Hej!

Jag är i tagen att byta ut min gamla häll och inbyggnadsugn till nyare varianter och självklart stöter man på patrulll när det kommer till elen.

Vad jag har är 2st Perilex uttag (ett för ugn och ett för häll) dessa går på samma 3 16A Automatsäkringar.

Vad tror ni experter om detta?
Den nya hällen går på 1 eller 2 fas, min tanke här är att nyttja perilex kontakten som den är men bara ansluta 2 av 3 faser (+jord och nolla) i hällen enligt schema.

Den nya ugnen går på 1 fas, och har en vanlig stickkontakt förmonterad. Tanken var här att byta ut den förmonterade sladden till en perilex-hane och nyttja den "överblivna" fasen från hällen o på så sätt slippa byta väggutag.

Att göra som jag beskriver antar jag är standard vad gäller häll. Med ugnen är jag inte riktigt lika säker. Är detta f ö ett jobb som måste göras av en elektriker?
 
Så skulle jag ha gjort. Sedan finns de de som gnyr om att garantin inte gäller om man klipper stickproppen. IMO är det inte en väsentlig förändring eller felaktigt handhavande. Se bara till att inte koppla fel så du kör ugnen på 400V. Om du vill vara helt säker hör med tillverkaren om vad de anser om byte av stickpropp.
 
Håller med.
Så hade jag också gjort.

Visst kan du montera en perilex stickpropp själv, men håll reda på nollan.
Mät innan du monterar stickproppen.


Bara att låsa tråden så ingen kommer med några andra påhitt...

/Richard
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.