Hej!
Har nu dragit in pem-slang 32mm genom plattan i sommarstugan. Nu återstår att koppla pemslangen in i köksblandaren och varmvattenberedaren (en liten biltemaberedare på 10liter).
Just nu sitter en en rak PRK-koppling (se foto) 32mm på slangändan men vad ska jag köpa nu? Jag tycker det är besvärligt med alla konstiga facknamn så om någon vänlig orkar länka till vad jag behöver vore det underbart!
Tack!
Har nu dragit in pem-slang 32mm genom plattan i sommarstugan. Nu återstår att koppla pemslangen in i köksblandaren och varmvattenberedaren (en liten biltemaberedare på 10liter).
Just nu sitter en en rak PRK-koppling (se foto) 32mm på slangändan men vad ska jag köpa nu? Jag tycker det är besvärligt med alla konstiga facknamn så om någon vänlig orkar länka till vad jag behöver vore det underbart!
Tack!
Vad har du för vatten i slangen? Kommunalt eller eget brunnsvatten? Vilket tryck har du?
Sista frågan kan vara svår att svara på, men de första frågorna handlar egentligen om att ge ett ungefärligt svar på den första frågan.
Ett enkelt svar på frågan är att skruva ur plastdelen i den lösa ändan och skruva dit en sån här med 8-10 varv gängtejp emellan: http://www.rinkabyror.se/?showart.aspx?id=1242
Dimensionerna kan jag inte hjälpa dig med.
Sista frågan kan vara svår att svara på, men de första frågorna handlar egentligen om att ge ett ungefärligt svar på den första frågan.
Ett enkelt svar på frågan är att skruva ur plastdelen i den lösa ändan och skruva dit en sån här med 8-10 varv gängtejp emellan: http://www.rinkabyror.se/?showart.aspx?id=1242
Dimensionerna kan jag inte hjälpa dig med.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "gängtejp"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
Ok! Förstår, en klämringskoppling in i 32mm mässingskopplingen.
Men sen vad kommer då? Klämringskopplingens andra sida ser ut att gå på vanligt vattenrör. Ska man koppla på röret då sen rakt in i beredaren, brukar väl vara en stoppventil nånstans också va?
Vattnet är från en ebskild brunn med ett gäbg användare, vet ej trycket.
Men sen vad kommer då? Klämringskopplingens andra sida ser ut att gå på vanligt vattenrör. Ska man koppla på röret då sen rakt in i beredaren, brukar väl vara en stoppventil nånstans också va?
Vattnet är från en ebskild brunn med ett gäbg användare, vet ej trycket.
Sen går du vidare med kopparrör och klämringskopplingar.
Kopparrören förslagsvis 12 mm. Halvhårda kopparrör om möjligt och mjukglödgade där du behöver göra en snygg böj. Nakna kopparrör om du inte bryr dig om utseendet (tex i källaren eller under diskbänken) och förkromade där du vill att det ska vara snyggt.
Kallvattnet drar du till blandarens högra ingång och till VVBns ingång. Varmvattnet som kommer ut ut VVBn drar du till blandarens vänstra ingång.
Under VVBn borde du egentligen ha en blandningsventil. Tanken är att vattnet i beredaren ska hålla 70-80 grader för att vid lägre temperaturer kan tråkiga mikrober föröka sig om de får tid på sig. Sen blandar man ner vattnet till 50 grader innan man skickar ut det till kranar där man kan få det på händerna och skålla sig om det är för varmt.
Men med en så liten beredare kanske du har såpass stor omsättning på vattnet att det inte blir något problem om du ställer in beredaren på 50-60 grader. Jag vet inte hur olämpligt det kan vara. Eller också ställer du in beredaren på 70 grader och varnar alla användare för att varmvattnet är mycket varmt!
Kopparrören förslagsvis 12 mm. Halvhårda kopparrör om möjligt och mjukglödgade där du behöver göra en snygg böj. Nakna kopparrör om du inte bryr dig om utseendet (tex i källaren eller under diskbänken) och förkromade där du vill att det ska vara snyggt.
Kallvattnet drar du till blandarens högra ingång och till VVBns ingång. Varmvattnet som kommer ut ut VVBn drar du till blandarens vänstra ingång.
Under VVBn borde du egentligen ha en blandningsventil. Tanken är att vattnet i beredaren ska hålla 70-80 grader för att vid lägre temperaturer kan tråkiga mikrober föröka sig om de får tid på sig. Sen blandar man ner vattnet till 50 grader innan man skickar ut det till kranar där man kan få det på händerna och skålla sig om det är för varmt.
Men med en så liten beredare kanske du har såpass stor omsättning på vattnet att det inte blir något problem om du ställer in beredaren på 50-60 grader. Jag vet inte hur olämpligt det kan vara. Eller också ställer du in beredaren på 70 grader och varnar alla användare för att varmvattnet är mycket varmt!
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 340 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 340 inlägg
För det första använd aldrig gängtape! Alldeles för lätt att få läck, och den går inte att efterjustera, lin och locherpasta SKA det vara.
http://www.vvsonnet.se/lin-plastfrp-p-5268.html
http://www.vvsonnet.se/locher-pasta-250-tub-p-5261.html
Bussning som passar i din 32 PEM:
http://www.vvsonnet.se/bussning-r32xr10-p-40150.html
Repa gängan lite med ett bågfilsblad, dra på lin så det lagom täcker gängorna, avsluta med locher.
I bussningen sätter du:
http://www.vvsonnet.se/vatette-rak-koppling-utvandig-rorganga-12xg10-p-44345.html
Har du ingen lättåtkommlig ventil gängar du i denna istället för den raka kopplingen ovan:
http://www.vvsonnet.se/kulventil-aj3613-klkpl-p-681.html
Nu kan du koppla vidare som du vill med 12mm kopparrör, sätt förslagsvis som redan skrivet, ett T-rör för att gå till beredare och till blandare. Sen vidare från beredare till VV på blandaren.
Använder du prisolrör (mjuka kopparrör) får du EJ glömma stödhylsa:
http://www.vvsonnet.se/cu-stodhylsa-12-x-10-p-44425.html
12mm koppar går alla tiders till ditt kök, ska du förbereda för något mer tappställe bör du koppla första biten fram till beredaren med 15mm. (bussning 32x15 och ventil 15.
Blandningsventil är att rekomendera på din beredare, även fast jag skulle köpt en större, minst 20L.
http://www.vvsonnet.se/lin-plastfrp-p-5268.html
http://www.vvsonnet.se/locher-pasta-250-tub-p-5261.html
Bussning som passar i din 32 PEM:
http://www.vvsonnet.se/bussning-r32xr10-p-40150.html
Repa gängan lite med ett bågfilsblad, dra på lin så det lagom täcker gängorna, avsluta med locher.
I bussningen sätter du:
http://www.vvsonnet.se/vatette-rak-koppling-utvandig-rorganga-12xg10-p-44345.html
Har du ingen lättåtkommlig ventil gängar du i denna istället för den raka kopplingen ovan:
http://www.vvsonnet.se/kulventil-aj3613-klkpl-p-681.html
Nu kan du koppla vidare som du vill med 12mm kopparrör, sätt förslagsvis som redan skrivet, ett T-rör för att gå till beredare och till blandare. Sen vidare från beredare till VV på blandaren.
Använder du prisolrör (mjuka kopparrör) får du EJ glömma stödhylsa:
http://www.vvsonnet.se/cu-stodhylsa-12-x-10-p-44425.html
12mm koppar går alla tiders till ditt kök, ska du förbereda för något mer tappställe bör du koppla första biten fram till beredaren med 15mm. (bussning 32x15 och ventil 15.
Blandningsventil är att rekomendera på din beredare, även fast jag skulle köpt en större, minst 20L.
Redigerat:
Krilleman_215: Tack för en jättebra beskrivning!
Men vad menar du med att "repa gängan lite med ett bågfilsblad"?
Jag kollade in i grannens stuga hur det var gjort där och det såg ut såhär!
Jag tycker det ser ut som många grejer det där men jag kanske ser fel?
Men vad menar du med att "repa gängan lite med ett bågfilsblad"?
Jag kollade in i grannens stuga hur det var gjort där och det såg ut såhär!
Jag tycker det ser ut som många grejer det där men jag kanske ser fel?
Redigerat:
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 340 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 340 inlägg
Repa gängan, alltså dra fint med ett bågfilsblad så det blir små repor tvärs över gängorna, ibland är det gjort från fabrik, ibland inte. Om det inte är några repor gjorda brukar inte linet fastna utan bara tryckas framför gängan och följa med när man snurrar på bussningen eller kopplingen eller vad det nu är man gängar ihop.
Jo, lite omständigt gjort, en gängad 15 vinkel innan ballofixen utv/inv och ett kopplingsset hade reducerat antal skarv betydligt! Och det hade inte byggt något på höjden!
Jo, lite omständigt gjort, en gängad 15 vinkel innan ballofixen utv/inv och ett kopplingsset hade reducerat antal skarv betydligt! Och det hade inte byggt något på höjden!
Redigerat:
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 340 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 340 inlägg
Jädrigt konstigt, jag länkade ju från rätt sida sist, men nu har dom tydligen gjort om... Helt ombyggt på vvsonnet. Suck vad trött man blir!
Hade du tänkt dra allt med 15 eller 12 rör?
Hade du tänkt dra allt med 15 eller 12 rör?
Behöver alltså:
Muff som gängas in i raka prk-kopplingen sen direkt i muffen skruvas en balofixventil i och i andra änden balofixen ska det va 12mm kopparrör sen på något sätt/koppling ska detta anslutas till varmvattenberedare och sen till 10mm rör på köksblandaren
Muff som gängas in i raka prk-kopplingen sen direkt i muffen skruvas en balofixventil i och i andra änden balofixen ska det va 12mm kopparrör sen på något sätt/koppling ska detta anslutas till varmvattenberedare och sen till 10mm rör på köksblandaren
Produkter som diskuteras i tråden