Hej! Vet inte riktigt om detta handlar om att bygga hus men jag har letat på många ställen och inte fått nått bra svar.

Det är så här att jag i sammarbete med ett par kompisar tänkter arangera ett lanparty (många datorer kopplas ihop och så spelar man mot varandra i ett nätverk). Hur som helst så får vi hyra en lokal med tillräckligt med ström (det krävs en del till att driva ca 70 datorer, varje dator drar ca 1,25A). "Linan" som finns indragen i lokalen är på 3fas 63A. Nu undrar jag hur jag absolut enklast kan göra om detta till vanliga 230V/16A eller 230V/10A utag.

Jag vet att jag skulle kunna köpa den "bärbara" elcentralen från clasohlson och sedan använda dom 4 230V utagen samt att göra om de 2st 3fas 400V/16A utagen till 230V med hjälp av en grensladd som också finns på clas ohlson. Till denna koppling behövs dock att jag gör om 3fas 63A en till 3fas 16A för att kunna koppla den till elcentralen, hur kan jag göra detta? Har ni något annat bra förslag? Tack på förhand!

MVH Andreas
 
RoTe
Oj, länge sedan man sysslade med detta...
63:an delar du upp med diverse skåp spridda runt om i hallen, det varierar ju beroende på hur skåpen ser ut. Men målet är att komma ner till 16A 3Fas och sedan sprida detta med 3fas 1fas konverter alltså så du får 3st 1fas av en 3fas. Sedan drar du grendosor från det. Se till att lasta det jämt på alla faser annars får du problem! Sedan måste du ha jordfelsbrytare så nära datorerna som möjligt, du kan inte ha en på 63 matningen för den sticker direkt pga antalet datorer.
 
Du kommer nog att få problem med jfb som sitter i den stora centralen. Så många datorer kommer nästan garanterat läcka tillräckligt mkt för att den ska sticka.
 
Hyr en central som tar 63A trefas in och ger minst 4st 16A trefas ut. Glöm inte att hyra med 63A trefaskabel!

Köp sedan tre sådanadär 'grenar' som gör om 16A trefas till tre vanliga jordade eluttag, ett per fas. Jag minns inte om klasolle har dem men jula har dem. Sådana tror jag oftast inte finns hos hyrfirmorna. Däremot kan du välja på att hyra eller köpa 16A trefaskabel för att få de här tre-grenarna utspridda lämpligt i lokalen.

Sen är det bara att råna ikea och liknande på skarvdosor.

Tänk bara på strömmen! 16A kräver 2.5mm2 kabel, 10A 1.5mm2. Det är vanligt att skarvsladdar bara är 1mm2 grova.

Om du grenar upp med sånadär 16A trefas -> 3st enfas enligt ovan så vill du ha minst 12st vanliga grendosor som har 2.5mm2 kabel till sig, och så vill du nog ha ett gäng grendosor med hyggligt lång kabel som är minst 1.5mm2 grov. Du kan ha klenare kablar längre ut där det är färre laster per kabel.

Skaffa ett antal rullar gaffatejp och tejpa fast alla kablar som hör till "infrastrukturen" så förstår iaf de flesta besökare att de inte ska mickla med dem, annars kommer nån pappskalle och skarvar in sin gamla grendosa från 70talet med 0.75mm2-kabel och glappkontakt så att det går 16A genom den och det blir brasa i den eller så.
 
Hej! Tack för alla bra svar!
Vet någon vart det går att hyra i sthlm? Går dett att i en enda central få ner strömstyrkan till 3 fas 16A eller rent utav 1 fas 16A? Går det att köpa/hyra "färdigbyggda" centraler som gör detta? Vart? Tror ni att det fungerar om besökarna tar med sej grenutag som tål 10A och kopplar i mina gernutag för 16A? Vet ni något mer som jag bör tänka på?
 
Cramo hyr ut. De har flera depåer runt om i 08. Kolla deras sida: www.cramo.se
 
RoTe
Har inte hittat några såna så polarn byggde istället. 63A till 4*16A med 4st jordfelsbrytare.
 
anden88 skrev:
Vet ni något mer som jag bör tänka på?
När jag var med och ordande en tillställning för en massa människor -97 så krävdes en elsäkerhetsansvarig (jag), som fick besök av nån från någon elsäkerhetsnämnd (eller vad det var, kommer inte ihåg vad instansen hette)
som skulle godkänna att anläggningen uppfyllde gällande regler om elsäkerhet.

Jag vet inte om detta gäller dig, dock. :-/ Det kan säkert någon annan svara på.
 
Beroende på var du bor i Stockholm så finns ett lass uthyrningsställen:
Hyreshuset i Bromma heter numer något annat. Kommer inte ihåg namnet. Det ligger dock vid Bromma Flygplats, vid infarten närmast city.

Sen har du Tidermans som ligger på några platser. www.tidermans.nu.
Jag upplever att de har bra pris - de lägger dock på 100 kr i grundavgift.

Vid Woody i Stuvsta ligger Cramo.


När jag sysslade med såna där tillställningar brukade vi få LÅNA grejorna mot att de satte upp en reklamaffisch.

 

Ljud & ljusfirmor (för konsert/teater/disco) kan säkert lösa detta.

kolla gulasidorna!
 
Kolla med el-ansvarig på Älvsjömässan, dom har erfarenhet av just sådana här probelm.
 
Herman skrev:
När jag var med och ordande en tillställning för en massa människor -97 så krävdes en elsäkerhetsansvarig (jag), som fick besök av nån från någon elsäkerhetsnämnd (eller vad det var, kommer inte ihåg vad instansen hette)
som skulle godkänna att anläggningen uppfyllde gällande regler om elsäkerhet.

Jag vet inte om detta gäller dig, dock.  :-/ Det kan säkert någon annan svara på.
Tror detta endast gäller för fasta installationer.

Gnutten: Vet du hur jag får tag på denna person?

 
E
vid tillfälliga anläggningar behövs ingen elarbetsansvarig.
Annars är det arbetsgivaren som utser elarbets ansvarig för arbetsplatsen.
 
eMange skrev:
vid tillfälliga anläggningar behövs ingen elarbetsansvarig.
Annars är det arbetsgivaren som utser elarbets ansvarig för arbetsplatsen.
Det beror förstås på vilken storlek av arrangemang det gäller, eller snarast storlek på elinstallationen. Högre strömstyrka än 63A får inte vem som helst ansluta ö.h.t. trots att det finns kontaktdon, om jag inte minns fel.

Festivaler i stil med hultsfred, arvika o.s.v. har garanterat en elansvarig. Fast det kanske ändras med tiden, det verkar som om starlight som är monopolföretaget på större ljud/ljusriggar verkar kräva att iaf de större anläggningarna matas med dieselgenerator efter att de råkat ut för för många missöden i samband med provisoriska elinstallationer. Fast på vissa festivalställen finns det riktigt seriösa fasta installationer som bara används en gång om året :)
 
E
Enligt ELSÄK-FS 1999:5 avdelning C kapitel C12 och C22 framgår att du inte behöver en elarbetsansvarig vid tillfälliga anläggningar på mässor, utställningar etc. Vad som räknas som en tillfällig anläggning framgår av Avdelning A, 711.
Vidare kan du se SEK-Handbok 415 för utförande och underhåll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.