B
Jag funderar på att lägga ca 20-30 meter kabel i markrör till laddbox, min undran är om 2,5 mm2 räcker för 16A (3-fas) eller om man behöver gå upp till 4 mm2 på denna distans? Frågar även åt grannar där längderna till parkering ökar, som mest kanske upp till 100 meter.

Laddbox har ju inbyggd jordfelsbrytare så min tanke är att kabel från hus ska kunna gå rakt in i laddbox?
 
Rent tekniskt så borde det inte vara några problem. Dock beror det på hur starkt nät du har.
Men.... 2,5mm och 16a innebär och tillåts att bli ljummen. Så om du tänkte ladda med 16a så är det inte fel att gå upp...
Med 16a 3fas så laddar du ca 5 mil i timmen. Så på en natt har du iallafall fått I ca 50 mil...
Med andra ord, om du laddar med rimlig ström så är 2,5 alldeles utmärkt. Och behöver du nångång lite snabbare så är det fullt rimligt med.
Hur ser ditt körmönster ut och vad är huvudsäkringen
 
Vår elektriker drog 6.0 mm2 för en längd på 26m för att inte kabeln ska vara en begränsning i framtiden.
 
Degerlunden Degerlunden skrev:
Vår elektriker drog 6.0 mm2 för en längd på 26m för att inte kabeln ska vara en begränsning i framtiden.
En elbil kommer inte dra mer i framtiden utan det är enbart ditt körmönster som kan göra att den behöver mer laddning eller en bil till...
 
A Alexn72 skrev:
En elbil kommer inte dra mer i framtiden utan det är enbart ditt körmönster som kan göra att den behöver mer laddning eller en bil till...
Den kommer inte behöva mer energi, men man kanske vill ladda snabbare, dvs med högre effekt.
 
  • Gilla
Degerlunden
  • Laddar…
B
A Alexn72 skrev:
Rent tekniskt så borde det inte vara några problem. Dock beror det på hur starkt nät du har.
Men.... 2,5mm och 16a innebär och tillåts att bli ljummen. Så om du tänkte ladda med 16a så är det inte fel att gå upp...
Med 16a 3fas så laddar du ca 5 mil i timmen. Så på en natt har du iallafall fått I ca 50 mil...
Med andra ord, om du laddar med rimlig ström så är 2,5 alldeles utmärkt. Och behöver du nångång lite snabbare så är det fullt rimligt med.
Hur ser ditt körmönster ut och vad är huvudsäkringen
Kommer isf låta dra så grov kabel som möjligt men det handlar om vilken area jag får ut från central till kopplingspunkt, och det är antingen 2,5 eller 4 mm. För jag tar för givet att man inte ska blanda kabelareor över en sträcka.

Har haft både elbil och nu hybrid och har inga problem att bränna 35 kWh en vinterdag..

Huvudsäkring idag endast 20A och kn säkras upp till 25A, men box kommer isf lastbalanseras via RJ12-port i elmätaren (Easee Equalizer) så nattetid blir det nog bra effekt till box.
 
joakim_j joakim_j skrev:
Den kommer inte behöva mer energi, men man kanske vill ladda snabbare, dvs med högre effekt.
Med tanke på att de går mot att betala mer ju högre topp man har så drar det snarare åt att ladda jämnt lågt och länge.
Men vi har olika behov. Att 99% av Sveriges befolkning skulle klara sig med det betyder inte att du kommer klara dig med det.
Men det är vanligt att man tänker så när man skaffar elbil men sen inser att kostnaden för att ladda snabbt inte är så kul
 
Tobzter
Jaha då står man i samma sits som många andra elbil´s förare,
Nu ska det installeras en laddbox hemma Easee Home med lastbalansering,
jag har 20Amp huvudsäkring och bilen ifråga kan ta imot 11kw ladning.
Jag har ca 20-25 m kabel som ska läggas

Dom nämner 16amp installation men ja vill ju ha 20Amp eller tänker jag fel ?

Någon som vet vilken kabel (laddboxbolaget) använder 5g2,5 eller 5g6 vid installation?
Står i offert:
"Priset för en standard installation 16A till boxen med en universal lastbalansering så blir priset för detta 10800 kr sedan tillkommer det 295kr/m för kabel över 10 meter som ingår i standard installationen, efter det gröna avdraget blir det 147,50 kr/m"
 
Vill dom ha över 200:-/m så måste det väl vara en 6mm2
 
Tobzter
De var de ej kan ja meddela.. var 2.5

Väntar på en uppdaterad offert med 6mm2.
 
6mm2 kan alla privatpersoner köpa på nätet för under en hundring inkl moms (per meter).
2,5mm2 för ca 50:-/m.
Låt dom inte lugga dig.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Sedan tar som så klart betalt för att installera kabeln
 
  • Gilla
LSB
  • Laddar…
Tobzter
jo så är det,
men 295 kr/m för att dra en 5g2,5 ?

som jag kan köpa för 38kr/m
Jordkabel N1XV 5-ledare (RV-K) är lite väl ?
 
Tobzter
Ja ni vilka priser, Då vart de lite mer avgifter för att man ville ha grövre kabel
"
Om man istället väljer en kraftigare kabel för installationen så tillkommer det en grund kostnad på 2495kr efter bidrag 1247,5 kr och kabeln kostar sedan 425 kr/m eller efter grönt avdrag 212,5 kr/m


Så en installation med Universall lastbalansering kostar 12 047 kr (inkl10m kabel)

Och med den andra lastbalanseringen blir priset 11 297 kr (inkl 10m Kabel) "

425kr/m för 5g6 Kan köpa den för 79kr/m..

Jag vill ju själv dra kabeln i röret för 79kr/m men de får man ju inte, Fy f-n rena rånet

425kr/m X 15m = 6375/kr
79kr/m X 15m =1185kr (Köpa själv)

Så dom ska ha 5190 + 2495kr i avgift för en 15m kabel totalt 7680kr,,,,,,,,,,
 
B
Tobzter Tobzter skrev:
Ja ni vilka priser, Då vart de lite mer avgifter för att man ville ha grövre kabel
"
Om man istället väljer en kraftigare kabel för installationen så tillkommer det en grund kostnad på 2495kr efter bidrag 1247,5 kr och kabeln kostar sedan 425 kr/m eller efter grönt avdrag 212,5 kr/m


Så en installation med Universall lastbalansering kostar 12 047 kr (inkl10m kabel)

Och med den andra lastbalanseringen blir priset 11 297 kr (inkl 10m Kabel) "

425kr/m för 5g6 Kan köpa den för 79kr/m..

Jag vill ju själv dra kabeln i röret för 79kr/m men de får man ju inte, Fy f-n rena rånet

425kr/m X 15m = 6375/kr
79kr/m X 15m =1185kr (Köpa själv)

Så dom ska ha 5190 + 2495kr i avgift för en 15m kabel totalt 7680kr,,,,,,,,,,
Vet inte vilken laddbox du ska ha men köper du en Easee kan du köpa deras lastbalanserare Equalizer med RJ12 eller RJ45 kontakt, den pluggar du in i kommunikationsporten på din elmätare = installation gör du själv och lastbalanseraren kostar 1495 kr..

Det är mycket opportunister i den här svängen för tillfället..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.