hahalj
Kommunen kommer sannolikt döma ut vår 3-kammarbrunn från slutet 1980-tal nästa gång det görs en inventering vilket ska ske inom 1-2 år. Avvattningen från vår tomt rinner in i ett Natura 2000 naturskyddsområde där man arbetar för att få bort alla enskilda avlopp som påverkar miljön. Vilket väl innebär att alla enskilda avlopp med markavrinning är uteslutna.
Kommunalt avlopp är också uteslutet, kommunen har gjort undersökningar och dragit slutsatsen att det inte går gräva avlopp längs vår väg eller i terrängen pga rådande geologiska förutsättningar som det heter.

Så då återstår väl ett slutet system, minireningsverk?
Jag kan absolut ingenting om sådant, vad är lämpligt för ett enskilt hushåll, 4-6 personer?
Vilken budget bör man räkna med? Med markarbeten och allt, har jord/lera på tomten.
Lämpliga fabrikat och/eller modeller?

Ni som har erfarenheter av sådant här, vad är era bästa tips? Fallgropar att se upp med? Bra-att-tänka-på?
 
Börja med att fråga kommunen vad som egentligen gäller. Med lite tur kanske det funkar med passiva åtgärder typ förstärkt/förhöjd markbädd, extra fosforrening, etc.
 
Vad menar du med markavrinning respektive slutet? Alla lösningar släpper ut vatten.
 
hahalj
S Stegatorparn skrev:
Om inte kommunens ledningar ligger allt för långt bort, kan det fungera med LTA avlopp.
[länk]

Kan vara ett alternativ även för grannarna att haka på med en gemensam ledning.
Nja, kommunen har helt avfärdat alla lösningar som innebär nergrävning av avloppsrör, pumpstationer etc då det inte går att komma fram med grävmaskiner i terrängen fram till vår fastighet och flera andra. Vi har berg åt ena hållet, bäckraviner med kvicklera åt andra. Det har sprungit tekniker här och mätt, borrat och tagit prover och man har landat i att det inte är ett alternativ, för riskabelt och dyrt. Inget beslut jag kan påverka.

useless useless skrev:
Börja med att fråga kommunen vad som egentligen gäller. Med lite tur kanske det funkar med passiva åtgärder typ förstärkt/förhöjd markbädd, extra fosforrening, etc.
Ja, jag lär ju få veta vad som gäller när de kommer och inspekterar. Men de har varit väldigt tydliga med att kraven kommer vara hårda. Nuvarande markbädd ligger utanför min fastighet, kommer inte kunna göra något åt denna.

D Daniel 109 skrev:
Vad menar du med markavrinning respektive slutet? Alla lösningar släpper ut vatten.
Ja, så mycket förstår jag att alla lösningar släpper ut vatten. Jag menar att traditionella 3-kammarbrunnar med markbädd inte längre är ett alternativ där jag bor pga de högre kraven. Åter står väl att se exakt vilka krav på åtgärder som ställs.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Det är ju vanligt att man har servitut för avloppsanläggning som inkluderar under håll. Har du inte det?
 
hahalj
D Daniel 109 skrev:
Det är ju vanligt att man har servitut för avloppsanläggning som inkluderar under håll. Har du inte det?
Finns inget servitut för avloppsanläggning.
 
Okej, nej då går det ju inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.