Har idag 32 från tvättmaskin till golvbrunn, ska nu dra från vasken till golvbrunn, kan jag fortsätta med 32, eller kommer det bli världens flaskhals från vasken?
 
Kör 50 från vasken till golvbrunnet
 
Missade att nämna att det handlar om utanpåliggande vita rör. Men jag fortsätter med 32, för det var det som satt där innan, hade inte tänkt på att kolla det :banghead:
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Vi har 32mm från vask där tvättmaskinen också är inkopplad och vi har inte märkt några konstigheter.
Inte mer än att vasken blev en resonanslåda när tvättmaskinen tömde men det har jag löst med ett extra vattenlås.
 
platon1980 skrev:
Missade att nämna att det handlar om utanpåliggande vita rör. Men jag fortsätter med 32, för det var det som satt där innan, hade inte tänkt på att kolla det :banghead:
Det är nog inga problem! Och skulle det bli problem är det bara att sätta dit en storlek större.

När man bygger "riktiga" avloppstammar är det standard att ha 50mm till tvättställ, vask etc.
 
  • Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
Krilleman
injonil skrev:
När man bygger "riktiga" avloppstammar är det standard att ha 50mm till tvättställ, vask etc.
Nja, jag skulle vilja påstå att dagens standard till tvättställ och kök är 75mm! ;)
50mm avlopp för nybygge/renovering var det länge sen man gick ifrån!

Jag tror det inte är några som helst problem med 32mm vita platsrör från vask så länge det är synliga ledningar. Men så klena rör ska man aldrig montera i golv/valv/gjutning!
 
Hmmm, jag gjorde just avloppet till mitt nya badrum och där körde jag 50mm från tvättställ till stammarna i golvbjälklaget. Kollade upp noga innan att det skulle räcka, men det kan nog stämma att man hellre kör 75mm om det går.

IMG_1102.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
50 fungerar nog fint, men standarden i ditt fall med avloppet i väggen, är att man drar 75 i golvet och förminskar när man går upp i väggen.
 
Det var faktiskt vad jag planerat från början, vet inte varför det blev som det blev :S
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.