Hej alla elektriker,

Bygger nytt kök hemma och efter några nervösa minuter med sticksågen i den svindyra ekskivan är nu spishällen och ugnen på plats.

Efter att ha lusläst den franska instruktionsboken (från OnOff) kom jag fram till följande:

1. Jag har tre faser framdraget, men ingen nolla. Denna beteknas (380V 3~). Man mäter 380V mellan samtliga faser.

2. Min nya spis har fyra kopplingsalternativ, där följande två är relevanta. 380V 3N~, betyder 3 faser och en nolla. Detta kommer inte att funka eftersom jag inte har någon nolla framdragen. 230V 3~, är den jag har förhoppning om. Kopplingsplinten kopplas då exakt lika som på min gamla ugn, men spänningsgraderingen är annorlunda.

Min fråga är om någon vet hurvida jag kan koppla min trefas utan nolla på 380V mellan faserna till denna nya spis som är graderad trefas med 230V mellan faserna.

Tack på förhand!
/Anders
 
Du måste kolla om elementspänningen är 380V eller 230V. Är den 230V måste du ha nolla framdragen. Kopplar du in 380V på elementen kommer du att bränna upp spisen.
 
Som graniten antyder så kan du inte få 230V mellan två faser i Sverige.

mellan 2 faser: 400V
mellan fas och nolla: 230V

Däremot har jag för mig att normänen har 230V fas till fas och det kan vara för det som det alternativet finns med till din spis. Jag misstänker att du behöver kompletera med en nollledare till ditt spisuttag
 
mats_o skrev:
Som graniten antyder så kan du inte få 230V mellan två faser i Sverige.

mellan 2 faser: 400V
mellan fas och nolla: 230V

Däremot har jag för mig att normänen har 230V fas till fas och det kan vara för det som det alternativet finns med till din spis. Jag misstänker att du behöver kompletera med en nollledare till ditt spisuttag
Riktigt med Norrmännen!
Men även vi har 3x220 på vissa ställen, dock inte hemma hos vanligt folk ;D

Inom industrin har vi mycket sådant, och sjukhus kan ha det.
Det ger ju bara 127V mot jord, så det har sina fördelar, men det är ändå ett öde när man missar att ta båda säkringarna vid arbete på en "vanlig" grej, typ vägguttag eller belysning.
Har fått min små kyssar på det slarvet...

Men det finns alltså fortfarande 3x220-apparater att köpa till nämnda ställen, även om urvalet är begränsat.

 
Tack för inläggen!

Nu får elektrikern ta vid.
 
Du måste ha nolla. Ett alternativ är att i centralen lägga om en av fasledningarna till nolla och köra spisen 2 fas + nolla. Men detta rekomenderar jag inte. Lägg fram nolla med så du kan kräma på rejält vid juletid när spisen går på "högvarv".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.