Hej!

Jag går i valet å kvalet vad man ska välja... reningsverk eller 3.kam med infiltration och sluten tank. Vad är det bästa valet egentligen när det gäller ekonomi och enkelhet? Jag har tittat på Biorock som ser ut att vara ett bra alternativ (enkelt och kräver inte stora ingrepp och ska hålla 40-50år) har också tittat på "Fann IN-Drän" kräver större ingrepp och infiltrationsbedd och behöver bytas efter 10-15 år (bedden). Sedan finns en uppsjö andra fabrikörer. Det känns som en djungel!!! Marken är mycket lerrikt och jag har hårda krav från miljöavd på kommunen eftersom det finns vattendrag i närheten så jag behöver även en fosforfälla om det gäller Biorock...

Kan ni experter ge mig några goda råd vad jag absolut inte ska göra eller vad som är ett bra alternativ ekonomiskt och enkelt. Idag finns en 3-kammarbrunn som inte är godkänd och jag ska ändå flytta platsen så det är OK.

Nästa fråga är från bifogade bilder. Jag har två toaletter en i källaren och en på första plan därför två utgångar ur källaren. Jag har satt 2 rensrör på utsidan, är det bra eller dåligt? Klarar jag mig med dessa utan att behöva sätta in en renslucka inomhus? Är det OK med dragningen, tänker på böjarna har inga 90gradare utan mest 15, 30 och 45 och rören lutar med 10-15mm per meter. Jag kommer att dra in bergvärme och vatten, tele och el på gaveln så allt finns på samma sida av huset och man inte behöver gräva på fler platser om något skulle hända...

Många frågor och funderingar, men vill få allt så bra som möjligt innan jag lägger igen...

Tack!
 
  • IMG_0001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0003.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0004.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.