Hej !

har idag 1st 3fasgrupp 1 nolla och 1 skyddsjord till badrummet där 2 av dessa faser idag används av tvättmaskin och torktumlare som är 1fas. Detta är avsäkrat med 3x10amp i skåpet.

Fråga 1
Kan den tredje fasen användas av ett torkskåp ? Också den 1 fas.

Fråga 2.
Kan jag även köra en bastu 6kw inkopplad på alla dessa 3 faser. Om jag inte använder torktumlare, tvättmaskin och torkskåp samtidigt. Får man göra så ?

Självklart kommer en elektriker göra detta vill bara veta mina förutsättningar.
 
1 går bra inga problem med det bara en fortsättning av hur TM och TT är anslutna och utnyttjar den gamla gruppen fint tom i samma användningsområde och fysisk placering.

2 bör du låta bli det är blandning av trefasig last med bastun och enfasiga på samma grupp det är något som helst ska vara undantag och när det inte går att ordna på vettigt sätt. Tanken med uppdelning på grupper faller och större enskilda bör ligga separat samma med det tidigare att en och flerpoliga förbrukare hålls för sig.
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Skulle man inte kunna tänka sig en lokalt monterad trepolig omkopplare i ett sån't här fall?
...om det nu inte låter sig göras att dra fram en ny gruppledning.
 
H heathrow skrev:
Hej !

har idag 1st 3fasgrupp 1 nolla och 1 skyddsjord till badrummet där 2 av dessa faser idag används av tvättmaskin och torktumlare som är 1fas. Detta är avsäkrat med 3x10amp i skåpet.

Fråga 1
Kan den tredje fasen användas av ett torkskåp ? Också den 1 fas.

Fråga 2.
Kan jag även köra en bastu 6kw inkopplad på alla dessa 3 faser. Om jag inte använder torktumlare, tvättmaskin och torkskåp samtidigt. Får man göra så ?

Självklart kommer en elektriker göra detta vill bara veta mina förutsättningar.
det
GK100 GK100 skrev:
1 går bra inga problem med det bara en fortsättning av hur TM och TT är anslutna och utnyttjar den gamla gruppen fint tom i samma användningsområde och fysisk placering.

2 bör du låta bli det är blandning av trefasig last med bastun och enfasiga på samma grupp det är något som helst ska vara undantag och när det inte går att ordna på vettigt sätt. Tanken med uppdelning på grupper faller och större enskilda bör ligga separat samma med det tidigare att en och flerpoliga förbrukare hålls för sig.
GK100 GK100 skrev:
1 går bra inga problem med det bara en fortsättning av hur TM och TT är anslutna och utnyttjar den gamla gruppen fint tom i samma användningsområde och fysisk placering.

2 bör du låta bli det är blandning av trefasig last med bastun och enfasiga på samma grupp det är något som helst ska vara undantag och när det inte går att ordna på vettigt sätt. Tanken med uppdelning på grupper faller och större enskilda bör ligga separat samma med det tidigare att en och flerpoliga förbrukare hålls för sig.
1. vi har samma 3 fasgrupp som går till badrum uppe och nere. Man ska kunna ha tvättstuga uppe eller nere. Spelar det någon roll då att torkskåpet står nere på fas 3 och tvättmaskin och torktumlare uppe på fas 1 och 2.

kan ju omöjligen spela roll pga fysisk placering ? I det fall är ju 3dje fasens kabel lite längre då :)

2. Har inte möjlighet att dra in mera el. Så tekniskt sett är det ok om man märker upp i central ? Man måste väl kunna lita på säkringarna tänker jag om man råkar starta bastu och torktumlare samtidigt ?
 

Bästa svaret

H heathrow skrev:
det



1. vi har samma 3 fasgrupp som går till badrum uppe och nere. Man ska kunna ha tvättstuga uppe eller nere. Spelar det någon roll då att torkskåpet står nere på fas 3 och tvättmaskin och torktumlare uppe på fas 1 och 2.

kan ju omöjligen spela roll pga fysisk placering ? I det fall är ju 3dje fasens kabel lite längre då :)

2. Har inte möjlighet att dra in mera el. Så tekniskt sett är det ok om man märker upp i central ? Man måste väl kunna lita på säkringarna tänker jag om man råkar starta bastu och torktumlare samtidigt ?
1. Det du bör se till här är mest att det bara är enfasiga laster som ansluts till gruppen. Sen är det bra att de är lite i samma härad såväl typ användning och fysiskt inte i helt andra oväntade lägen. Så dina olika våningar men samma typ användning passar ju bra ungefär som trefasgrupp till kök uppdelad för olika uttag vid bänkar osv för effektkrävande saker.

2. Det går nog alltid att få fram el separat till bastun om man vill. Som jag ser det ska du undvika blanda ihop detta på gruppen. Man kan tänka sig olika sätt som formellt ger kryphål för att göra som du vill. Men då kan man lika gärna kasta mycket överbord som är väsentligt här dvs ordning, reda, praxis, lika arbeten utförs lika osv för att inte nämna lösningar där man inte tänker fullt ut färdigt och hamnar i Sundbyberg med "tänkte inte på det".

Säkringarna kan du lita på det är inte på den nivån det sluttande planet mot diverse problem vid dessa olika "lösningar' ligger i första hand.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
... ska du undvika blanda ihop detta på gruppen. Man kan tänka sig olika sätt som formellt ger kryphål för att göra som du vill. Men då kan man lika gärna kasta mycket överbord som är väsentligt här dvs ordning, reda, praxis, lika arbeten utförs lika osv för att inte nämna lösningar där man inte tänker fullt ut färdigt och hamnar i Sundbyberg med "tänkte inte på det".
Skulle man då kunna tänka sig en installation med en trepolig omkopplare för att undvika att blanda allehanda laster på en grupp?

Givetvis är en separat matning att föredra men för resonemangets skull, i de fall det är svårt eller orimligt dyrt/komplicerat är då en liten kapsling med en dylik omkopplare en metod som kan anses förenlig med god praxis?
 
Jag vill nog påstå att god praxis säger att man lägger fram en grupp till.
För att raljera lite, problemet är att "folk" de senaste 20 åren blivit allergiska mot utanpåkablar. "Förr" var det inget problem att spika upp en 5*1,5 i hallen om det behövdes, nu verkar det bli ramaskri.;)
 
  • Gilla
lnilsson
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Jag vill nog påstå att god praxis säger att man lägger fram en grupp till.
För att raljera lite, problemet är att "folk" de senaste 20 åren blivit allergiska mot utanpåkablar. "Förr" var det inget problem att spika upp en 5*1,5 i hallen om det behövdes, nu verkar det bli ramaskri.;)
Så är det det ju, utanpåkablar kan framkalla alla möjliga allergiska reaktioner.
Å andra sidan kan de iofs lätt sabba en vackert putsad vägg eller en vägg med mosaik...

Visst är det god praxis att dra fram en ny grupp men frågan var ju om det även skulle kunna anses följa god praxis att montera en lokalt placerad omkopplare. ;)
 
God praxis? Nej. Jag skulle gissa att en sådan lösning blir världsunik, dvs så långt ifrån praxis man kan komma. Kan heller inte se att den är god då det inte är riktigt rätt sätt att skydda sig mot de faror som en blandning av enfas/trefas innebär. Om man absolut inte kan dra fram en separat grupp då får man åtminstone se till att skydda gruppen med ett trepoligt överströmsskydd plus den obligatoriska JFBn i matande elcentral.
 
  • Gilla
Uffe A och 4 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
...det inte är riktigt rätt sätt att skydda sig mot de faror som en blandning av enfas/trefas innebär.
Där är jag inte riktigt med på vad man missar.

Att det inte är ett normalt förfarande att installera en omkopplare decentraliserat tvivlar jag inte på men vilka konsekvenser kan det få?

Man växlar ju i det här exemplet samtliga tre faser från att mata tvättmaskin, torktumlare och torkskåp till att samtliga faser matar ett bastuaggregat.
Det man förlorar är väl möjligheten till tvätt & tork samtidigt som man badar bastu eller finns det några andra negativa effekter eller risker?
 
jbr jbr skrev:
Skulle man då kunna tänka sig en installation med en trepolig omkopplare för att undvika att blanda allehanda laster på en grupp?

Givetvis är en separat matning att föredra men för resonemangets skull, i de fall det är svårt eller orimligt dyrt/komplicerat är då en liten kapsling med en dylik omkopplare en metod som kan anses förenlig med god praxis?
Jag håller med om det Fotografen och Bo skrivit. Givetvis går det att göra som du nämner men det blir som sagt knappast praxis och det löser också ev problem mer åt det obegripliga hållet. Det man rimligtvis får göra i stället är som sagt att lägga det över trepolig säkring och JFB så lyder praxis när man inte av någon anledning kan hålla en- och flerpoliga förbrukare skilda.
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Elektrikern var förbi idag. Det var inga problem att köra tvättmaskin, torktumlare och torkskåp på 3-fasgruppen.

Det var heller inga problem att köra bastun här.nu vet jag inte om det blir en bastu också men det är iaf inte en begränsning.

vore inte så snyggt att dra fram en ny grupp för utanpåliggande får man ju en psykos av
 
Elen i en vanlig bostad måste vara begriplig för vanligt folk. Ingen av oss som brukar hänga här och författa div inlägg skulle ha några problem att begripa sig på en sådan koppling, dess egenskaper och eventuella risker, men så är vi elnördar också, proffs eller inte. Jag har ett par personer i bekantskapskretsen som skulle ha lite svårt att begripa en sådan koppling till fullo.
(Jag kan väl erkänna att jag när jag sålde mitt förra hus plockade bort/modifierade/förenklade några kopplingar, både el och vvs...)


Tillägg: Detta är en kommentar till inlägg #10.
 
GK100 GK100 skrev:
Jag håller med om det Fotografen och Bo skrivit. Givetvis går det att göra som du nämner men det blir som sagt knappast praxis och det löser också ev problem mer åt det obegripliga hållet. Det man rimligtvis får göra i stället är som sagt att lägga det över trepolig säkring och JFB så lyder praxis när man inte av någon anledning kan hålla en- och flerpoliga förbrukare skilda.
...och själv har jag igen åsikt alls - därav frågan.

Anledningen till den var att jag såg en installation där tvättmaskin och torktumlare var fast anslutna till just en dylik omkopplare som matades av en enfasgrupp.
De var alltså inte anslutna via arbetsbrytare och jag antar att syftet var att förhindra att man körde TM och TT samtidigt och då riskera överlast.

Det var förvisso som sagt två enfasförbrukare via enpolig omkopplare men principen är ju densamma även om syftet där var ett annat.
 
jbr jbr skrev:
Där är jag inte riktigt med på vad man missar.

Att det inte är ett normalt förfarande att installera en omkopplare decentraliserat tvivlar jag inte på men vilka konsekvenser kan det få?

Man växlar ju i det här exemplet samtliga tre faser från att mata tvättmaskin, torktumlare och torkskåp till att samtliga faser matar ett bastuaggregat.
Det man förlorar är väl möjligheten till tvätt & tork samtidigt som man badar bastu eller finns det några andra negativa effekter eller risker?
Jag är lite osäker om du ställer en fråga eller om du vill hävda någonting, men jag tolkar det som en fråga. Och då gör jag det enkelt för mig genom att länka till gamla trådar som beskriver farorna med en blandning av trefas/enfas.
https://www.byggahus.se/forum/threads/naer-ska-dvaergbrytaren-vara-trepolig.220697/
https://www.byggahus.se/forum/threa...ettstuga-koppla-in-grenuttag-permanent.206242
https://www.byggahus.se/forum/threads/1-fas-till-3-fas-i-friggebod.258649/

Det är sant att din elkopplare som växlar mellan dessa två typer av belastningar kommer att förhindra dessa faror. Men det är inte riktigt så man gör, det är en mycket udda lösning som skulle kräva en rejäl märkskylt bredvid som anger syftet med denna elkopplare. Annars kommer ingen att begripa vad den är till för och kanske plocka bort den.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.