3 fas uttag 16 A, ska man dra 1,5 eller 2,5mm2 i flexröret? vad säger reglerna
 
2,5
 
och använd grövre än 16 flex minst 20
 
I normala fall 2,5mm2, men om kabeln råkar vara väldigt lång, så kan det behövas grövre, men det är sällan det behövs.
 
elektrikern brukar känna till hur och vad som ska dras så prata med honom ifall det är några speciella förutsättningar, sitter det ute så ska det ha jordfelsbrytare bla...
 
Hur fungerar jordfelsbrytaren vid 3 fas egentligen? (Jag vill inte höra med min elektriker, då hade jag inte ställt frågan här)
 
På liknande sätt som vid 1-fas, den mäter strömmen genom faser/nolla, och den skall ligga i balans.

/L
 
Den fungerar.

För uttag utomhus (eller om uttaget sitter så till att det kan antas att det kommer att försörja prylar utomhus) är det ett aboslut krav sedan länge. Inomhus är det numera krav på jfb överallt, men det kravet är lite nyare.

Det är rätt mycket mer än kabelarea och jordfelsbrytare man måste tänka på vid en 3 fasinstallation, framförallt utomhus. Min signatur till trots så vill jag rekomendera dig att inte göra det själv (om det är det du funderar på).
 
Förutom att koppla rätt, vad mer skall man tänka på?
 
Hej

Vad jag känner till så kan man säkra av 3 fas med 13 A och då klara sig med 1.5mm2 (om kabeln är kort).
Det har jag låtit göra då jag blandar 220 V och 380V på samma grupp.

Dum fråga, man kan numera köpa 3 fasutag med ett extra enfas inbyggt.
Dessa MÅSTE ju då säkrtas med max 13 A eller??

Mvh

Peter
 
Klipper in... "Dum fråga, man kan numera köpa 3 fasutag med ett extra enfas inbyggt.
Dessa MÅSTE ju då säkrtas med max 13 A eller??"

Varför då? Man får väl förutsätta att enfasuttaget också är godkänt för 16A såsom trefasuttaget?

/Kent
 
Spännande !

Finns det ingen formel eller liknande för detta? Jag menar ska man dra 3 fas 500 meter eller 5 meter måste ju spela roll?
 
Shuko uttaget är naturligtvis (liksom dom flesta 230 volts uttag) godkänt för 16 amperes avsäkring. Man säkrar inte för "apparater" utan för kabeln. Apparater väljs efter belastning/säkring
 
Vad jag menade är att vill man ha en 16 säkring för ett enfas utag?

Särskilt som trefasutagen säkras av med säkringen med trögare karakteristik.
Om jag minns rätt så klarar en 16A C säkring 50A i flera sekunder.
Kommer inte ihåg hur det var med kermaiksäkringar men har vid ett tillfälle försökt byta en som just löst ut.
I alla fal så vet jag bestämt att keramiken var över 100C när den demonterades!

Apparatkablar är vad jag vet godkända med en dimension klenare kablar (ofta 1mm2 eller tom 0.75mm2)
Ökar inte risken för otäckare kortslutningar med 16A trög säkring?

Peter
 
Jag vill i alla fall gärna ha det om jag kör med pinnasvetsen.

Säkringarna är för att skydda den fasta installationen, det lär vara omöjligt att även skydda all ansluten utrustning efter hur den är specad. Säkringar med AI som t ex skyddar mobilladdaren?

Rörande anslutningskablar för fast ansluten utrustning så finns det regler för dem, det är rätt vanligt att man kan gå ner ett steg i ledararea där.

/Kent
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.