på RF. En roterande växlare överför ju en del (för mycket???) av fuktigheten från frånluften till tilluften. Tillverkaren av aggregatet http://www.enervent.fi/index_sv.htmlrekommenderar RF till 40-45%. Kan inte se att vi har någon onormal fuktbelastning i huset. Duschar, lagar mat, tvättar etc så där som folk gör.
Är den roterande växlaren boven? Ser dock att AndersG har RF på ca 30% so jag vet har ett aggregat av samma fabrikat.

Har ganska djupa fönstersmygar, ca 15 cm vilket kan innebära att luftväxlingen blir för dålig kring fönstren.

Har ingen eldstad som vi eldar i, relativt låga framledningstemperaturer i golvvärmen (ca 30 grader vid -20) vilket gör att det inte finns någon högtempererad värmekälla.

Alltså om du har 23 grader och 33%rH kommer det att bildas kondens på alla yter som är kallare än 5,8 grader
Drar ett nytt 3-glasfönster in så mycket kyla att det kommer ner på dessa låga temperaturer?
 
Har också samma fenomen.
Nya 3-glas SP fönster med U-värde 1.2, dubbla LE-glas och argongas.
Vid låga temperaturer så bildas det kondens längst ned (max ca 1 cm) på fönstren.
Har ca -20 grader ute och 25 % fuktighet inne.
Jag tror det är något man fär leva med på den typen av fönster, det kanske inte är något att bry sig om?

Fönster med varmkant borde vara bättre i avseende antar jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.