Trefasuttaget som min värmepump är framdraget med 1,5mm2 FK.
Jag har vetat om det ett tag och har 2,5mm2 liggandes hemma.
Normalt drar pumpen ingen ström men nu har den gått sönder och kör på elpatron på 6kw (tror jag).
Ca 3000 Kwh extra i månaden blir det nu och jag är orolig för att kablarna inte håller.
Jag har kört så här i ca 3 månader, men det blir kallare och kallare.

Jag har JFB på uttaget.

Detta kanske inte är helt bra, hur orolig bör jag vara? Jag hinner nog inte få hit en elektriker innan jul. Kanske i mellandagarna.
 
Frågan är ju vad det är avsäkrat med, 1,5 klarar 10A, i undantagsfall lite mer men det är undantag.
En trefasgrupp med 10A /1,5 mm2 klarar knappt 7kW, så 6kW är inget att bli orolig över.
 
Det är avsäkrat med 16A
 
Har du ett uttag säger du? 1.5mm² kan avsäkras med 16A vid gynnsamma förhållanden (utanpåliggande kabel som inte utsätts för värme).
Har du inte ett uttag utan pumpen är fast installerad så är det ju den som styr max belastning.
16A som kortslutningsskydd är i vilket fall ok i dom allra flesta fall.
 
Från centralen är det draget 1,5mm2 ca 10m (i VP rör i väggarna), sedan är det ett sådant där runt rött uttag som pumpen kopplar in sig i. Det jag är orolig för är att från central till uttag skall det bli överhettning.
 
Kan du inte testa byta säkringarna till 10 A och se om det håller?

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
Kan du inte testa byta säkringarna till 10 A och se om det håller?

//Patrik
Iofs skulle jag kunna det, men jag går ogärna själv in i centralen.
Finns det något sätt att ta reda på hur mycket som strömmar i ledningarna?
 
Hehe Men har du aldrig bytt en vanlig säkring? Behöver ju bara skruva ur säkringen och byta mot en 10 A:are.

Eller ja, du kanske har normcentral... då är det ju såklart en annan sak.

//Patrik
 
Det är en normcentral, men just denna är jag inte helt hundra på, mycket pga att det var draget 1,5 avsäkrat 16A, det finns en del andra mindre tveksamheter som gör att jag gärna vill att en elfirma gör detta.
 
Har du gängsäkringar är det ju bara att byta säkringar, för att mäta utan att "pilla" med tråarna använder man nån typ av tångampermeter. Typ Clas Ohlsons 36-1203 eller Julas 405011
 
Ok, så länge du inte kör något mer än värmepumpen, dvs max 6 kW så är det lugnt.
 
Undrar varför man sätter en värmepump på stickpropp....
 
Bo.Siltberg skrev:
Ok, så länge du inte kör något mer än värmepumpen, dvs max 6 kW så är det lugnt.
Jag kör på det tillsvidare som det ser ut, men bokar byte till 2,5mm2 så snart det går.
Återkommer hur det såg ut med kablarna.
 
Rikard Ågren skrev:
Undrar varför man sätter en värmepump på stickpropp....
Hemmapul? Svar ja...

I just mitt fall är det ju inte fel med ett trefasuttag i tvättstugan tycke väl någon (även om jag aldrig kommer att använda det annat än till pumpen), samt att rycker man kontakten är pumpen inte strömförande. Men tanke på att centralen inte är 100% så är det nog rätt bra att fysiskt få isär ledningarna till pumpen under felsökning. Och de som felsökt hitills kan jag lova är inga elektriker. Är säkringarna av så kör vi, typ.
 
Hmm det där med "Men tanke på att centralen inte är 100%" låter inte så där jättebra i mina öron direkt.
16A för FK 1.5 i VP-rör är också extremt tveksamt så ett EIO-eltest tycker jag känns som en bra julklapp för dig/er.

/Kent
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.