Tjenare.
Tänkte höra om det är någon som vet om 3 fas uttag fortfarande har någon lägsta höjd? Ska sitta i ett snickeri.
Själv skulle jag känna att ca 150 är en rätt bekväm höjd.
Källhänvisningar är inte gelt dumt heller, gärna till nyare källor. Eller någon som är uppdaterad.
 
Om det är ett låst utrymme därman har koll på vilka som har tillträde så kan man sätta dom på valfri höjd.
 
useless useless skrev:
Om det är ett låst utrymme därman har koll på vilka som har tillträde så kan man sätta dom på valfri höjd.
Låst å låst vet jag inte riktigt. Men allmänt. För har för mig att vissa standarder och sånt har försvunnit.
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
[länk]
De är från 2013/14. Så vill gärna ha nån nyare källa då saker ändras med tiden.
 
Reglerna har inte ändrats. Är det en verkstad där det aldrig vistas några barn behöver man inte uppfylla petskyddskraven.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
useless useless skrev:
Reglerna har inte ändrats. Är det en verkstad där det aldrig vistas några barn behöver man inte uppfylla petskyddskraven.
Okej
 
Gott nytt år på er
 
useless useless skrev:
Reglerna har inte ändrats. Är det en verkstad där det aldrig vistas några barn behöver man inte uppfylla petskyddskraven.
Vilken höjd gäller för att uppfylla petkraven? Målet är ju att barnen ska vilja vara med en i verkstan...
 
sir_daniel sir_daniel skrev:
Ett varmt tips är att köpa elbasen, en summering av alla installationsregler för el i en användarvänlig handbok (fickformat)
[länk]
Utbildar mig till elektriker så blir köpa riktiga böcker sedan. Men dem är j*vlar mig dyra så kommer ta ett tag då man fortfarande är en fattig student xD
 
jonmo jonmo skrev:
Vilken höjd gäller för att uppfylla petkraven? Målet är ju att barnen ska vilja vara med en i verkstan...
Det är inte tänkt att det ska vara så mycke barn där inne när det ska vara ett snickeri. Plus barna är inte lika mycke barn längre. Men uttagen kommer nog hamna på 150 160 för det är rätt bekväm höjd. Och höjden tro jag skulle va 170 om det inte uppfyller vissa krav m.m. så det är inte direkt så dem kommer vara efter golvet..
 
P Panzar skrev:
Utbildar mig till elektriker så blir köpa riktiga böcker sedan. Men dem är j*vlar mig dyra så kommer ta ett tag då man fortfarande är en fattig student xD
utbildad men inte gjort praktiken (kommer nog aldrig göra heller då kravet i försvarsmakten inte kräver det för att få jobba med ström), men hemma när man renoverar är denna kanon så man slipper fundera på höjder på uttag osv (y)
 
sir_daniel sir_daniel skrev:
utbildad men inte gjort praktiken (kommer nog aldrig göra heller då kravet i försvarsmakten inte kräver det för att få jobba med ström), men hemma när man renoverar är denna kanon så man slipper fundera på höjder på uttag osv (y)
Hmm kanske nånting vättit att införskaffa. Men då få man ju hoppas att de finns sånt man söker åxå.
Men ska ha det i tankarna
 
P Panzar skrev:
Det är inte tänkt att det ska vara så mycke barn där inne när det ska vara ett snickeri. Plus barna är inte lika mycke barn längre. Men uttagen kommer nog hamna på 150 160 för det är rätt bekväm höjd. Och höjden tro jag skulle va 170 om det inte uppfyller vissa krav m.m. så det är inte direkt så dem kommer vara efter golvet..
Förlåt jag var lite otydlig, jag ville alltså veta för egen del då jag är i planeringsstadiet av min egen snickarbod. Om du vill ha barnen med dig vet jag inte, men jag vill alltså ha det. För min del kommer det dock finnas en väldans massa maskiner och annat som är betydligt farligare än ett 3-fasuttag, dessa är ju tämligen ofarliga om de inte kombineras med något lång och smalt som är strömförande, samt med dålig uppfostran.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.