Nu har jag 3 valmöjligheter,vill gärna ha råd och tips.
1: Lämna tomten som den är över vintern, dvs lägga fyllningsmassor och matjord+ så gräs nästa vår.
2: Fixa jorden nu och så gräs i mitten på oktober(får ej jord före)
3. Fixa tomten och matjorden nu, men så gräset i april-maj.

Vilket är bäst/säkrast resultat???
 
Jag hade valt alt nummer 1 - de andra två alternativen tycker jag verkar som kaptialförstöring i slutändan :-/
 
Hej,
För/nackdelar på de olika valen:
1. Sår du gräs till våren kan det bli aktuellt med mkt vattning=dyrt.
2. Enl mitt tycke det bästa alternativet, dvs om vädret tillåter. Är det en fuktig o regnig höst går det utmärkt att så gräs i mitten på okt. Slipper dessutom att vattna.
3. Fungerar att göra så, men däremot är det risk att du får luka mkt ogräs innan grässådden i april/maj.

Lycka till!
 
Vi sådde i April-Maj och direkt kom en torrperiod naturligtvis och vi fick vattna flera veckor i början och det kostade oss c:a 1000:- på 500 kvm gräsmatta så så stor var inte kostnaden, det gäller ju bara att fukta ytan så inga mängder vatten behövs.

Men detta med ogräs stämmer ju helt klart, men man kommer aldrig ifrån ogräset när sen mattan börjar komma upp men med regelbunden klippning och sedvanlig skötsel så försvinner det mesta.

Kolla denna gräsmattegurus hemsida. www.olleberg.nu så får du många tips.
 
Tycker att det verkar finnas ett fjärde alternativ. dvs ut med fyllet nu och låt ligga till sig över vintern och ut med jorden till våren. Får du jorden nu i höst så låt den ligga på hög och lägg ett par presseningar över högarna så slipper du det mesta ogräset
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.