Tjenare. Har tagit hem min 3 fas svets nu och behöver därför dra fram en 3 fas handske till garaget. Våran spis och bastu går på 380 volt/16A så jag tänkte ta från någon av dom.

Problemet är att jag inte riktigt vet hur jag ska koppla. Våran spis borde ju ha ett perilexuttag så man kanske kan ta strömmen därifrån? Har alla såna uttag en nolla? Isåfall är det ju bara att köpa en perilex hane och sätta en vanlig 3 fas stickpropp i andra änden, fungerar det? Är lite osäker på hur jag ska göra men vill gärna få igång svetsen så fort som möjligt.

Edit: Såg nu att svetsen inte använder sig av nollan. 3 faser plus jord bara. Det enklaste borde vara att bara koppla direkt från proppskåpet, går det bra att göra så?

Tips mottages.

/Johan
 
Redigerat:
Ingen som har några tips? Tänkte försöka hinna att köpa sladd innan jula stänger idag :)
 
ja köp en perilex stickpropp och en bit kabel så är det väl ordnat..
 
Det seiösa är att dra en ny trefasgrupp direkt från proppskåpet.
om du inte har tre tomma säkringar i kolumn så får du mata vidare från en befintlig grupp.

är det ett tillfälligt behov så kan du köpa en perilexhane och knåpa själv.
anslut då alla fem trådar även om du inte behöver någon neutral, man vet aldrig var och till vad man behöver den nästa gång!
 
Får bli imorn då istället :) Har nog bestämt mig för att dra direkt från proppskåpet. Kopplar ut bastun helt, den aggerar ändå förråd för tillfället och lär nog göra det i nått år. Svetsen använder sig inte av nollan, hur kommer det sig? Vad är den till för?

Skruvade bort luckan på skåpet och såg att varken spisen eller bastun har nollan heller. Den är alltså inte så "viktig" antar jag?
 
Tycker du skall anlita en elektriker som drar en ledning till garaget. Dels för att du kommer att behäva den ändå när bastun skall användas i framtiden, men också för att inkoppling av trefas inte är något lämpligt gör-det-själv projekt om man inte har riktigt bra koll på el.
 
Äh, känns lite onödigt att lägga pengar på. Det handlar ju bara om 4:a skruvar. 3 stycken faser och en jord. Dom ska jag nog klara av, jobbar ändå som bilmeck ^^
 
Men för säkerhets skull tycker jag du ska be nån kompis att provköra svettsen om det i alla fall skulle bli nått fel.
 
Hehe, menar du så han får en stöt istället eller så jag kan stå och vakta elskåpet med en pulversläckare? ;)
 
Johan>Menar du verkligen fullt allvar med dina kommentarer?

/Kent
 
Är inte helt hundra på vilka du menar men jag brukar använda glada gubbar och figurer när jag skämtar lite:)
 
(OBS nu menar jag inte allvar) eller så tar du de tre faserna från svetsen, skalar trådarna, och petar in dom bakom glaset på huvudsäkringarna, då har du ju gratis svetsning.. men säg inte att jag tipsade dig.. ;)
 
Be en elektriker koppla ett permanent 3fasuttag i garaget eller direkt under elcentralen.. Alltid bra att ha!
 
electrocuted skrev:
(OBS nu menar jag inte allvar) eller så tar du de tre faserna från svetsen, skalar trådarna, och petar in dom bakom glaset på huvudsäkringarna, då har du ju gratis svetsning.. men säg inte att jag tipsade dig.. ;)
Haha, klockrent:p Det kör vi på!

Svetsen brukar stå på en verkstad där det finns 3 fas men nu under semestern hade jag tänkt svetsa lite på en bubbla som står i garaget så det känns lite onödigt att betala tusentals kronor för att en elektriker ska komma hem och pilla lite.

Men angående snickarbodens kommentar... Gällde dom mina skämt eller om att koppla direkt från proppskåpet?
 
Även fast jag inte verkar tas speciellt seriöst här provar jag en till fråga.

Eftersom detta är ett gammalt hus som inte har jordfelsbrytare så sitter väll jorden och nollan på samma skena? I svetsen sitter det på samma sätt, jord och nolla ihopkopplade bara. Tänker jag helt fel nu eller kommer alltså en av "piggarna" i handsken inte användas?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.