En fundering såhär på julafton.

Jag har en 50 meters kabel över sen vi installerade ny pump.

Tänkte göra om den till en vanlig skarvsladd.

Kan man sätta dit vanliga 2-fas uttag och propp, eller skiljer sig själva kabeln åt?

God jul, om nån nu råkar svara redan idag.
 
Hur ser vanliga 2-fasuttag ut? Rent tekniskt går det att använda kabeln till både en och två faser. Det är bara att låta bli att använda den/de trådar som inte behövs. Dock blir det kanske en onödigt tjock och klumpig kabel... Och man måste hitta en propp som klarar av tjockleken på kabeln, vilket kanske inte är så lätt?
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
5 AlmostDwarf skrev:
Det finns färdiga skarvdon för ändamålet.
[länk]

Om det var så du hade tänkt dig?

Nej, jag har bara en lös lång kabel utan uttag eller propp nu. Så tänkte bara skruva dit såna.
Var mest intresserad av om själva kabeln var annorlunda?
 
Tack för svaren
 
5
L lillefar skrev:
Nej, jag har bara en lös lång kabel utan uttag eller propp nu. Så tänkte bara skruva dit såna.
Var mest intresserad av om själva kabeln var annorlunda?
Precis som useless säger så kan du låta bli att koppla in sista fasen, om du vill det men jag förstår inte varför du skulle vilja det?
Ska du koppla på en vanlig stickkontakt (shuko) så får du nog inte in kabeln i kontakten, och börja med egna lösningar med flera stickkontakter i andra änden ska du inte göra, om du hade tänkt att göra så?
 
Tänkte du sätta uttag på väggen? Annars nån form av mindre byggcentral.
 
Vid närmare eftertanke så är det nog en 2-fas kabel, den är trots allt lika smal som en vanlig kabel.
Fick bara för mig att det var en 3-fas pump de installerade.
 
5
Vad är beteckningen på kabeln?

Tekniskt sätt så kan du köra 3 fas på en 3g×1.5mm 2 tex, men inte regelmässigt.

Så är det en sådan du har så har du en brun en blå å en gulgrön ledare, men den är avsedd för 1 fas, nolla och jord
 
Frågan kvarstår: Vad är det för 2-fas uttag och propp du har tänkt använda?
 
tommib
Jag undrar vad det är för kabel. Om det t.ex. är en EKKJ så är den ytterligt olämplig att göra en skarvsladd av. Faktum är att t.o.m. Aceflex som är en väldigt smidig kabel ska förläggas fast enligt åtminstone Draka/Prysmian. Man kan säkert använda den som "skarvsladd" men då gör man det på eget ansvar.

Vad finns det för beteckningar på kabeln? Är det en fyrledare eller femledare? En pump går bra att installera trefasigt på en fyrledare eftersom man vanligen inte behöver nollan.

Tvåfas är extremt ovanligt, det normala är enfas 230 V eller trefas 400 V.
 
Det brukar stå skrivet på kabeln vad det är. Ibland är det svårt att hitta informationen. Skriv beteckningarna här eller fotografera kabeländen ock lägg upp.
Ibland misstas vanlig enfas med tvåfas, eftersom det är två strömförande ledare i enfas. Tvåfas är ovanligt, men används ibland för att koppla in elradiatorer. Då gör man i regel en fast anslutning utan stickproppar och uttag.
 
  • Gilla
50procent
  • Laddar…
Mikael_L
För att ytterligare förvirra så är många radiatorer och VVB enfas 400V och ansluts tvåfasigt i Svenskt elsystem. :)

mattiasp mattiasp skrev:
Tvåfas är ovanligt, men används ibland för att koppla in elradiatorer. Då gör man i regel en fast anslutning utan stickproppar och uttag.
Som regel fast anslutning, och till stickproppsanslutning är det helt förbjudet att använda vanliga Schucko-uttag, utan man får isåffall gå på något av de korrekta CEE-donen eller Perilex t.ex.
 
  • Gilla
50procent
  • Laddar…
Tack för alla svar, ska kolla efter idag och återkommer
 
Mikael_L
Kolla vad du egentligen har för kabel.
Och berätta exakt vad du tänkte koppla in i ändarna. En eller flera stickproppar/uttag i var ände, och vad för slag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.