Har några gamla kopplade 2-glasfönster som jag funderar på om man kunsw göra om till fasta fönster genom att ta bort bågarna helt och sätta ett isolerglas direkt i karmen. Tror ni det går?
Ett problem är att måttet i karmen är lite större vid ytterbågen än vid innerbågen, så att alla tre glasen inte får stöd. Kanske måste man lägga kilar under. Eller kanske fogskum?
Utifrån tror jag det kommer se bra ut med en montagelist precis som alla moderna fönster. Från insidan däremot kanske det ser lite konstigt ut då det int blir någon synlig fönsterbåg, utan glaset börjar direkt.
Vad tror ni? En knäpp ide, eller är det värt att prova?
 
Hej ...
jag har gjort liknande på mina fönster .. Fast jag glasade bågen
så det går att öppna dom ...
utvändigt får du skruva på lister på karmen så att glaset kommer i linje
sen skall du ha 2 gummi lister , en på varje sida av glaset , det får du också
räkna in och med ....
Sen utan på detta sätter du ett foder som håller glaset på plats.
Det räcker med en 2-glas isolerruta.
Eti..
 
Jag förstår inte riktigt vad du menar. Har du satt isolerglas i orginalbågen? Alltså 2+1 öppningsbart?
Jag vill ha 3-glas pga ljuddämpning och samtidigt bättre u-värde än de gamla fönstren.
Först tänkte jag ta ur båda glasen ur bågarna och skruva ihop bågarna permanent och montera en 3-glaskassett.Men det verkar krångligt och tveksamt om det blir bra. En 2-glas kasett kan ju gå att montera i den inre bågen, men 3-glad blir svårt.
Det är ju ganska vanligt nu att man inte gör alla fönstren öppningsbara.
Därför tänkte jag på att sätta kassetten direkt i karmen.
 
Visst går väl det bra bara du får fast den nedre aluminium listen och listerna på sidorna.
Fals i fönsterbågen eller fals i karmen har väl inte så stor betydelse, man får ju anpassa listerna till hur det ser ut.

Protte
 
Hej..
jo, men det var så jag gjorde, skruvade ihop bågarna, sågade bort en fals,
monterade i glaskassetten och satte ett foder över för att hålla glaset på plats.
8 år sedan , fungerar hur bra som helst...
fönsterbågar.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eti..
 
Perfekt. Det var så jag tänkte göra först. Men jag är lite orolig för hur man skruvar ihop bågarna. Kanske borde de limmas ihop? Funderar också på om bågara blir klena om man sågar/fräser bort falsen på den yttre bågen.
 
Jag har också gjort detta på ett fönster. Jag limmade ihop bågarna och tätade sedan med fog.
I mitt fall blev iaf inte bågen för klen och då har jag en 3-glaskasett med argon.
 
Mina fönster är nu 8 år och dom är lika fina..
Jag hyvlade ytorna innan dom skruvades samman med 4 skruvar per långsida
och 2 uppe och 2 nere..på kort sidorna..
Du förstärker ju ramen med ett nytt extra foder helt enligt bilden.
2 - glas isoler är tillräckligt , själv bor jag utmed stor väg och ljudnivån ha sjunkit
jätte mycket.
Eti..
 
Så här gjorde jag....

DSC00607.jpg
 
  • Gilla
Robin Wahlman
  • Laddar…
Jag har gjort liknande men jag tog bort gamla karmen också först för den var onödigt grov och lade nya reglar och planhyvlade lister invändigt. Sen in med glaset utifrån, plastkilar, drevisolering och på med foderbräder...
 
Nu får jag beslutsångest.
Om jag sätter kassetten i den gamla bågen tror jag det blir snyggast, mest likt orginal på vårt gamla hus.
Men om jag sätter kassetten direkt i karmen tror jag det är mindre risk för läckage och även mindre arbete. Just tidsåtgången är inte helt oväsentlig då det är är många fönsterbågar som ska åtgärdas, ca 60-70 fönsterbågar. (Ja, det är ett stort hus)

Det lutar nog åt att behålla bågarna ändå för att inte förstöra utseendet. Jag tycker det ser helt OK ut på bilden ovan, men det beror lite på vilken typ av hus det är. Det blir lite modern stil vilket inte passar i vårt fall.
 
Enk Projektet skrev:
Så här gjorde jag...
Lite svårt att se, men jag får intrycket att du varken har båge eller karm.

Bara salningar?
 
Det du inte får glömma bort är utrymningsvägar och att det ska finnas öppningsbara fönster. Så här är en faktor som kan styra hur du monterar vissa av dem, dvs de ska monteras i bågarna.
 
KnockOnWood skrev:
Lite svårt att se, men jag får intrycket att du varken har båge eller karm.

Bara salningar?
Japp....:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.