Jag har redan en 5x1.5 EKLK går efter ena väggen i garaget. C:a 12m total längd. Jag har ingen lust att dra flera parallella kablar (typ 3 st 3 ledarkablar) när jag har en 5-ledare och egentligen inte ett krav på att kunna belasta så mycket som 30A. Det är helt enkelt inte värt att dra fram flera parallella kablar. Denna 5-ledarkabel är tänkt att användas för:
  • En avstickare till ett uteförråd som har en lampa samt ett uttag som aldrig används
  • Ett dubbeluttag i garaget längs väggen
  • Ett dubbeluttag på utsidan för motorvärmare. Detta uttag är ett Elko med 2-fas matningsmöjligheter. Jag ska dock inte använda det för två faser. Jag ska använda en fas till hela uttaget. Men inte med 2x10A med risk för att överbelasta nollan. Uttaget skall få en fas, men bara delas i två så motorvärmarklocka går på den ena uttagsbrunnen och den andra uttagsbrunnen i dubbeluttaget ska vara ett permanentuttag. Hela uttaget är m a o säkrat 10A.

Antingen…
Låter jag allt ligga på en fas med en 10A dvärgbrytare. Det funkar…


Eller…
Så låter jag det bli en trefasgrupp 3x10A med bara enfasförbrukare. Om jag gör en trefasgrupp så tänkte jag att jag:
  • extramärka centralen om att alla tre 10A dvärgbrytarna på 3-fasgruppen ska brytas vid arbete
  • Alla inkopplingar görs via dosor så uttag etc kan bytas som enfas . D v s inga extra faser fram till uttagen att riskera för den som ska byta ett uttag.

Kan inte se att det är något egentligt elsäkerhetsteknisk problem så länge man tar bort riskerna eventuella arbeten i framtiden avs byte av uttag samt märker tydligt.


Men egentligen behöver jag inte detta belatningsmässigt. Det är mer för att allt redan finns på plats. Är det någon som med detta upplägg ändå avråder från att göra en 3-fasgrupp? Kabeln finns där och jag har lediga dvärgbrytare.
 
Jag avråder alltid från att göra en trefasgrupp om man inte behöver, pga av de frågor som en trefasgrupp medför. Utan trefasgrupper tar man till när det finns ett behov, kostnad, besvärlig ledningsdragning etc. "Lust" hör inte dit ;) Med detta sagt får du själv avgöra.

Av ditt upplägg att döma har du koll på de frågor man behöver beakta med trefasgrupper så den biten är ju på plats.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag avråder alltid från att göra en trefasgrupp om man inte behöver, pga av de frågor som en trefasgrupp medför. Utan trefasgrupper tar man till när det finns ett behov, kostnad, besvärlig ledningsdragning etc. "Lust" hör inte dit ;) Med detta sagt får du själv avgöra.

Av ditt upplägg att döma har du koll på de frågor man behöver beakta med trefasgrupper så den biten är ju på plats.
Jag gör nog som du föreslår. Lägger allt på en fas då jag vet att det utan problem räcker. Uppstår ett annat behov senare avseende mer last eller kanske riskspridning över flera dvärgar så kan jag ju enkelt göra en trefasgrupp då.

Tack för feedback

Mvh
Peo
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
E
P pos skrev:
eller kanske riskspridning över flera dvärgar så kan jag ju enkelt göra en trefasgrupp då
En trefasgrupp så som du vill utföra den ska föregås av trepolig brytare, så riskspridning kommer ändå att utebli, om du med riskspridningen menar att allt inte blir strömlöst samtidigt när en säkring går
 
Jag ser inget behov av ett trepoligt skydd i TS fall då alla apparater och uttag kommer att matas med enfasiga ledningar. Det är bara i kopplingsdosor som det förekommer tre faser. Men har man ett trepoligt till hands så visst men inget måste.
 
E
Sätter du 400 Volts uttaget kan det vara lika bra att du kör 3-polig redan nu. Men det är överkurs, det räcker med ett uttag med separat brunnar för 230 Volt till det du vill.
Jordfelsbrytare finns givetvis.
 
Jag ser inte att TS avser sätta ett trefas CEE-uttag på denna grupp. Detta är givetvis olämpligt.
 
E
Men ett 2-fas schuko.
Som i och för sig bara kommer matas enfasigt.
 
Det är inga problem att ha en 3-fasgrupp ut till ett garage och dela upp till 1-fasobjekt. troligtvis finns det JFB i centralen det matas från , men är inte bra då hela huset släckes vid ett ev, jordfel.. Matnigen tas ut före JFB och säkras enligt norm. Sen sätts en JFB i garaget och allt är klart Är det 1-poliga säkringar i centralen ska det märkas upp,""" Att vid arbete ska hela gruppen brytas "" Normalt förfarande i EL-sammanhang.
 
E
J jonaserik skrev:
Det är inga problem att ha en 3-fasgrupp ut till ett garage och dela upp till 1-fasobjekt. troligtvis finns det JFB i centralen det matas från , men är inte bra då hela huset släckes vid ett ev, jordfel.. Matnigen tas ut före JFB och säkras enligt norm. Sen sätts en JFB i garaget och allt är klart Är det 1-poliga säkringar i centralen ska det märkas upp,""" Att vid arbete ska hela gruppen brytas "" Normalt förfarande i EL-sammanhang.
Jojo. Tills han får in lyse och ser att där saknas ett 3-fas CEE. Vad var anledningen till 1-poliga, kostnaden? Eller praktiska skäl.
 
TS har av #1 att döma mycket bra kunskaper i de frågor som en trefasgrupp väcker, bättre än de flesta andra. Han har ändå valt att avstå.
 
E El-Löken66 skrev:
Tills han får in lyse och ser att där saknas ett 3-fas CEE
Då sätts bara in en större låda i garaget där säkringar och JFB får plats småpengar för en låda .Och återanvänder de säkringar som sitter i centralen till garaget. Då är det klart med 3-fas + 1-fas i garaget, det är att ligga i framkant för en utbyggnad, om man inte vill göra det nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.