Hej!
Jag skulle vilja koppla in en extra belysning på en befintlig 3-vägs trappkoppling, fast i andra änden, vid den andra trappomkopplaren. Jag inser att lasterna kommer att hamna i serie om man gör detta. Vad finns det för enkel metod för detta? Jag skulle vilja att båda belysningarna styrs på samma sätt med dessa tre brytare.
 
  • Kopplingsschema med tre brytare för en 3-vägs trappkoppling, två trappbrytare (6/1) och en korsbrytare (7), samt anslutningar för L och N.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Arp32
  • Laddar…
Hur är rörläggeriet utfört, förutsatt nu att det är infällt?
Det vanliga är att man drar med sig en tändtråd så långt man behöver.
 
Hej, det är infällt (lättbetong). Det är bara tre ledare i röret, gul, grön, grön.
 
  • Schematisk ritning av lättbetongvägg med tre ledare (gul, grön, grön) som går genom tre strömbrytare: trapp, kors och trapp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är ju fler rör och dosor? Du måste få med dig en tändtråd tillbaka genom rör och dosor om du vill tända en lampa i andra änden.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Nu har jag spårat igenom systemet och det verkar som att brytaren jag skall installera den nya lampan vid faktiskt var i andra änden, vid tändtråden (gul). Jag antar att jag bara skall dra fram en nolla (vit i min anlägging från -65) så blir det samma funktion som i den befintliga belysningen. Håller du med Fotografen?
Tack!
 
  • Kopplingsschema för tre väggströmbrytare märkta "Trapp" och "Kors" visar gul, grön och svart ledningsdragning mellan lampor och brytare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Edit: Ja det där kommer fungera. Helt rätt att behålla samma färg på nollan också som den befintliga installationen. 👍
 
Edit: du ändrade ditt meddelande medan jag skrev. Tack för hjälpen!


"Nej den första bilden jag postade var fel, den gula ÄR tändtråd då den växlar när man trycker på brytaren. Jag ritade om den senaste bilden så som det verkar vara kopplat + ändringen jag ville göra, alltså att lägga till en vit ledare i röret upp till brytaren där den nya lampan skall installeras samt koppla den till samma tändtråd."
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.