J
Har 3 st gamla Pyrox element 400v som jag skulle vilja använda i ett förråd.

Kopplingsschemat säger

L1, L2 och NS och så jord.

Vad är NS i detta fallet? nollan?

Färgerna är blå, svart och brun och så grön/gul
 
Redigerat av moderator:
Något som ofta förekommer på elradiatorer är central nattsänkning så det är troligtvis det NS står för. Oberoende vad räcker det om du ansluter två faser och skyddsjord.
 
  • Gilla
superantew och 1 till
  • Laddar…
J
GK100 skrev:
Något som ofta förekommer på elradiatorer är central nattsänkning så det är troligtvis det NS står för. Oberoende vad räcker det om du ansluter två faser och skyddsjord.
Funderade på om det kunde stå för NattSänkning men tänkte att det kanske vara en nyare uppfinning.

Så du menar att om jag bara lägger

Brun till L1 och Blå till L2 och jord på jord så skall det fungera?

Saken va att jag testade exakt så och det fungerade inte.

Kan det vara så att det bara är 1 FAS påkopplat fastän jag har 4 trådar i vägdosan?

Kan jag mäta om jag har korrekt 3-FAS?
 
Du skall kunna mäta 400V mellan L1 och L2.
 
Elementet ska inte ha trefas utan tvåfas. (400 V finns även mellan två faser, att 400 V bara skulle finnas mellan tre faser är en feltolkning).

//Patrik
 
Redigerat:
J
Patrik_Hed skrev:
Elementet ska inte ha trefas utan tvåfas. (400 V finns även mellan två faser, att 400 V bara skulle finnas mellan tre faser är en feltolkning).

Hur ny är elen? Kan mycket väl bara så att du har enfas (färgerna pekar lite på det), fast kan även mycket väl vara så att du har tvåfas. Det kan du mäta med en spänningsprovare genom att mäta mellan brun och blå.

Om du kopplar in en 400 V elradiator på 230 V så går den på 1/3-effekt.

//Patrik

//Patrik
Skall kolla direkt i morgon, tagit en öl nu så det blir ingen mer bilkörning idag :)

Elen är från 1992 och elementen kan aldrig fungerat för det är bara fläkten som verkar gå, värme kommer det ingen alls och det är samma på alla 3
 
Vad har du för reglage på elementet, finns något som tyder på möjlig nattsänkning?
Färgerna du nämner är det vad som finns i den fasta installationen eller på elementet eller dess eventuella sladd?

Har du brun och svart i "väggen" kan du testa att lägga dem till vad som betecknas L1,L2 i elementet.
Kanske är det trasigt.
 
J
GK100 skrev:
Vad har du för reglage på elementet, finns något som tyder på möjlig nattsänkning?
Färgerna du nämner är det vad som finns i den fasta installationen eller på elementet eller dess eventuella sladd?

Har du brun och svart i "väggen" kan du testa att lägga dem till vad som betecknas L1,L2 i elementet.
Kanske är det trasigt.
Elementet heter Pyrox VLD 10E

www.pyrox.se/pdf/flaktradiatorer.pdf

Färgerna är samma både på den fasta installationen och på elementet.

blå, svart och brun och så grön/gul

Finns inget reglage som tyder på nattsänkning iofs :confused:

Verkar ju skumt att alla 3 elementen är trasiga.
 
Du har ju bara två faser, L1 och L2 till ett 400V element.
Mellan faserna har du alltså 400V om det skulle vara 230V mellan brun och blå är blå förmodligen Nolla.
Sen kan du ha styrning från proppskåpet (eller något annat element).
Är du minsta osäker tar du ut en elektriker.
 
Det finns ett överhettningsskydd som kanske har aktiveras. I så fall måste den återställas manuellt, ialla fall på äldre modeller. Minns inte om fläkten fortsätter snurra om överhettningsskyddet har aktiveras.
 
J
StefanOhlin skrev:
Du har ju bara två faser, L1 och L2 till ett 400V element.
Mellan faserna har du alltså 400V om det skulle vara 230V mellan brun och blå är blå förmodligen Nolla.
Sen kan du ha styrning från proppskåpet (eller något annat element).
Är du minsta osäker tar du ut en elektriker.
Kanske får bli så, skall i alla fall kolla om det finns 2 faser fram i ledningen i morgon först.

Matarese skrev:
Det finns ett överhettningsskydd som kanske har aktiveras. I så fall måste den återställas manuellt, ialla fall på äldre modeller. Minns inte om fläkten fortsätter snurra om överhettningsskyddet har aktiveras.

Tänkte också på det men kunde inte finns något.
 
Mikael_L
NattSänkning eller NollStyrning.

Det är samma sak. sänker troligtvis elementet ca 4-5 grader.
 
Jag kanske har missat något men när jag läser alla svar som ges till John J ser jag ingen som tydligt säger vad han har kopplat fel och hur det ska kopplas. I första försöket tolkar jag det som att John försökte koppla in fastighetens L1 (brun) till radiatorns L1 (brun), fastighetens nolla (blå) till radiatorns L2 (svart) och fastighetens skyddsjord till radiatorns skyddsjord.

Kommer det bara tre trådar (brun eller svart, blå och gulgrön) ur väggen har du troligen bara enkelfas om inte någon initiativrik person kopplat den blå till en andra fas. Mäter du mellan blå och gulgrön ska du få 0V om blå är nolla. Mäter du mellan blå och brun ska du få runt 230V om brun är fas.

Har du fyra ledningar i dosan bör dessa vara brun, svart, blå och gulgrön. För att ta reda på vad som är vad kan du mäta enligt följande.

Börja med Blå och Gulgrön. Visar multimetern 0V är blå nolla och gulgrön den skyddsjord som den utger sig för att vara. Får du 230V är blå troligen fas men du kan lika gärna ha en livsfarlig skyddsjord.

Brun mot Svart - 400V innebär att båda är fas, 230V att någon av dem är fas. Allt annat än 400V verkar skumt.

Brun mot Blå - 400V innebär att båda är fas, 230V att någon av dem är fas. Om du fick 0V som resultat i första mätningen bör du få 230 här och brun är konstaterad fas.

Brun mot Gulgrön - Får du något annat än 230V här är det dags att ringa efter hjälp. 400V innebär att du har en livsfarlig installation, 230V innebär att Brun är konstaterad fas (om första mätningen visade 0V) och gulgrön skyddsjord.

Mät sedan Svart mot Blå och Svart mot Gulgrön. Resultatet bör bli detsamma som i fallen för Brun mot Blå och Gulgrön ovan.
 
Mikael_L
Sen kan du fortsätta med att ohmmäta på elementet.
Du bör få ett antal tiotals ohm mellan de trådar som går till elementlindningen, glöm inte att dra termostaten till max, så du inte mäter oändligt ohm pga av att termostaten är avslagen.

Posta sen resultatet + en bild på elementets märkskylt så ska vi nog kunna reda ut det mesta.

Var bara försiktig när du mäter på de spänningssatta ledarna. Och var _mycket_ noga med att ha instrumentet på (V) spänningsmätning. Det kan vara förödande för dig och/eller instrumentet om du har fel mätområde när du sätter pinnarna mot 230/400V, framförallt i fallet amperemätning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.