Hej,

Jag har 2st Infravärmare på altan under plasttak som regleras från 1200-2300w.
Jag tänkte dra kabeln själv från skåpet till platserna för nya Infravärmare uttag.

Tanken är att jag ska dra kabel, men att elektrikerna sätter in 2st nya 10A säkringar och kopplar kabeln.

Min elektriker är jättebra, men köpa & spika kabel gör jag hellre själv.

Vad ska jag använda för kabel? 5m inomhus och 15m utomhus (norrsidan/skuggad)

Kabel EXQ-Light 4G1,5?
Blir det rätt med fyra trådar för att han ska kunna koppla på 2 säkringar?

Tack på förhand,
Christian
 
10A och 1,5mm2 ledare är ingen bra idé till en 2300W infravärmare skulle jag säga. Gå upp en dimension.
 
Är det Kabel EXQ-Light 5G2,5 jag bör dra då? 599 för 25m....
 
S
C C_krusty skrev:
Är det Kabel EXQ-Light 5G2,5 jag bör dra då? 599 för 25m....
Det är nog ingen dum ide, även om du kanske skulle klara dig på 5g1,5 beroende på längd osv.
 
Man blir lika förvånad varje gång. Folk har en jättebra elektriker men frågar på ett forum där man i princip kan få hur tokiga svar som helst. :confused:
 
  • Gilla
Mogg_87 och 2 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Man blir lika förvånad varje gång. Folk har en jättebra elektriker men frågar på ett forum där man i princip kan få hur tokiga svar som helst. :confused:
Inget att bli förvånad över, han kanske inte ville ha en faktura på åtta timmar arbete för att han frågade en elektriker om råd?
 
Har man en jättebra elektriker så kostar det inget att få ett råd, och om elektrikern godtar att man gör det själv ger han säkert även råd så att allt blir som h*n vill ha det och inte som någon "världsmästare på ett forum.
 
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
En annan variant är EKLK eller EXLQ 5g2,5 ( ev 5g1,5). Den kabeln ger en snyggare förläggning om kabeln går synligt långa sträckor.
Väljer man 5g2.5 , då kan man ofta säkra den med 13 a. 13 a är en bättre lösning att använda när man drar 2300 w.
 
tack för ideer!

För er som tycker frågan var konstig -Klart man ska använda lite sunt förnuft också (men det är väl alltid en bra ide på internet.....).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.