Hej!

Jag har några snabba frågor.

1. Går det att ha återfjädrande brytare till alla lampor i huset, även de som ej ska vara dimbara?

2. Går att att i samma fack där man har 2st brytare ha uppdelningen så att ena brytaren styr en lampa som är dimbar och den andra styr en som inte är dimbar?

3. Går det att i samma fack ha 2st brytare där den ena styr en led-lampa och den andra styr en halogen-lampa?
 
1. Ja, om man har impulsrelä, så det är inte värt det, men det går...
2. Ja
3. Ja
 
Eyeball skrev:
1. Ja, om man har impulsrelä, så det är inte värt det, men det går...
2. Ja
3. Ja
Super, tack så mkt!

Följdfrågor:



4. Går att att i samma fack där man har 2st brytare ha uppdelningen så att ena brytaren styr en lampa som är dimbar och den andra styr en som inte är dimbar.
Den dimmrade styrs med återfjädrande medan den andra styrs med icke-återfjädrande.

5. Går det att i samma tändning styra dels en halogen-lampa men även 4st LED-spottar?
 
Fråga 4 verkar identisk med fråga 2?

5, det går ju att tända eller släcka båda lamptyperna med en strömbrytare, att dimma båda går nog sämre. Om du menar att ha en knappstyrd dimmer, så lär du behöva 2 olika för de 2 lamptyperna, och även om det kanske går att koppla knappen till båda dimmrarna (beror på vilken dimmer du väljer) så kommer dimmningen att bli osynkroniserad. När den ena dimmar upp så dimmar den andra ned osv.
 
4. Kändes samma som 2an, men ja det funkar.
5. Är inte säker på att det måste bli som "hempularen" säger, kan gå, men det beror helt på vad för grejer men väljer om man ska dimma, Ska man bara tända å släcka är det inga bekymmer.
 
hempularen skrev:
Fråga 4 verkar identisk med fråga 2?
Identiska vet jag inte men visst är de ganska lika ;)
Skämt åsido, skillnaden i fråga 4 var att jag där specificerade att den ena av brytarna ska vara återfjädrande och den andra inte trots att de sitter i samma fack.
Men då vet vi att det går.

hempularen skrev:
5, det går ju att tända eller släcka båda lamptyperna med en strömbrytare, att dimma båda går nog sämre. Om du menar att ha en knappstyrd dimmer, så lär du behöva 2 olika för de 2 lamptyperna, och även om det kanske går att koppla knappen till båda dimmrarna (beror på vilken dimmer du väljer) så kommer dimmningen att bli osynkroniserad. När den ena dimmar upp så dimmar den andra ned osv.
Tanken är nog att just i det här fallet att inte ha dimmer.
Det ska alltså gå att köra samma tändning på en halogen-lampa (i det här fallet en ljusramp till spegelskåp) som på ett antal led-spottar i taket?
 
naggen skrev:
Tanken är nog att just i det här fallet att inte ha dimmer.
Det ska alltså gå att köra samma tändning på en halogen-lampa (i det här fallet en ljusramp till spegelskåp) som på ett antal led-spottar i taket?

Det är inga bekymmer
 
Tack för alla givande svar!
Nu kommer en helt annan fråga.
Vi kommer att fälla in snygg belysning vid trappan i vårt hus, denna belysning vill vi förstås att man ska kunna tända/släcka oavsett om man är på undervåningen eller ovanvåningen.

Min fråga är om man behöver köpa ngt speciellt när det gäller brytare för att kunna göra detta?
Dvs räcker det om jag köper en vanlig tex återfjädrande till ovanvåningen och en likadan till under våningen och ber elektrikern helt enkelt dra tändtråden till båda brytarna?
Eller måste jag köpa ngn specialbrytare eller specialgrej först för att kunna koppla det rätt?
 
Tror svaret är trapp-brytare, men allvarligt, be en elektriker komma och kika på elen och lämna ett förslag på vad som behövs.

Svårt att planera över nätet det här ;)

Lycka till !

//Jante
 
Eyeball skrev:
1. Ja, om man har impulsrelä, så det är inte värt det, men det går...
2. Ja
3. Ja
1. Vi har återfjädrande brytare med växlande kontakt där vi ej har dimmer. Vet inte hur många tillverkare som har det i sitt sortiment men Gira som vi kör med har det iaf (till samma pris som "vanliga" vippor).
 
Om du har återfjädrande trappbrytare uppe och återfjädrande trappbrytare nere så kan du någonstans därimellan sätta en dosdimmer så kan du tända/släcka och dimmra från båda håll.
 
dan-lind skrev:
1. Vi har återfjädrande brytare med växlande kontakt där vi ej har dimmer. Vet inte hur många tillverkare som har det i sitt sortiment men Gira som vi kör med har det iaf (till samma pris som "vanliga" vippor).
Alla fabrikat som har lösa fjädrar för montering kan man använda.
 
Glufsglufs skrev:
Om du har återfjädrande trappbrytare uppe och återfjädrande trappbrytare nere så kan du någonstans därimellan sätta en dosdimmer så kan du tända/släcka och dimmra från båda håll.
Okej. Nu är jag inte säker på här vad som menas.
Men kan jag köpa 2st brytare, vilka som helst och ha en på varje våning som båda styr belysningen i trappan?
Behöver elektrikern pilla in någon extragrej?
Just i det här fallet så ska det inte dimmras (om det har något med saken att göra).
 
Jag ska försöka förklara det här enkelt. Det finns några alternativ där alla då så klart kräver brytare på båda ställena, en belysning och kabel/tråd som sammanbinder brytarna med belysningen och varandra samt så klart fas, nolla och ev jord från centralen då och fast nolla till belysningen.

1. Fjädrande brytare med impulsrelä i exempelvis centralen. tråd från brytarna till relä och från relä till belysning.
2. Fas till ena brytaren, tre trådar från brytaren till den andra varav en går via belysningen.
3. Fas till båda brytarna, en tråd mellan brytarna samt en till tråd mellan brytarna via belysningen.
4. Fjädrade brytare med fas till båda och utgående till dosdimmer och från dosdimmer till belysning. Då får man dimmring på köpet.
5. Trådlösa brytare, endast ström och mottagare i belysningen och batteridrivna brytare som du kan sätta var du vill.

Som elektriker och när det inte ska vara dimmring så använder man sig av 2 eller 3 i första hand. Impulsrelä är ju mest till där det ska vara tidsstyrt typ trapphus och liknande.
 
Glufsglufs skrev:
Jag ska försöka förklara det här enkelt. Det finns några alternativ där alla då så klart kräver brytare på båda ställena, en belysning och kabel/tråd som sammanbinder brytarna med belysningen och varandra samt så klart fas, nolla och ev jord från centralen då och fast nolla till belysningen.

1. Fjädrande brytare med impulsrelä i exempelvis centralen. tråd från brytarna till relä och från relä till belysning.
2. Fas till ena brytaren, tre trådar från brytaren till den andra varav en går via belysningen.
3. Fas till båda brytarna, en tråd mellan brytarna samt en till tråd mellan brytarna via belysningen.
4. Fjädrade brytare med fas till båda och utgående till dosdimmer och från dosdimmer till belysning. Då får man dimmring på köpet.
5. Trådlösa brytare, endast ström och mottagare i belysningen och batteridrivna brytare som du kan sätta var du vill.

Som elektriker och när det inte ska vara dimmring så använder man sig av 2 eller 3 i första hand. Impulsrelä är ju mest till där det ska vara tidsstyrt typ trapphus och liknande.
Jag är tacksam för att du försöker att förklara men jag blev tyvärr inte ett dugg klokare på det, tvärtom snarare :O
Jag ska försöka förklara det enkelt: Jag ska beställa brytare från en leverantör som levererar detta, sedan så sköter elektrikern allt annat.
Till de ställen där jag ska ha belysning med dimmer så beställer jag återfjädrande brytare som denna http://www.bygghemma.se/inomhus/el-...-legrand-céliane-aterfjadrande-titan/p-179618
Till spotlightsen som jag köpt så finns redan converter med dimmer inlagt så det räcker om jag förstått det att bara köpa brytaren.

Till de ställen där jag inte ska ha dimmring så beställer jag likadana fast som inte är återfjädrande.
http://www.bygghemma.se/inomhus/el-...and-céliane-trappbrytare-1-pol-titan/p-179615

Är jag rätt ute här?
Och frågan då, vad exakt måste jag köpa för att kunna styra viss belysning från 2 håll?
Den tekniska förklaringen är ingen idé att gå in på då jag ändå inte förstår, det är elektrikerns jobb till slut ändå efter att jag har levererat materialet :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.