Grannen vill mata ett såghus från ett elverk. Matarkabeln och en mindre del av huset är utfört som TN-C. Går det att mata från elverket? Dvs är nollan (mittpunkten) jordad? Jag har inte sett elverket ännu - sägs vara ett för riktiga grabbar ("containerstorlek") med 32A CEE uttag...
 
Elverket är i grund och botten TN-C sedan delas det någonstans till TN-S.

Varför inte driva sågverket direkt från förbränningsmotorn (traktor/lastbilsmotor) utan att gå omvägen via el. Generator + motor, verkningsgrad ca 75%

Protte
 
Tack. Sågklingan drivs av en lastbilsmotor. Men sedan finns div motorer för spånsug och hydrualik på sammanlagt runt 15 hästar. Han har idéer om att driva hydrualkompressorn från motorn också, eller koppla en generator till motorn, men det är just bara idéer som han ständigt har ca 2000 fler än han hinner förverkliga...

På elverket finns ett 32A CEE uttag. Finns det ett icke regelvidrigt sätt att koppla en CEE-hane på en fyrledare i detta fall? PEN endast till jordstiftet eller bygla jord och nolla?

Om det underlättar så är det tillfälligt. Hela sågverket ska rivas och flyttas till hösten och då kommer jag att konvertera till TN-S. Antagligen blir det inkopplat via nätet då också istället för elverk.
 
Är det mest motordrifter så har du ingen ström i nollan, kan ju vara lite styrningar men PEN blir mest bara PE. Sätt dit en JFB.

Protte
 
  • Gilla
Mlumlu
  • Laddar…
Bo.Siltberg skrev:
På elverket finns ett 32A CEE uttag. Finns det ett icke regelvidrigt sätt att koppla en CEE-hane på en fyrledare i detta fall? PEN endast till jordstiftet eller bygla jord och nolla?

Om det underlättar så är det tillfälligt. Hela sågverket ska rivas och flyttas till hösten och då kommer jag att konvertera till TN-S. Antagligen blir det inkopplat via nätet då också istället för elverk.
Vad har du för skydd inbyggda i elverket?
Det bör ju finnas åtminstone överström och gärna även över-, underspänningsskydd där. Är det av lite senare årsmodell har det säkert någon form av jordfelsskydd också, det ställer ju isåfall till det för dig. När du vet mer om hur elverket är utfört blir det lättare att spekulera över lösningar.
Regelvidrigt blir det ju i vilket fall somhelst, men det behöver ju inte hindra dig från att kunna göra en säker inkoppling ändå.
 
dra in 4-ledaren från sågen in till elverket och anslut den fast där, då slipper man ha en PEN som går genom en handske..
och rensa bort alla gamla platta 3fashandskar.
 
Återkommer på Söndag med bilder, för då hade han tänkt såga :cool:
Jag förväntar mig ett antikt elverk...

Elsäkerhetsmedvetenheten är inte på topp i den familjen. Fick tjata länge och spänna ögonbrynen för att få in JFB i det renoverade huset. Men så en dag kom han hem från Ahlsell med en 3-raders hagercentral med 3 st JFB'er, så det går framåt!
 
Jag nyttjade ett AtlasCopco QAS30 för någon vecka sen, där fanns det utöver CEE 32A/16A även plintar för inkoppling av antingen TN-C eller TN-S (båda förevisade i manual).
Men jag misstänker att man fick justera den inbyggda JFB/skyddsbrytaren på något sätt. Vill minnas att man skrev något om IT System...
 
Över- och underspänningsskydd? - ho, ho, ho :D
Elverket är ju inte direkt av senaste årsmodell...byggt av en gammal traktormotor.

Men det fick jag svälja när jag såg en jordfelsövervakning i skåpet. Så det blev till att bygga om elinstallationen i såghuset i alla fall. Det matas intern av en FKKJ 3x16+16 mellan två centraler så jag drog nollan i en separat kabel och kopplade bort allt annat som inte behövdes.

Och elinstallationen i elverket var allt annat än bra. Det är direkt brottsligt/farligt att låna ut det i det skicket! Fick röja en hel del, koppla bort lösa strömförande åtkomliga ledare och bl.a koppla in en nolla till 32A-uttaget som saknades...

Spänningarna ligger lite i överkant, 425/248V, men mätningen gjorde jag med elmotorerna på tomgång. Elverksmotorn sackade markant när elmotorerna startade, men den kom snabbt upp i varv igen. 17.5A ~~ 12kW stämmer väl hyggligt med två elmotorer på sammanlagt 17 hästar.

Tänkte inte på att mäta fasvinkeln. På bilden är det ju runt 180 graders fasvinkel, men jag har ingen aning mellan vilka faser jag mätte spänning o ström i just det fallet.

Något jordspett medföljde inte elverket och det lär aldrig ha funnits något. Vilka är skälen till att det förordas? Är det för att få kontinuitet mellan elverksjord och främmande ledande delar?

Allt fungerade i alla fall bra.
 
  • DSCN0778.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN0776.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN0763.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN0762.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser ut att vara lite hög frekvens också. Om du skruvar ner varvtalet på motorn så att frekvensen blir 50 Hz kanske spänningen ligger närmare 400 V också. Fast om han inte har några glödlampor i skjulet spelar det kanske ingen roll.

Erik
 
Å jisses....läckert!! Ere ce-e-märkt??:wow:;)
Spänningarna rättar kanske till sig vid fullast, å så pjoltigt är de väl inte?
 
Med motordrift är det bättre att ligga lite för högt i spänning då strömmen minskar lika mycket.

Protte
 
Det funkar ju fint, passar väl bra för ändamålet.
Prima och välhållen sågbänk förövrigt.
 
prototypen skrev:
Med motordrift är det bättre att ligga lite för högt i spänning då strömmen minskar lika mycket.

Protte
Det beror väl lite på omständigheterna. Strömmen brukar vara proportionell mot momentet. Det var ju bland annat en spånsug som skulle drivas. Eftersom frekvensen är för hög så kommer denna att utveckla en högre effekt än den är avsedd att ge. För fläktar brukar man säga att momentet är proportionellt mot varvtalet i kvadrat. I detta fall borde både varvtal och moment respektive spänning och ström vara högre än avsett. Dock knappast troligt att något tar skada av det.

Erik
 
Japp, fläktdrift är lite knepigare om frekvensen är för hög, den verkar vara ca 53 Hz.

Allmänt så minskar strömmen om spänningen går upp vid konstant belastning då eleffekten ska vara konstant den också.

Grannens motorskydd till höfläkten löser ut om han försöker köra hökanonen samtidigt pga spänningsfall (och ökad ström).

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.