Jag har ett 3 fas urttag ute idag det är ett 380+1st 220
Jag undrar om man får sätta en dosa istället och dra strömmen vidare
vet ej om man får det går in 5x2,5m2 kablar och jag vill dra vidare men det blir bara 1,5m2
 
Du måste först kolla hur det är säkrat.

Det måste vara en trepolig 10 A dvärgbrytare om du skall gå vidare med 1.5 mm2 och det även finns enfasbelastningar.

Är befintlig anslutning utförd med 2.5 mm2 måste du gå vidare med samma dimension.
 
Redigerat:
mycke_nu skrev:
Du måste först kolla hur det är säkrat.

Det måste vara en trepolig 16 A dvärgbrytare om du skall gå vidare med 1.5 mm2 och det även finns enfasbelastningar.

Är befintlig anslutning utförd med 2.5 mm2 måste du gå vidare med samma dimension.

Om man skall gå vidare med 1,5mm2 skall det inte vara säkrat med 16A utan troligen 10A.

Vilken regel är det du tänker på som säger att du inte får gå ner i dimension?
 
Smile.75 skrev:
Om man skall gå vidare med 1,5mm2 skall det inte vara säkrat med 16A utan troligen 10A.

Vilken regel är det du tänker på som säger att du inte får gå ner i dimension?
SJÄLVKLART!! Där ser man vådan av att dricka för lite kaffe på morgonen!!

Skarvar man på en klenare ledning, finns ju risken att någon säkrar upp igen i centralen ovetandes om detta.
 
Redigerat:
Om man går ner i dimension i en "vanlig" installation så märker man ju upp detta vid centralen. Sen om man skall säkra upp en kabel så måste man kolla upp så den håller rätt dimension hela vägen.

I större installationer är det ganska vanligt att man går ner i area sista biten in i motorn tex.
 
Om sista biten in i tex. en motor är en anslutningsledning är det helt ok att gå ner på arean. Men att gå ner på arean efter halva vägen är inte så särskilt smart det bäddar ju för "misstag" senare, för oftast är det inte ens möjligt att följa och kontrollera en ledning hela vägen. Så för säkerhets skull samma area hela vägen fram.
 
elmont skrev:
Om sista biten in i tex. en motor är en anslutningsledning är det helt ok att gå ner på arean. Men att gå ner på arean efter halva vägen är inte så särskilt smart det bäddar ju för "misstag" senare, för oftast är det inte ens möjligt att följa och kontrollera en ledning hela vägen. Så för säkerhets skull samma area hela vägen fram.
Håller helt med men så vitt jag vet finns det ingen regel som säger att man inte får göra så eller har jag fel där? Det var mest det jag var nyfiken på.

Sen har du ju helt rätt att detta undviker man ju att göra i stort sett alltid.


Det var inte anslutningsledning jag tänkte utan det var i installationer med lååånga kablar så måste man gå upp rätt kraftigt i area pga av spänningsfall och den grova kabeln går helt enkelt inte att ansluta (motorplinten är inte avsedd för så grova kabelskor) så då blir man tvungen att gå ner i area sista biten fast motorn är fast ansluten.
 
Redigerat:
E
det är egentligen ok att gå ner i area då man säkrar ner
om nån säkrar upp MÅSTE han då kolla hela gruppen...........
men att föredra at det märks att det är 1,5 kv inlagd
sen säkra 16 vid fast och endast fast och den belastingen
ex motorer som har högr start ström å känd effekt
 
jag har blandat area på en 3fas gruppledning för elvärme, den säkrades med B13A och första biten på 5 meter från central ligger med FK i rör på vinden och sedan infällt i vägg och kommer ut i en utanpåliggande dosa på väggen, där valde jag 2,5kvmm för värmeutvecklingens skull. sen går det EKRK utmed golvlisten från dosan i en serie-slinga till alla element, den är 4g1.5.
så i gruppförteckningen skrev jag så här i rutan för area: 2,5/1,5mm2
 
Serie-slinga??:confused:
 
ja inte seriekopplat nu då, utan motsatsen till stjärnnät om du förstår..
så som gatubelysning är kopplad...
 
jaja - jag såg för min inre syn en massa seriekopplade 110V-element från anno dazumal. Jag är visst lite fördomsfull! :D:D
 
mycke_nu skrev:
jaja - jag såg för min inre syn en massa seriekopplade 110V-element från anno dazumal. Jag är visst lite fördomsfull! :D:D
:D:D ja nu fick jag ju en idé!! 4st element mellan 2 faser blir ju lagom.. dessutom får man ju "slavfunktion på köpet, när en termostat slår ifrån så bryter det alla andra med..

nejdå, jag var faktiskt så modern så jag köpte spritt nya 400v gnosjö oljeelement med konvektorplåt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.