En nackdel med att köpa tomten tidigt är att man får betala fastighetsskatt tills husbygget är klart.
En annan nackdel: Ska man vänta 2-4 år så hinner man tänka om och lära sig mycket nytt under tiden som gör att man kanske vill ha en annan tomt när det väl är dags att börja bygga.

För 3 miljoner får du ett slott. Minst 250 m[sup]2[/sup] boendeyta, kanske närmre 300...
 
daniel234 skrev:
När det blir dags att bygga har jag tänkt att låna 3 miljoner att bygga för.
Vore det inte mer intressant att fundera på hur du vill bo än vad du vill låna. 8)

Bara en stilla fundering...


 
För tre milj får du ett riktigt UNIQ-hus!

UNIQ lanserar nu ett tvåplanshus på 160 kvm som jag aldrig kommer att bo i eftersom jag inte har råd med tomten efter att ha köpt huset.

Räkna ca 19000:-/kvm för ett UNiQ-hus vilket ger (160x19000= ca 3milj). För de pengarna får du ett riktigt stenhus med hög standard + garage + stensatta uteplatser.

ha det

OK
 
Det är nog bara Älvsbyhus och Smålandsvillan som har och delar med sej av sina fasta huspriser, resten verkar ha "individuell" prövning (prutmån/läge/utrustning etc.) Mest om priser och prisjämförelser hittar du här!

/Ulle
 
ore jag som du skulle jag direkt kontakta en arkitekt som ritar ett hus som passar just dig och din blivande tomt. bygger du i Boråstrakten där tomterna inte kostar speciellt mycket ( nu jämför jag med stockholm, och jag vet att vi är "fartblinda" vad det gäller huspriser) så kan du ju bygga praktiskt taget vilket hus som helst. Be om referenser på någon bra arkitekt eller kolla i olika inredningstidningar. Många arkitekter verkar ha "sin" speciella stil. De flesta husleverantörer ligger på ca 9000-13000:-/kvm beroende på standard. Älvsbyhus/Smålandsvillan en bit under och några en bit över - Karlsson Hus, Willa Nordic mm.
en bra länk där de flesta husleverantörer finns är www.lantbruksnet.se
Lycka till
Buffy
 
Ett litet tillägg Daniel....
Såg i ett tidigare inlägg att du var var intresserad av sluttningshus. Förstod jag det hela rätt har du ingen tomt ännu.. vi gjorde misstaget att först stirra oss blinda på ett 1 planshus och trodde i vår enfald att vi skulle hitta en tomt som passade det huset...Glöm det!! Börja i andra ändan! hitta en tomt som du verkligen tycker om. Läget kan du ju aldrig ändra på. Bestäm sedan huset utifrån tomtens förutsättningar.
vi bygger nu istället ett 2-plans hus med en utbyggnad som passar vår tomt perfekt.
 
Hej Daniel,
Med risk för att låta som en arrogant och ignorant stockholmare: Räknar du med att få tillbaka pengarna när du säljer huset? 3 miljoner låter ganska mycket och värderingen beror ofta mest på läget.

mvh
Snåla David
 
Måste bara få säga att 3 miljoner är det inte svårt att sätta sprätt på.ska man inte göra något själv brukar det dra iväg, materialval är oxå en kostnad som kan dra iväg.Bara alla bankkostnader är en förmögenhet.
Så 3 miljoner är ingen omöjlighet :)
 
Tänkte bara höra: Hostar du upp med pengarna till tomten själv eller lånar du?

Vi köpte vår tomt ett tag innan huset kom till (lånade pengar) och nackdelen med det är ju att räntan är hög och kostar en hel del...
 
millface, räntan är väl ändå inte hög, den har ju aldrig någonsin varit så låg, något att tänka på även för Daniel234. Om du lånar 3mkr så har du ju 10.000 kr i räntekostnad i månaden, och det är nu när räntorna är låga. Men om du betalar tomten kontant och den kostar runt 300.000 så är nog bankerna nöjda, de brukar vilja ha 10% kontant, även om det finns folk som lånar rubbet.
 
+ sannolikt ytterligare 5000 :-/ månad i amortering, säg 2000:- i drift, summasumarum 17000:-/månad. Om man ändå hade råd med det ;)
 
Det finns väl inget som säger att du måste amortera 5000:- i månaden!! Har du iofs mycket topplån måste du ju amortera en del, men har du bara bottenlån väljer du ju själv hur mycket du vill amortera. Men jag håller med om att 3 mille i lån är mycket...Har man råd att låna så mycket borde man ju haft råd att spara lite innan, eller...
 
Lånar man 3 mille borde man väl också aortera en del, en dam sa på tv igår att man skall inte låna mer än att man har råd att betala även vid 12 % ränta (som det var för ett antal år sedan).

På 3 milj. innebär 12% ränta en kostnad på 21000kr/mån, så man gör sig nog själv en tjänst med att amortera en del, såväl på botten som toppen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.