Ska byta diskmaskin vilket innebär att jag även måste byta kontakt. Den gamla maskinen hade en perilexkontakt avsäkrad med tre en-poliga automatsäkringar. Den nya maskinen är 1-fas. Jag tänkte därför byta ut perilexuttaget mot ett 1-fas jordat uttag och använda jord, nolla och fas från den grupp där nollan fanns framdragen till uttaget.

Hur gör man med kablarna för de "överblivna" faserna? Kan de ligga kvar och hur skyddar man då anläggningen? Att bara bryta säkringarna känns inte bra.
 
Dom ledare som ej ska användas kan du isolera och lägga åt sidan sedan du lossat och isolerat dem i centralen.
 
Eller klipp schukodonet och sätt på en perilex-kontakt på diskmaskinen där bara nolla, jord och en av faserna kopplas in :)

Klart billigast.

3-fas diskmaskiner ! finns sådana annat än i storkök ?, var det inte så att den var inkopplad enligt samma princip som i meningen ovan ?
 
Det bästa måste väl vara att byta ut periplexen mot ett vanligt uttag samt avsluta de faser som inte används i båda ändar med t.ex. torix, ubåtar eller vad man nu tycker. Kostnad typ 50:-
 
Byta stickpropp kan ju vem som helst med kunskapen göra, och stickproppen finns gratis från gamla maskinen.
Ska han ta dit en elektriker för att byta uttag och öppna centralen och isolera så kostar det nog en aning mer än 50 kr....
 
Lät inte riktigt som om chpal56 hade tänkt å ta dit nån elektriker i vilket fall :)

Men du har så klart rätt mrfrenzy, dock måste det väl ge ett snyggare resultat med ett vanligt uttag..
 
Sitter det ett perilex i för perilexen rätt dosa så är det en 80 mm dosa och det finns vanliga schucko för 80 dosa men de är inte billiga och lite svåra att få tag på.

Flytta över stickproppen står nog högst på listan. Perilexen är precis lika "snygg"

Protte
 
Tack för tipsen!

Det får bli som Marwi föreslog.
 
Om det är infällt, tänk på det Protte sa...
 
Och perilexen *är* snygg, dessutom syns den väl knappt bakom diskmaskinen, jag förstår inte varför man vill byta till ett sämre uttag...
 
Därför att garanti och ce märkning ryker?
 
Garantin ryker inte. Så enkelt är det inte för tillverkaren/säljaren att slippa undan. Garantin ryker bara om det kan påvisas att de ändringar du gjort orsakat skadan på maskinen. Att hävda att byte av stickpropp är orsaken kan vara svårt om inte skadan kan härledas till just det.

Att CE-märkningen ryker är inte heller helt sant eller av betydelse om det inte är så att man köper in maskiner, modifierar dem genom att byta stickpropp och säljer dem vidare.
 
har sett flera som har skrivit in att inga förändringar i utförandet får göras. Den av lag skyddade garantin är ju kvar men ev utökad av tillverkaren kan man nog få slåss för.
 
mrfrenzy skrev:
Och perilexen *är* snygg, dessutom syns den väl knappt bakom diskmaskinen, jag förstår inte varför man vill byta till ett sämre uttag...

Bakom diskmaskinen???? Menar du att vägguttaget är bakom diskmaskinen???
 
mats_o skrev:
har sett flera som har skrivit in att inga förändringar i utförandet får göras.
Förändringar i utförandet är en mycket luddig skrivning och min åsikt (och andras) är att det innebär att funktionen påverkas eller att apparaten förändras så att den kan användas på ett sätt den ej är avsedd för. Men som alltid blir luddiga villkor en tolkningsfråga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.