Jag börjar med lite bakgrund:
I vårt kök har vi idag en ikeainduktionshäll som går på trefas via 5-polig kontakt (Perilex rent utseendemässigt, jag har däremot inte skruvat isär och/eller mätt på polerna). Denna sitter på en trefasgrupp som även driver mikrovågsugn och varmluftsugn, men jag tror att båda dessa enbart går på enfas (det är också ikeaprylar). Vi tänkte kasta ut häll + ugn, och ersätta med en fristående spis som har märkströmmen 3x16 A.

På proppskåpet står "2,5" följt av en liten, upphöjd kvadrat, vid den första trefasgruppen (som går till spisen). Jag antar att det betyder att det går 2,5 mm^2-ledare från proppskåpet till köket (och det vet jag är tillräckligt för 16 A, men det som är gränssättande är värmeutvecklingen, vilket i sin tur är en funktion av kabeldragning, termisk isolation och hur mycket annan ström (andra grupper) som går i närheten).
Men två av tre faser är avsäkrade med 10 A, den sista med 16 A. Det är olika dimensioner på ringen i botten av säkringshålet, så jag kan inte utan att skruva upp proppskåpet säkra upp till 16 A.


Nu till frågorna:
  • Är det vanligt att dra 3x2,5 mm^2-kablage (plus skyddsjord/neutralledare), men att "undersäkra" delar av gruppen?
  • Eller är det vanligare att en sådan säkringskombo tyder på att någon har dragit en (1) 2,5 mm^2-kabel, men att övriga två fasledare är 1,5 mm^2 (trots skylten på skåpet)?
  • Kan jag förutsätta att det är fritt fram att säkra upp, eller måste jag först ta reda på exakt hur och var kablarna är dragna (jag tänker på värmeutvecklingen om man höjer totaleffekten)?
  • Hur stor ström kan man räkna med att en 3x16 A-avsäkrad spis egentligen drar i normalfallet respektive om man verkligen skulle köra ugn + plattor på max (dvs, hur mycket tar tillverkarna i från tårna för att ha designmarginal mot 3x16 A)?


Worst-case (eller om vi vill känna oss helt säkra) kan vi ju dra helt nya ledningar från proppskåp till kök, men vi vill inte riva upp innertaket för att få en snygg kabeldragning, och det känns inte så lockande att spika upp 5x2,5 mm^2 dikt an mot ethernetkablaget som redan sitter där på väggen.

Jag bor i en lägenhet från tidigt 1900-tal, som renoverades ordentligt på 1970-talet. Jag antar att en hel del av elen är från den tiden också (ojordat förutom i köket, porslinssäkringar i gammalt, hederligt plåtproppskåp i hallen), men de utanpåliggande kablarna till diverse eluttag i rummen är betydligt nyare. Kökskablaget är däremot inte utanpåliggande, så där vet jag inte.
 
Jag vågar inte spekulera över varför du har två 10A säkringar på gruppen. Men det borde vara relaltivt enkelt att se om trådarna verkligen är 2,5 kvmm. Och det är nog det mest sannolika. Men utan en sådan "utredning" bör man nog inte säkra upp.

Det mest sannolika skälet för 10A säkringarna som jag ser det är att det redan från början har funnits vanliga vägguttag inkopplade på spisgruppen. Förr var vägguttag specade för max 10A, det är även idag olämpligt att ha mer än 10A till ett vägguttag, men de är idag oftast godkända för 16A (och bränns ofta sönder vid långvarig belastning på 16A).

En spis har normalt en max effekt som är avsevärt högre än vad 16A säkringar kan leverera, det bygger på att säkringarna tål rätt mycket överlast under medellång tid. Och även om samtliga plattor och ugn är igång samtidigt, så är de inte igång på det viset mer än 5 - 10 minuter. Så man kan säga att det finns ingen marginal alls egentligen, om man funderar på att koppla in ytterligare apparater på spisgruppen.
 
Jo, jag antar ju att hällen + ugnen + mikron går på 16 A-säkringen, och övriga två faser enbart till hällen.

Jag tänkte skruva upp uttaget då jag hittar min multimeter (som har varit på vift ett tag nu), och då ser jag förhoppningsvis vad det är för kabeltyp.


Men jag startade tråden främst för att få lite info om det här är ett vanligt sätt att dra elen eller inte... Jag har iaf aldrig sett det förut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.