Vi ska ansluta avloppet till kommunalt trycksystem. En flygt pumpbrunn med skärande pump kostar i runda slängar 30.000. Dessutom blir den svår att gräva ned eftersom grundvattnet ligger ca 1,5 m ned och brunnen är 2,5 m hög.

Så min fråga är om man skulle kunna plugga igen utloppet på trekammarbrunnen och stoppa i en skärande pump där istället?
 
Det går bra. Du kommer troligen behöva, eller iaf rekomenderas, att spola brunnen ett par gånger om året.
Papper och fekalier kommer fastna och ligga i ytterkanterna på ringen i botten. Spola riktligt så att pumpen har en chans att tugga i sig massan och så den inte bygger på ovanpå och runt pumpen.

De riktiga brunnarna är formgjutna för att pumpen ska ha chans att suga i sig nästan allt regelbundet vid duchar tex.
Så liten volym som möjligt i botten typ.

Beroende på om det går att tömma 3kammarbrunnen och tvätta ut den så kanske du kan gjuta en klack i botten så att vinklen längst ned blir sluttande istället.
Men det hade jag nog draget mig för att göra. Inte för att jag har ett problem med lukten och så, men att krypa ned i en 3kammarbrunn känns lite olustigt :p
 
Göran.W
Man ska tänka på att luften kan vara syre fri med i brunnen så den ska vädras ordentligt först samt att man är 2 st när den ena går ner.
 
Teoretiskt sett kan man göra som Corre skriver, men ha i åtanke att från 2013 gäller helt andra regler för typgodkännande beträffande brunnar och tankar mm, bara så att nu inte måste göra om allt med en brunn för 25.000-30.000 igen. Kom ihåg att vridmomentet är väldigt högt i dessa pumpar, så förankringen av pumpen är väldigt viktig. Sedan när man går ner i brunnen så kan man använda ren syre på flaska som man köper från Teknikmagasinet bland annat ;-) men man ska helst vara två ändå pga gaserna. Lycka till! :)
 
Syrebrist är väldigt lömskt eftersom man inte märker av det, kroppen varnar inte utan man blir medvetslös direkt.
Det är inte att rekommendera att använda kjells leksakstuber för detta ändåmål. Det ger falsk trygghet.

Ska man ge sig ner i brunnen så är det nog bättre att ventilera ut den ordentligt först, inte vara själv och gå upp och vädra ur lungorna med jämna mellanrum. Tänk också igenom scenariot att lyfta upp en medvetslös person och ha framme de hjälpmedel som behövs för detta.
 
Observera att risken är överhängande stor att det inte kommer att bli godkänt med en skärande pump i den befintliga slamavskiljaren pga att det inte är typgodkänt längre då.


Eftersom det inte är så många som har tillgång till friskluftsmasker och sådan utrustning som företaget där jag arbetar använder, som kostar mellan 25.000-50.000, så är min andra rekommendation att man i n t e ska gå ner i brunnen som privatperson - med eller utan medhjälpare. Detta p g a att det inte är så många som vet hur alla de olika tankar, slamavskiljare och trekammarbrunnar som finns på marknaden fungerar, ännu mindre hur man monterar en pump på rätt ställe med rätt utrustning utan att ha sönder tanken. Det finns även en viss chans att det ändå går att få det godkänt ifall det är gjort fackmannamässigt, och en seriös konsult skulle inte åta sig jobbet ifall det i slutänden inte skulle gå att få godkänt, vilket kontrolleras med tillverkaren av respektive brunn.


Jag antar dock att man ber om råd på sådana här "görasjälvforum" för att man har olika anledningar till att inte anlita experter, så det var därför jag tipsade om Teknikmagasinets syretub, som är lättillgängligt för "görasjälvare". Alla våra konsulter har en liten extra syretub med sig för säkerhets skull (obs: syre är inte samma sak som att andas frisk luft och är inte att missta för syrgas, som används i medicinskt syfte) Den lilla flaskan från Teknikmagasinet (inte Kjell) innehåller 95% ren syre och man ska inte underskatta funktionen och renheten på det syret och avfärda det som "leksak".


Syretuben var dock först och främst menat att användas som ett komplement. Precis som GöranW skriver ska man allra först vädra ur brunnen ordentligt (minst en timme - dvs ifall du har en fungerande avluftning på taket, annars tar det längre tid, helst bör du använda fläkt), vara två och arbeta i korta (max 15 min) pass (..och givetvis bör man se till att man har en fungerande mobil med laddat batteri så man kan ringa efter hjälp ifall något går snett, och man bör också se till så att ens medhjälpare skulle orka dra upp en ur brunnen och vet hur man använder mobiltelefonen ;-).


Se dessutom till att ha ordentliga skyddskläder på, eftersom risken är väldigt mycket större att man får ett litet skärsår när man klättrar i och ur brunnen och då drar på sig blodförgiftning, listeria och/eller e-coli än att man får problem med gaserna.


Vi som konsulter ser väldigt ofta hur många ger "expertråd" och uttalar sig om hur andra ska göra med sina enskilda avlopp, brunnar m.m. Tyvärr ser vi det oftast efter att den som fått rådet har gjort som anonyma "forumgudar" skriver och talar om. Tänk på att det inte är någon på dessa forum som tar eller har något ansvar gentemot den som frågar.


Ha en bra dag!
 
Om inte den där manicken hos kjelle är en leksak så har vi nog olika definitioner :).

Det är också väldigt värdefullt med experter på forumet, så välkommen hit :)

Renheten på syret räcker väl till och blir över, det är inte det som jag vände mig mot utan att det är en falsk säkerhet. Era konsulter som säkerligen har utbildning och är vana vid att krypa omkring i sådana miljöer vet hur de ska agera när det "skiter sig". Det har inte gemene man och det är då det är risk för olyckor. Jag drar lite paralleller med dykning som jag själv pysslat med under många år.....

Min erfarenhet efter att ha hängt här i ett antal år är att långt i från alltid ställs frågor för att man ska göra det själv utan för att man är intresserad och vill fördjupa sig, eller att för att man är osäker på vad som är rätt åtgärd. Det är ju inte helt ovanligt att man får olika förslag på åtgärder när man frågar expertisen ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.