Hej

Jag tänkte byta min pumpautomat (230v) mot en 3-fas pump (utan tank) men blir inte riktigt klok på hur 3-fas pumparna styrs. På pumpautomaten sitter ju en tryckströmbrytare som slår ifrån pumpen vid 4.5bar och startar igen vid 2bar.

Vad händer när pumpen arbetat upp sitt max tryck, slår pumpen ifrån då ? Öppnar jag en kran för att t.ex fylla vattenkannan så behövs normalt sett inget högre tryck utan det räcker med det som finns vid tillfället när kranenen öppnas. Öppnar jag kranen för en vattenspridare så vill jag ju ha bra tryck och flöde.
Vad kommer hända om man installerar en pump som ger kring 100l/min och tar ut en mindre volym, typ 20l/min för en vattenspridare ?

/M
 
Du behöver då byta ut tryckvakten mot en 3-fas dito eller låta befintlig tryckvakt styra ett 3-fas relä/kontaktor.
Varför ta bort tanken ? Den gör ju så att pumpen inte behöver gå hela tiden du tar vatten.
 
Hittar inga 3fas tryckvakter på nätet någonstans. Tips?
Tanken kan ev få sitta kvar.
 
Du behöver en tank (hydrofor/hydropress) för att kunna hantera situationen du beskriver där pumpen lämnar mer vatten än du förbrukar.

Det du söker kallas nog vanligast för tryckbrytare, finns tex på Rinkaby: https://www.rinkabyror.se/artikel/tryckbrytare-3-fas/
 
Sådan tryckbrytare tittade jag på för något år sedan. Kärt barn har många namn; tryckströmbrytare, tryckvakt och även tryckbrytare tydligen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.