Under altantaket sitter tre stycken 1000W ASEA infravärmare som styrs från en kopplingsbox som matas från tre 10A grupper med en femledare. Ena gruppen matar dessutom ett VU. Nu har elektrikern satt upp nya centraler, men frågan är hur vi gör med de tre grupperna. Eftersom det är gemensam nolla går det inte att sätta en PSA för de grupperna. Elektrikern säger att vi kan ta bort uttaget och låta infravärmen ligga utanför JFB. Alternativet är att köpa nya moderna infravärmare som inte löser ut JFB. Att köpa yre sådana kostar dock en fin slant.

Någon som har ett tips?
 
Njae, löser de ut JFB så finns det ju inte så många alternativ. Lägga utanför JFB, byta infravärmare eller försöka byta ut värmelementena. Det sistnämnda vet jag inte ens om det går och att lägga utanför är ju ingen rolig lösning.

Det som skulle kunna göras är att undersöka om det är jordfel på alla tre eller bara ett kanske. Då kan man ju kanske köpa ett eller två nya, dock blir utseendet antagligen annorlunda och vad säger att det inte blr jordfel inom en snar framtid på de/dem som fungerar?

//Patrik
 
Jag gissar att problemet här är att många infravärmare tydligen har krypströmmar på över 30 mA redna när de är nya, och det nases inte vara ett fel. Felet beror tydligen på att isoleringen i dem duger upp fukt, och problemet försvinner när de varit varma ett tag.

För mig är det fullkomligt obegripligt att man kan acceptera att nya apparater läcker livsfarligt stor ström till jord, och att detta inte skall uppfattas som fel! OK så länge man är säker på att det finns fungerande skyddsjord så blir det ju inte akut farligt, men det räcker med enkelfel (bruten jord) för att någon skall dö. Framförallt efterssom många av dessa infravärmare tydligen har sålts med vanlig (jordad) kontakt. En sådan kan ju sättas in i ett ojordat uttag, och så blir värmaren en akut dödsfälla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.