I vårat hus, byggt 1948, tar det ca 3-4 minuter med fullt pådrag innan det kommer varmvatten i duschen!
Är detta rekord, vad är felet?
VV-beredaren är i källaren, duschen 2 våningar upp. VV-beredaren är inbyggd i ny bergvärmepump (Thermia TWS 10). Det tog lika lång tid förut, med oljepanna. Vi har bara bott här i 1,5 år, och det har varit likadant hela tiden. Det är gamla tjocka rör (ca 3 cm i diameter).
Det blir ju ett väldigt slöseri med vatten, jag hinner både tvätta håret i kallvatten och fila fötterna innan varmvattnet kommer...:(
 
Tar det lika lång tid för att få varmvatten om du spolar i handfatet?
 
Staffans2000
Till synes har du ovanligt tjocka rör, 28mm?.
har du samtidigt ett snålspolande duschmunstycke, är det inte konstigt att du får vänta länge.
gör som "lordi" föreslår, samt öppna även alla andra varmvattenkranar i badrummet, så skall du se att varmvattnet kommer mycket fortare.
Lösningen heter varmvattencirkulation eller smalare rör.
Själv har jag endast 12mm varmvattensrör och det funkar utmärkt, trots att många förståsigpåare påstår motsatsen.
 
  • Gilla
tio_Pepe
  • Laddar…
Jag tänkte väl mest på att man kunde testa så att det inte är termostaten i duschblandaren som trögar.
Hur ligger rören? Ligger de kanske i en yttervägg? Är de väl isolerade?
3-4 minuter är rätt länge även om rören är grova, tycker jag.

En lösning kan ju vara att dra en varmvattencirkulationsledning som staffan2000 skrev, men då bör man se till så rören är bra isolerade för att inte slösa på energin.
 
Har samma olägenhet som Tompa21 beskriver, fast varmvattenberedare
och badrum är vägg i vägg.

Skall man gå på toaletten, och vill tvätta sig efteråt i varmvatten,
börjar man med att sätta på vattnet.

28 mm rör har 5,5 gånger tvärsnittsarean jämfört med 12 mm rör,
alltså tar det 5,5 gånger längre tid att få fram vattnet från varmvattenberedaren.
Dessutom kyler 2,33 gånger större yta mot röret ner varmvattnet när det väl kommer.

Slutsats: Använd klena rördimensioner! Cirkulerande system är väl overkill i småhus.
 
  • Gilla
tio_Pepe
  • Laddar…
Rören är inbyggda i väggen, det tar lika lång tid med handfatet.
Man kanske får leva med det, eller fixa vid stambyte...
Tack för svaren1
 
Staffan2000 skrev:
Till synes har du ovanligt tjocka rör, 28mm?.
har du samtidigt ett snålspolande duschmunstycke, är det inte konstigt att du får vänta länge.
gör som "lordi" föreslår, samt öppna även alla andra varmvattenkranar i badrummet, så skall du se att varmvattnet kommer mycket fortare.
Lösningen heter varmvattencirkulation eller smalare rör.
Själv har jag endast 12mm varmvattensrör och det funkar utmärkt, trots att många förståsigpåare påstår motsatsen.
Men attans vad det kommer att6 ta tid att fylla upp ett badkar om man sätter in det. (iallafall om man ska hålla sig till rekomenderade vattenhastigheter..
 
Det kommer mycket vatten ur en 12mm och även att fylla ett badkar är inga problem som jag ser det. Med snålspolande dusch är faktist nästan 15mm overkill.

Fast för att vara på den säkra sidan så drog jag 15mm men i nuläget är det knappast det behövs.
 
Staffans2000
Hej Rigor!
Jag har själv ett badkar som frekventeras när andan faller på. Det fylls tillräckligt fort. Om det tar några min. mer eller mindre spelar i alla fall inte mig någon roll.
Jag har 10m. vv.rör och det tar ca:3sek. för vv. att komma fram.

Det har gnällts en hel del här, när jag har rekommenderat små dimentioner på vv. De klagande har hävisat till diverse byggnormer etcetera, utan att ta i beaktande att det är stor skillnad mellan ett hotell och en sommarstuga.

Staffan
 
Mikael_L
Staffan2000, en fråga:
Kör du 15 till KV, dvs olika dim, eller har du 12mm till både KV och VV?
 
Staffans2000
Till kv. använder jag i stammen 22mm. mestadels eftersom jag har en större mängd av dem. Grövre dim. till kv. är att föredra då det vid tryckfall pga. att flera kv.tappställen användes samtidigt inte genererar en varm kalldusch i ex.vis. duschen

Staffan
 
Staffan2000 skrev:
Hej Rigor!
Jag har själv ett badkar som frekventeras när andan faller på. Det fylls tillräckligt fort. Om det tar några min. mer eller mindre spelar i alla fall inte mig någon roll.
Jag har 10m. vv.rör och det tar ca:3sek. för vv. att komma fram.

Det har gnällts en hel del här, när jag har rekommenderat små dimentioner på vv. De klagande har hävisat till diverse byggnormer etcetera, utan att ta i beaktande att det är stor skillnad mellan ett hotell och en sommarstuga.

Staffan
Givetvis får man se vad det är man ska fylla oxo...klart att det funkar med en 12ledning...

Men när man sitter o projar för en villa idag så läggs det i princip 20 ledning på VV, då kan man fylla ett normalt hörnbadkar på 200l relativt snabbt (ca 4-5 min).

Skulle man göra det med en 12 ledning så skulle det ta mer än tio minuter.

Nu gäller detta bara kopparledningarna, men om man kör pex så kan man höja vattenhastigheten sålänge trycket räcker iprincip...dock inte alltid så bra ;-)
 
Jag blev färdig med rördragningen förra året, nu tar det ca 1 minut för vv, så jag funderar på att installera VVC i efterhand, är det besvärligare?
Ska man dra ett extra returrör till varje tappställe eller förgrening?
Röris körde 22 mm i källaren, i efterhand tycker jag 15 eller 18 hade räckt.
Han rekommenderade enskilda rör till varje våning (3), i efterhand skulle jag dragit enkelt med förgreningar. Jag körde LK pex 15 mm som stammar.
Jag har 2 stammar ut från bergvärmepumpen (BVP), 1 till de 2 köken och 1 till de 2 badrummen och toan. Kopplas VVC direkt på BVP, eller på stammarna, måste jag i så fall ha 2VVC?
Vad kan en VVC kosta (produkt resp. installation)? (jag drar de flesta rör själv)
Lönar det sig överhuvudtaget med VVC (produkten + installationen + elförbrukning), eller kanske det är bättre att sätta på kranen 1 minut innan man ska tvätta händerna/duscha? Samtidigt tänkte jag installera vattenfelsbrytare, vad kan det kosta (produkt resp. installation)?
 
Enklast är kanske att montera en liten varmvattenberedare närmare tappställena. Den behöver inte vara stor då den matas med VV från bergvärmen.
 
Jag har 2 badrum, 1 toalett och 2 kök (fd tvåfamiljshus) så 5 VVB blir nog för mycket, kanske 2, en vid varje förgrening? Hur matas den med VV från bergvärmepumpen, värmer de ej sitt eget VV?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.