Hej,

Jag undrar om det finns en apparatdosa som det går att fästa en 32mm (diameter) flexslang i?

Jag bygger en vägg där jag ska dra en HDMI-kabel till TVn och behöver då en grövre slang för HDMI-kabeln. Jag har sökt efter en dosa som fixar grövre flexslang men inte lyckats hitta någon.

Om sådan dosa inte finns, hur löser man det annars på ngt vettigt sätt?

Mvh,

//Andreas
 
Bob_the_builder
32 låter väldigt stort för en vanlig apparatdosa (därmed inte sagt att det inte går att hitta en specialprodukt någonstans). Kan du inte borra upp ett hål och fästa slangen eller en stump 32-rör med tex smältlim?
 
Jo, det är nog en bra och enkel lösning. Vill ju dock att det ska sitta fast riktigt bra och inte släppa.

Bob_the_builder skrev:
32 låter väldigt stort för en vanlig apparatdosa (därmed inte sagt att det inte går att hitta en specialprodukt någonstans). Kan du inte borra upp ett hål och fästa slangen eller en stump 32-rör med tex smältlim?
 
Apparatdosor och kopplingsdosor har max 2m mm anslutningar, ska du ha grövre får du hitta på en lösning. tex skära hål på en dosa eller fixa en egen variant av dosa.
 
Bob_the_builder
Standard är ju 16/20 mm, men jag vet att det finns lösa 25 mm att köpa.
 
Bob_the_builder
elmont skrev:
Apparatdosor och kopplingsdosor har max 2m mm anslutningar
Låter pilligt. 😜
 
Finns större lådor med ingångar för 32. En vanlig uppkarvad apparatdosa med en inknödd 32 slang ser otroligt o-fackmässigt ut.;)
 
Bob_the_builder
Finns det "fackmässiga" lösningar för att dra HDMI-kabel..? Jag har bara sett mer eller mindre hembyggda varianter. Behövs det ens en dosa? Räcker inte ett rörutlopp bakom TVn?
 
HDMI uppfanns efter det att jag lämnade elmickleribranschen men böka in kabel i 32-rör hann jag med. Det finns dosor/lådor med lämpliga lock för grövre rör. Rörutlopp är nog den lösning man ofta väljer, enklast men inte lika elegant.
 
Det finns hdmi-uttag med skruvplint som är gjorda för detta då kan man dra kabeln genom ett 20mm rör t.ex och sen kontaktera ena änden.
 
Det finns inga speciella "HDMI dosor", men det finns större dosor (infällnadlådor) med div rörstosar.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Tja, det där är väl en "centralkombimuff", hette det så? Jag ser en låda framför mig på kanske 10*10 cm, med ett lämpligt lock för antingen kabelutlopp eller jack.
 
Ja, det känns lite väl stort för enbart en HDMI-kabel.

Bob_the_builder skrev:
Visst, man kan sätta en låda i väggen, men det känns verkligen som att döda mygg med kanon.

[länk]
 
Efterfråga är ju rätt begränsad så det är knappast någon som bygger en maskin för att några få efterfrågar en lite ovanlig lösning. Dom få ggr jag har ställts inför "problemet" har jag kapat röret/en jäms med väggen och i ett annat satt en utanpåliggande ram.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.