Hej,

Igår sa det paff i ett eluttag när en kinesisk Temu-pryl kopplades och säkringen gick. Apparaten slutade funka och säkringen löste när den kopplades in en andra gång så nåt elfel med den.

Idag skulle jag byta däck och clas ohlsons mutterknack bara dog, däremot ingen säkring som gått så inget elfel utan kanske bara motorn på den som gett upp.

Apparaterna har använts med olika säkringar.

Däremot slås jag av tanken om det kan vara nåt fel på anläggningen som orsakat detta då det inträffat så nära inpå?
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
Trots @Sernando's hånfulla flin mot din fråga så håller jag det långt ifrån uteslutet. Det kan vara samma fas det handlar om som kanske ligger lite högt i spänning, 260-280 V av någon anledning. Nästa steg vore att mäta alla spänningar med lite olika last i anläggningen.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Trots @Sernando's hånfulla flin mot din fråga så håller jag det långt ifrån uteslutet. Det kan vara samma fas det handlar om som kanske ligger lite högt i spänning, 260-280 V av någon anledning. Nästa steg vore att mäta alla spänningar med lite olika last i anläggningen.
Tack Bo, jag har en digital multimeter och en analog spänningsprovare från Testo som indikerar ...120/230/400 och så vidare. Antar då att den digitala lämpar sig bättre för att försöka felsöka då den ger en mer exakt indikation. Om det ligger högt som du beskriver 260-280V så bör det visa sig när jag testar uttagen? Om alla visar 230V och verkar OK, vad kan man anta då?

Notera att ingen säkring gick i samband med att mutterknacken dog.
 
Ja, 220-240 ska du ha, även 200-250 är ok, men sedan är det nåt fel.
 
  • Älska
Mjolnir
  • Laddar…
Om du vill testa 230 vs 400 kan du bara stoppa in en bordslampa med en glödlampa i och se hur starkt den lyser. Borde inte lysa länge med 400 V. Jämför med ett annat uttag.

Om saker pajar så kan det också röra sig om spänningsfall.

Om spänningen faller så kan det vara så att apparater blir överhettade, då spänningsomvandlare kanske jobbar utanför specen.

Det kan du testa genom att ha en bordslampa med glödlampa inkopplad i uttaget och sedan sätta igång en brödrost eller något i samma uttag. Skenet borde inte minska när du kör brödrosten.

Observera glödlampa, inte led-lampa, för att testa detta.
 
  • Wow
  • Älska
Mjolnir och 1 till
  • Laddar…
J Jaggatagga skrev:
Om du vill testa 230 vs 400 kan du bara stoppa in en bordslampa med en glödlampa i och se hur starkt den lyser. Borde inte lysa länge med 400 V. Jämför med ett annat uttag.

Om saker pajar så kan det också röra sig om spänningsfall.

Om spänningen faller så kan det vara så att apparater blir överhettade, då spänningsomvandlare kanske jobbar utanför specen.

Det kan du testa genom att ha en bordslampa med glödlampa inkopplad i uttaget och sedan sätta igång en brödrost eller något i samma uttag. Skenet borde inte minska när du kör brödrosten.

Observera glödlampa, inte led-lampa, för att testa detta.
Tack för svar 🙏. Jag ska börja med att mäta spänningen med multimetern som Bo föreslog. Därefter som du beskrev, mäta spänningen och dra igång apparater för att se hur mätvärdet påverkas och om det förekommer spänningsfall. Jag återkommer när jag gjort det, ska försöka hinna med det i helgen.
 
Mätte precis spänningen i nästan alla uttag i huset. Låg på 230-235V på samtliga.

Säger det er nåt?

Jag har inte hunnit testa spänningsfall överallt än. Provade bara i köket med vattenkokaren men låg stabilt på 230V.
 
Jag tror det säger tillräckligt, att det inte är något fel på anläggningen utan att du hade otur.
 
  • Gilla
  • Älska
Mjolnir och 2 till
  • Laddar…
M Mjolnir skrev:
Hej,

Igår sa det paff i ett eluttag när en kinesisk Temu-pryl kopplades och säkringen gick. Apparaten slutade funka och säkringen löste när den kopplades in en andra gång så nåt elfel med den.

Idag skulle jag byta däck och clas ohlsons mutterknack bara dog, däremot ingen säkring som gått så inget elfel utan kanske bara motorn på den som gett upp.

Apparaterna har använts med olika säkringar.

Däremot slås jag av tanken om det kan vara nåt fel på anläggningen som orsakat detta då det inträffat så nära inpå?
Den där Temu-prylen, skulle vara intressant att få se eventuella märkskyltar på den och kanske någon länk också, det kanske inte är en slump att det "poffade".
Och mutterknacken, kanske bara ett gammalt hederligt kabelbrott som brukar vara lätt fixat?
 
  • Älska
Mjolnir
  • Laddar…
snaggletooth snaggletooth skrev:
Den där Temu-prylen, skulle vara intressant att få se eventuella märkskyltar på den och kanske någon länk också, det kanske inte är en slump att det "poffade".
Och mutterknacken, kanske bara ett gammalt hederligt kabelbrott som brukar vara lätt fixat?
Mutterknacken bytte CO ut till en ny.

Här är samma pryl som sa poff:
Vaxvärmare

Läste nånstans på nåt engelskt forum att maskiner med vred på högre effekt kan drabbas av detta, av skäl jag inte riktigt kan förklara. Den var inställd på max vid inkoppling.
 
Lite osäker dock men jag tolkar det som att det verkar finnas två versioner av värmaren, benämnda 110V resp. 220V, kan du möjligen fått den för 110V?
(Googlar man dyker det upp flera sajter som säljer den, mest specade enbart 220-240V)
 
snaggletooth snaggletooth skrev:
Lite osäker dock men jag tolkar det som att det verkar finnas två versioner av värmaren, benämnda 110V resp. 220V, kan du möjligen fått den för 110V?
(Googlar man dyker det upp flera sajter som säljer den, mest specade enbart 220-240V)
Den jag har är märkt med 240v :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.