Jag ska byta ut el-radiatorerna på övervåningen (3 sovrum plus allrum).
Det jag funderar på är om det blir mer ekonomiskt att sätta en radiator i allrummet eller inte.

Min tanke är att radiatorerna i sovrummen får arbeta lite mer genom att värma upp mer yta utan radiatorn i allrummet.
Men det kanske bara är marginellt?

bilda.png
 
Risk att du får kallras från fönstret i allrummet om du inte sätter en radiator där.
Många vill ha lite svalare i sovrum vilket också talar emot en lösning med värme bara i sovrummen. Förbrukningsmässigt spelar det ingen roll så länge du väljer en radiator med elektronisk termostat.
 
Ljus Ljus skrev:
Risk att du får kallras från fönstret i allrummet om du inte sätter en radiator där.
Många vill ha lite svalare i sovrum vilket också talar emot en lösning med värme bara i sovrummen. Förbrukningsmässigt spelar det ingen roll så länge du väljer en radiator med elektronisk termostat.
Ok. Tack för svar. (Man blir lurad av planskissen. Fönstren i allrummen är ganska små. Kanske 120 bredd och 40 höjd.)

Men då blir det med elektronisk termostat. Förresten, finns nån formel eller uträkning på vilket wattantal jag bör ligga runt?
 
Beror lite på hur ni använder allrummet. Om ni verkligen använder det som allrum så vill man kanske ha tillräcklig temperatur där och då är det nog ekonomiskt att ha ett eget element där.
Fungerar det bara som hall så kanske det räcker med element i sovrummet fastän temperaturen blir en par grader lägre i allrummet.
 
Krilleman
I ett äldre mindre bra isolerade hus brukar man dimensionerna ca 60-70 W per kvadrat.
 
  • Gilla
Storhemulen
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Beror lite på hur ni använder allrummet. Om ni verkligen använder det som allrum så vill man kanske ha tillräcklig temperatur där och då är det nog ekonomiskt att ha ett eget element där.
Fungerar det bara som hall så kanske det räcker med element i sovrummet fastän temperaturen blir en par grader lägre i allrummet.
Det fungerar bara som hall.
Men då struntar jag i allrummet.
 
Krilleman
Jag är av en annan åsikt i detta fallet.

Min ovanvåning är liknande med din. Jag har takfönster i hallen. Under det har jag monterat en radiator för kallraset som det drar med sig.

Så jag tycker absolut du ska ha en radiator i hall/allrum om du har möjlighet till det!
 
Krilleman krilleman_215 skrev:
Jag är av en annan åsikt i detta fallet.

Min ovanvåning är liknande med din. Jag har takfönster i hallen. Under det har jag monterat en radiator för kallraset som det drar med sig.

Så jag tycker absolut du ska ha en radiator i hall/allrum om du har möjlighet till det!
Ok. Jag ska ha det i åtanke och kolla lite m grannen som nyligen bytt radiatorer.
 
Har kollat runt på radiatorer och fastnat för Ensto Taso på 1000w och elektronisk termostat för 1525kr.

Men jag är inte hemma för fem öre på de olika tillverkarna. Ensto? Är det något att ha eller ”får jag det jag betalar för”?
 
Storhemulen Storhemulen skrev:
Har kollat runt på radiatorer och fastnat för Ensto Taso på 1000w och elektronisk termostat för 1525kr.

Men jag är inte hemma för fem öre på de olika tillverkarna. Ensto? Är det något att ha eller ”får jag det jag betalar för”?
Enligt specifikationerna så har de överhettningsskydd och en max yttemperatur på 70grader. Ljudlös termostat, billigare element brukar de knäppa i när termostaten slår på. Antar att dom är helt okej.
 
Microkatten
Det finns säkert många bra märken idag, Ensto fungerar säkert. Det är nog bra att sätta en radiator i varje rum, du får bättre kontroll så. Men anpassa gäna radiatoreffekten till rummet, även om du förstås kan sätta samma storlek i varje rum

I vårt gamla hus finns elradiatorer av olika märken och åldrar, från 70-talet och framåt. Förr skulle man gäna ha oljefyllda element. Men när vi i våras skulle byta ut några radiatorer så upptäckte vi att utvecklingen gått framåt, så vi valde utan olja, vilka har fördelen att de blir mindre. Eftersom det i huset fanns några Nobö från 70/80-tal som fortfarande fungerade så valde vi Nobö Front. De kan fås både som hög och låg modell.

Här http://www.aeservice.se/sida.php?sida=204 finns lite info om radiatorer. Vi beställde också från Aeservice, vilket fungerade alldeles utmärkt.

Edit: på den ovan länkade sidan rekommenderas 90-100 W/kvm för sämre isolerade hus. Om du underdimensionerar riskerar du att radiatorerna inte kan värma tillräckligt. En överdimensionering lär inte ge större driftkostnader än en perfekt dimensionering, pga dagens effektiva termostater, men de kostar ju mer i inköp och blir större.
 
Redigerat:
Microkatten Microkatten skrev:
Edit: på den ovan länkade sidan rekommenderas 90-100 W/kvm för sämre isolerade hus. Om du underdimensionerar riskerar du att radiatorerna inte kan värma tillräckligt.
Det behövs knappast så mycket med tanke på att det är en övervåning det är frågan om. Den värms upp ganska mycket nerifrån. Jag har 800w i mina sovrum (ca 16m2) på övervåningen och de räcker till utan problem, fast då är det hyfsat bra isolerat.
 
Microkatten
Det har du rätt i, Finndjävel! Man får se på helheten, inte bara rumsytan.
 
Själv gillar jag ADAX neo finns i flera färger och storlekar. Aldrig haft en reklamation och tror det finns återförsäljare på nätet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.